FSS:SOC157 Mental Maps of Central Europe - Course Information
SOC157 Mental Maps of Central Europe
Faculty of Social StudiesSpring 2011
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- prof. Miloš Havelka, CSc. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Division of Sociology – Department of Sociology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Soňa Enenkelová - Timetable
- Tue 12:00–13:30 P22
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 50 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/50, only registered: 0/50, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/50 - fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 19 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives
- Kurz je určen především pro studenty bakalářského studia. Cílem transdisciplinárního výkladu je zprostředkování základních informací o některých mentálně konsrouovaných kulturně sociologických, politologických a „wissensociologických“ souvislostech znovuobjevování sociologie a historie prostoru, které se zdají být komplementární k masivním historicko-politickým změnám ve světě i v Evropě, k nimž došlo na konci minulého století. Ty ovšem podstatně proměnily nejen administrativní hranice a geopolitické sféry vlivu, případně i zeměpisné mapy, ale s tím vším také historické sebepochopení států a národů, jejich hodnotové hierarchie, představy identity, kulturní i politické orientace atd. Kurz má uvést do základních principů kritické analýzy prostorových diskurzů a dekonstrukce diskurzů hegemoniálních.
- Syllabus (in Czech)
- (1) Teoreticko metodologická rozlišení. Návrat problematiky prostoru na konci minulého století. Přehled literatury k problému: strukturalisté, marxisté, postmodernisté;
- (2) Geneze problému: „genius loci“; Charles de Montesquieu;
- (3) Klasická sociologie prostoru: proč se má sociologie zabývat prostorem?; někteří představitelé (G. Simmel, M. Weber);
- (4) Základní principy sociologické konstrukce prostoru: globální, nacionální, regionální, mentální a virtuální prostory;
- (5) Prostor a každodennost: H. Lefèbvre;
- (6) Sociologie prostoru: základní koncepty (místa, města, prostory; formy, mocenské instituce, sociální pole atp.); časové a prostorové perspektivy; současná nesoučasnost.;
- (7) Historie prostoru: K. Schlögel a J. Osterhammel; 19. století a jeho prostorové myšlení; geopolitika;
- (8) Přesahy a diference 1: sociologie města (místa bez prostoru?) a sociologie prostoru (prostor bez míst?;
- (9) Přesahy a diference2: prostor a každodennost; jednání, hranice příhraničí;
- (10) Prostory a identity1: individuální, kolektivní a komunikativní identity a jejich rámce; sousedství a identity;
- (11) Prostory a identity2: moderní (atlantický) a postmoderní (pacifický) prostor A. Toynbeeho;
- (12) Evropské osy: sever – Jih, Východ – Západ: proměny ducha jako proměny hranic; obrazy Evropy a její kulturní areály;
- (13) Východní, Západní a Střední Evropa jako geografické, politické a mentální konstrukce v minulosti a přítomnosti.
- Literature
- required literature
- HROCH, Miroslav, K otázce historické osobitosti Evropy, (rukopis).
- KŘEN, Jan. Dvě století střední Evropy. Vyd. 1. Praha: Argo, 2005, 1109 s. ISBN 8072036122. info
- SZŰCS, Jenő. Tri historické regióny Európy. 1. vyd. Bratislava: Kalligram, 2001, 130 s. ISBN 80-7149-263-9. info
- NORBERG-SCHULZ, Christian. Genius loci : k fenomenologii architektury. Edited by Petr Kratochvíl, Translated by Pavel Halík. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1994, 218 s. ISBN 8020702415. info
- Assessment methods (in Czech)
- Kurz bude uzavřen testem z přednesené látky a z povinné literatury. Součástí atestu je vypracování zápisů z četby z vybrané literatury v průběhu semestru (2 – 3 str.).
Struktura požadovaného zápisu z četby:
1) Autor a doba (velice stručně)
2) Téma (o čem to je?)
3) Motiv (proč se tím autor asi zabývá?) a badatelský kontext (tradice, metody, polemiky atp.)
4) Klíčová slova
5) Klíčové problémy (výčet se stručnou charakteristikou)
6) Základní argumentace (její struktura a hlavní kroky)
7) Marginální souvislosti (jak zpracovaný text souvisí s ostatní Vaší četbou, s případným tématem Vaší Bkl. práce, čemu nerozumíte nebo s čím nesouhlasíte atp.) - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2011/SOC157