EVS161 Seminář k problematice institucí EU

Fakulta sociálních studií
jaro 2013
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Petr Kaniok, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ondřej Mocek, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Markéta Pitrová, Ph.D.
Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Olga Cídlová, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
St 3. 4. 16:00–19:40 Aula, St 24. 4. 16:00–19:40 U35, St 15. 5. 16:00–19:40 U35
Předpoklady
Doporučuje se buď předchozí absolvování či souběžný zápis kurzu EVS 105 Instituce Evropské unie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Po asbolvování kurzu by studenti měli být schopni formulovat a obhájit vlastní názor na klíčové problémy rozhodovacího systému institucí EU.
Osnova
  • Od studentů se očekává příprava a diskuze příspěvků na následující témata:
  • . a) Legitimita v EU - voličská, odborná, přímá, odvozená
  • . b) Stávající stav institucionální struktury a rozhodování v EU: slabá a silná místa, jejich identifikace
  • c) Budoucnost institucí a budoucnost EU?
Literatura
    doporučená literatura
  • HIX, Simon. What's wrong with the European Union and how to fix it. Cambridge: Polity, 2008, xii, 220. ISBN 9780745642055. info
  • MAJONE, Giandomenico. Dilemmas of European integration : the ambiguities and pitfalls of integration by stealth. New York: Oxford University Press, 2005, xiv, 241. ISBN 9780199556809. URL info
Výukové metody
Předmět je organizován jako tři semináře zaměřené na vytčené problémy, jež jsou popsány v osnově.
Metody hodnocení
Studenti zpracují 3 písemné position papery, hodnocena bude také jejich aktivní účast na hodinách.
Informace učitele
Předmět probíhá blokově, a to ve druhé půlce jarního semestru (přesná data budou upřesněna) formou tří seminářů po 180 minutách. Na tyto semináře studenti zpracují a poté představí tři seminární práce (rozsah do 5 normostran, standardní poznámkový aparát, seznam zdrojů), které budou reflektovat témata seminářů. Tématy seminářů jsou:
a) Legitimita v EU - voličská, odborná, přímá, odvozená
EU je často napadána z faktu, že reálné rozhodování je občanům velmi vzdáleno. Je takové tvrzení na místě? Je EU dostatečné demokratická a transparentní? Je přímá legitimace nutná? Není Unie na tolik odlišná od národního státu, že demokratický deficit, který je jí vytýkán, je jen zástěrkou hlubších problémů?
b) Stávající stav institucionální struktury a rozhodování v EU: slabá a silná místa, jejich identifikace
Úkolem je zhodnotit současnou podobu institucí EU a postihnout její slabiny a silné stránky. Jsou instituce EU reprezentativní? Jsou demokratické? Jsou schopny sloužit jako prostor pro artikulaci zájmů občanů EU? V jakých bodech jsou instituce EU lepší než instituce národních států? Kde jsou naopak chyby? Atd.: cílem je zhodnocení vývoje institucí ES/EU na počátku 21. století, nalezení slabých stránek a ocenění toho, co je funkční (a proč).
c) Budoucnost institucí a budoucnost EU?
EU, která dramaticky zvýšila počet svých států, přijala nový dokument. Je Lisabonská smlouva dostatečnou reflexí nové situace, kdy instituce utvořeny pro šest států mají spravovat věci téměř tří desítek států? Kde zůstala institucionální reforma stát na místě? Je současné nastavení schopné zabránit politickým krizím? Je současné nastavení dostatečně flexibilní i pro nepředvídatelné situace?
Na kurz není zadaná povinná literatura. Doporučená literatura je uvedena níže. Vyučující předpokládají samostatný přístup studentů, který bude založený na aplikaci poznatků získaných v kurzu Instituce EU. Pro zpracování seminárních prací ovšem tyto znalosti nepostačují, studentům je tedy doporučeno použít materiálů a textů dostupných v databázích renomovaných odborných periodik (například Cambdridge Online, Blackwell Synergy) a texty v rámci doporučené četby. Seminární charakter kurzu předpokládá kreativitu, analytický přístup a připravenost zapojit se do diskuse.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, podzim 2010, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015.