PST452 Family Psychotherapy in Clinical Practise

Faculty of Social Studies
Spring 2017
Extent and Intensity
0/2. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Milan Pilát (lecturer)
Mgr. Jana Kostínková, Ph.D. (assistant)
Guaranteed by
Mgr. Milan Pilát
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Timetable
each odd Monday 13:30–15:00 bude_upresneno
Prerequisites
Kurz je vypisován pro studenty magisterského stupně oboru Psychoterapie FSS MU. Vzhledem k faktu, že se v kurzu bude pracovat s nahrávkami z reálných terapeutických sezení a studenti se budou účastnit náslechů rodinné terapie vč. možnosti aktivní účasti v reflektujícím týmu, je předpokladem vysoká motivovanost studentů pro aktivní práci (zejména s dětskými klienty) a nutnost důsledně dodržovat zásady ochrany informací a respektování pravidel zdravotnického zařízení.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 10 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/10, only registered: 0/10
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Cílem kurzu je prohloubit informace, osobní zkušenosti a dovednosti s rodinnou terapií v kontextu zdravotnického zařízení. Klíčovou součástí kurzu bude procvičování a podrobná analýza intervencí v rodinné terapii v kontextu různých klinicko-psychologických témat. Po skončení kurz by měl student lépe porozumět ústředním pojmům a účinným faktorům rodinné terapie, možnostem a problémy práce v podmínkách klinické praxe. Student by měl porozumět principu a způsobu práce v modelu rodinné terapie tak, aby jako absolvent oboru byl schopen se rychleji a kvalifikovaněji zapojit do praxe klinického zařízení či dalšího postgraduálního vzdělávání v psychoterapii.
Syllabus
  • - RT v kontextu zdravotnického zařízení (organizace, financování, vedení dokumentace, právní konsekvence) - Specifika práce s dětskými pacienty v RT (vývojové charakteristiky a možnosti spolupráce a komunikace s dětmi v různém věku; dynamika psychosomatické nemoci u dětí) - Etické zásady a povinnosti při práci s dětmi a dospívajícími (hranice terapeutické neutrality; etická dilemata v rodinné terapii) - Technika terapeutického rozhovoru (typy a účinnost intervencí, otázek, techniky v RT, proces vytváření zakázky v rodinné terapii) - RT s reflektujícím týmem - Vzdělávání a supervize v RT
Literature
    recommended literature
  • TRAPKOVÁ, Ludmila and Vladislav CHVÁLA. Rodinná terapie psychosomatických poruch. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 227 s. ISBN 9788073675615. info
    not specified
  • LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR and Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. 3. vyd. Praha: Portál, 2010, 431 s. ISBN 9788073677107. URL info
  • ŘÍČAN, Pavel and Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přepracované a doplně. Praha: Grada, 2006, 603 stran. ISBN 8024710498. info
  • SCHLIPPE, Arist von. Systemická terapie a poradenství. Edited by Jochen Schweitzer. Brno: Cesta, 2006, 251 s. ISBN 8072950827. info
  • ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat : učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., v Sociologickém na. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 128 s. ISBN 9788086429366. info
  • JONES, Elsa. Terapie rodinných systémů : vývoj v milánských systematických [i.e. systemických] terapiích. Vyd. 1. Hradec Králové: Konfrontace, 1996, 207 s. ISBN 8090177360. info
Teaching methods
Prezentace kasuistik s ilustrativními klinickými problémy (videonahrávky, náslechy rodinné terapie, aktivní účast v reflektujícím týmu) a jejich rozbor, nácvik a rozvoj vlastních dovedností v cvičném terapeutickém rozhovoru s využitím videonahrávek a jejich následné analýzy, diskuze ve skupině.
Assessment methods
Aktivní zapojení studentů do rozboru rodinně terapeutického procesu; zapojení do vlastních modelových terapeutických sezení; supervize získaných základních terapeutických dovedností. Je požadována aktivní účast na společných seminářích (85%) a plná účast na klinické (náslechové) části výuky (100%). Předmět je ukončen kolokviem. Podkladem pro hodnocení je zpracování, prezentování a obhájení seminární práce (cvičná terapeutická nahrávka modelového sezení rodinné terapie s vyhotovenou dokumentací (5-10 stran) zpracovaná dle instrukcí vyučujícího (př. Je indikace k RT?, O co vlastně šlo? (formulace problému), Z čeho to bylo? (hypotéza o vzniku potíží), Co způsobilo postup v terapii? (účinné faktory – zamýšlené či nezamýšlené), Jak jste se svou prací spokojen(a)?(hodnocení míry zdaru a nezdaru), O co bych usiloval/a příště jinak? Jak to bude dál? (prognóza), Máte další návrhy? (navrhovaná opatření či doporučení) ad.) Hodnotit se bude schopnost uchopit téma, vyjádřit vlastní názor a doplnit jej citacemi z literatury.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2018.
  • Enrolment Statistics (Spring 2017, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2017/PST452