ZUR737c Special seminar III

Faculty of Social Studies
Spring 2013
Extent and Intensity
0/0. 10 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Adam Faik (seminar tutor)
Mgr. Bedřich Prokop (seminar tutor)
Mgr. Jana Ježková (assistant)
Bc. Anna Jordanová (assistant)
Guaranteed by
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Supplier department: Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Timetable of Seminar Groups
ZUR737c/01: Sat 2. 3. 10:00–13:15 Střižna 531, 10:00–13:15 PC54, Sat 6. 4. 10:00–13:15 Střižna 531, 10:00–13:15 PC54, Sat 4. 5. 10:00–13:15 Střižna 531, 10:00–13:15 PC54, Fri 24. 5. 10:00–17:15 PC54, 10:00–17:15 Střižna 531, Sat 25. 5. 10:00–15:30 Střižna 531, 10:00–15:30 PC54, A. Faik
ZUR737c/02: Sat 2. 3. 10:00–13:15 Střižna 531, 10:00–13:15 PC54, Sat 6. 4. 10:00–13:15 PC54, 10:00–13:15 Střižna 531, Sat 4. 5. 10:00–13:15 PC54, 10:00–13:15 Střižna 531, Fri 24. 5. 10:00–17:15 Střižna 531, 10:00–17:15 PC54, Sat 25. 5. 10:00–15:30 Střižna 531, 10:00–15:30 PC54, B. Prokop
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kurz seznamuje praktickou formou studenty s tvorbou televizní žurnalistiky. Je základem pro práci v televizní či internetové redakci. Studenti získají všechny základní dovednosti pro tvorbu zpravodajského příspěvku: od napsání scénáře reportáže, přes natočení audiovizuálních materiálů, jejich editaci – střih, až po finální publikaci. Účastníci kurzu se budou převážně zabývat natáčením v terénu a střihem ve školních střižnách. Kurz by měl vést studenta k dovednosti zcela samostatně vyrobit zpravodajský příspěvek pro webové portály a televize.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Setkání
  • Cílem prvního setkání je především vymezení náplně kurzu, osvětlení základních termínů a žánrů. Studenti se seznámí se současnými trendy televizního a webového zpravodajství.
  • Osnova:
  • –seznámení se s videotechnikou – s čím pracovat?
  • –kompozice obrazu
  • –vyprávění obrazem
  • –seznámení se s editačními programy
  • –základy editace videa (střih)
  • –vložení textu – titulku – do videa
  • –možnosti publikace obsahu
  • Teorie (manuály) pro 1. setkání
  • –manuál mobilního žurnalismu
  • –základy střihu v Adobe Premiere
  • –technické parametry videa – kvalita, formáty, historie, současnost, požadavky redakcí.
  • Požadavek:
  • Minutové video. Účastník prokáže schopnost vyprávět příběh pouze obrazem.
  • Domácí příprava na 2. setkání:
  • zpravodajská dikce, srovnání zpráv, hledání chyb, kvalita internetových vs broadcastových zpráv, zaměření se na zvukovou stopu.
  • Literatura:
  • http://www.adamfaik.com/blog/
  • http://is.muni.cz/th/219820/fss_m/Videozurnalismus_v_CR.pdf
  • iPhone Millionaire: How to Create and Sell Cutting-Edge Video by Michael Rosenblum
  • Videa:
  • http://content.usatoday.com/communities/livefrom/post/2012/06/canel-cannes-ad-festival-film-/1#.UNXroKUwFKI
  • 2. Setkání
  • Druhé setkání se zaměřuje především na kvalitu zvuku a jednotlivé zvukové náležitosti („žánry“) reportáže.
  • Osnova:
  • –zvuková technika
  • –úskalí při natáčení zvuku – nač si dát pozor
  • –jednotlivé části reportáže:
  • –rozhovor
  • –anketa
  • –stand-up
  • –komentář
  • –prohloubení znalostí střihového programu – pokrývání zvukové stopy obrazem.
  • Teorie (manuály) pro 2. setkání
  • –zvukový manuál (formáty, kvalita, technika, požadavky redakce)
  • Požadavek:
  • –jednotlivé části zpravodajské reportáže – komentář, rozhovor, stand-up
  • –pokrýt audio-stopu („vyprávění) obrazem
  • Domácí přípava na 3. setkání
  • Skladba zpravodajského příspěvku a jeho dramaturgie (scénář), grafika, vizuály jednotlivých stanic
  • Literatura:
  • Practising videojournalism. Edited by Vivien Morgan. New York, NY: Routledge, 2007. vii, 182 s. ISBN 978-0-203-94484.
  • Videa:
  • 3. Setkání
  • Během třetího setkání účastníci prokáží schopnost samostatně vytvořit televizní reportáž.
  • Osnova:
  • –vznik zpravodajského příspěvku – reportáže, který bude obsahovat všechny náležitosti dle současných televizních požadavků.
  • –Dramaturgie (scénář reportáže)
  • Teorie (manuály) pro 3. setkání
  • Požadavek:
  • –zpravodajský shot
  • Domácí příprava na závěrečný dvoudenní workshop
  • - zopakovat předchozí lekce: schopnost redaktorské, kameramanské i střihačské činnosti.
  • Literatura:
  • VALUŠIAK, Josef. Základy střihové skladby. 3., rozš. vyd. V Praze: FAMU, 2005. 143 s. ISBN 80-7331-039-2
  • Videa:
  • http://www.youtube.com/watch?v=gxTEq2CqUzM
  • 4-5. Setkání – WORKSHOP (2x8 hod)
  • Simulace televizních zpráv – vysílání.
  • Osnova:
  • Účastnící ve dvojicích vytvoří zpravodajský příspěvek tak jako ve skutečném zpravodajství, příspěvky budou součástí cvičného vysílání v reálném čase. Během závěrečného workshopu tak vznikne kompletní zpravodajský blok.
  • Teorie (manuály):
  • Požadavky
  • –práce v redakčním týmu
  • –schopnost samostatně zpracovat zpravodajský shot
  • –odvysílat příspěvek v rámci cvičného vysílání
  • Literatura:
  • Videa:
  • http://www.youtube.com/watch?v=42mxcS96bc4
Literature
  • MORGAN, Vivien. Practising videojournalism. New York, NY: Routledge, 2007, vii, 182. ISBN 9780415386661. info
  • VALUŠIAK, Josef. Základy střihové skladby. 3., rozš. vyd. V Praze: FAMU, 2005, 143 s. ISBN 8073310392. info
Teaching methods (in Czech)
Teoretická příprava kombinovaná s plněním praktických úkolů.
Assessment methods (in Czech)
Hodnocena je účast na kurzech, průběžná aktivita, odevzdání průběžných prací z praktických cvičení, absolvování a odevzdání finálního zpravodajského příspěvku.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2013, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2013/ZUR737c