FSS:PSY109 Aplikovaná sociální psychol - Informace o předmětu
PSY109 Aplikovaná sociální psychologie
Fakulta sociálních studiíjaro 2017
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Lukas Blinka, PhD. (přednášející)
doc. Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Nika Šablatúrová (přednášející)
doc. Mgr. Anna Ševčíková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Lukas Blinka, PhD.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Lukas Blinka, PhD.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- každou lichou středu 13:30–15:00 P52
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSY109/02: každou sudou středu 15:15–16:45 U43 - Předpoklady
- PSY107 Sociální psychologie I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, B-PS)
- Cíle předmětu
- Předmět Aplikovaná sociální psychologie je jednosemestrový předmět, který navazuje na základní předměty sociální psychologie v bakalářském studiu. Předmět je věnován některým vybraným tématům z oblasti sociální psychologie. Je zaměřen na problematiku mezilidské komunikace, práce se skupinou, interpersonálnímu poznávání v různých oblastech života, zdraví a jeho propojení se vztahem k sobě, intrapersonálním aspektům emocí.
Cílem předmětu je seznámení studentů s některými vybranými oblastmi aplikace základních poznatků sociální psychologie. Studenti se naučí aplikovat sociálně psychologické teorie a používat sociálně psychologické konstrukty na nejrůznější oblasti života.
Předmět tvoří 6 - 7 přednáškových bloků, na které navazují semináře. Přednášky i semináře se konají jednou za 14 dní. - Osnova
- Předmět tvoří 6 přednáškových bloků, na které navazují semináře. Přednášky i semináře se konají jednou za 14 dní.
- 1. Mezilidská komunikace a vztahy mezi lidmi aneb kdo, co, kde, proč a jak
- 2. Komunikační dovednosti při pomáhání druhým (dovednosti v profesionálním prosociálním chování)
- 3. Partnerské vztahy v období adolescence a dospělosti
- 4. Výcviková, tréninková a terapeutická skupina
- 5. Sociálně psychologické aspekty duševního zdraví
- 6. Sociální psychologie při výběru, hodnocení a rozvoji lidí
- 7. Interpersonální aspekty emocí
- 8. Vliv sociálního prostředí a osobnostních charakteristik na rizikové chování
- Povinná literatura
- Adams, G. R., Berzonsky, M. D. (2006). Blackwell Handbook of adolescence. London: Blackwell Publishing.
- Andersen, T. (1991). The Reflecting Team. Dialogues and Dialogues about the Dialogues; NY, W.W. Norton & Company.
- Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M (2005). Social psychology. New Jersey, Prentice-Hall.
- Brehm, S., Kassin, S., Fein, S. (2006). Social psychology of business. Boston, Houghton Mifflin Custom Publishing.
- Brewer, M. B., Hewstone, M. (eds.) (2004). Applied Social Psychology. Malden, Blackwell Publishing.
- Collinsová, B. C. (2003). Emocionální nezpůsobilost: jak ji poznat, jak ji chápat a jak nepadnout do jejích pastí. Praha, Triton.
- Dindia, K. (2000). Relational Maintenance. In C. Hendrick, S.S. Hendrick (Eds.), Close Relationships. London: Sage Publications.
- Eysenck, M. ed. (1998). Psychology: an integrated approach. Harlow, Longman.
- Goleman, D. (1997). Emoční inteligence. Praha, Columbus.
- Goleman, D. (2000). Práce s emoční inteligencí. Praha, Columbus.
- Kennedy - Moore, E. (1999). Expressing emotion: myths, realities, and therapeutic strategies. New York, Guilford press.
- Komárková, R., Slaměník, I., Výrost, J. (Eds) (2001). Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálně psychologický výcvik. Praha, Grada.
- Kratochvíl, S. (1996). Skupinová psychoterapie v praxi. Praha, Galén.
- Matsumoto, D. (2000). Culture and psychology: people around the world. Belmont, Wadsworth.
- Michael, K., Ben - Zur, H., (2007). Risk-taking among adolescents: Associations with social and affective factors. Journal of Adolescence, 30, str. 17 - 31.
- Miller, R. S., Perlman, D., Brehm, S. S. (2007). Love. In R. S. Miller, D. Perlman, S. S. Brehm, Intimate Relationships. New York: McGraw-Hill.
- Perls, F. (2004). Gestalt terapie: vzrušení lidské osobnosti a její růst. Praha, Triton.
- Plaňava, I. (2005). Průvodce mezilidskou komunikací - přístupy, dovednosti, poruchy. Praha, Grada.
- Schrader, M. P., Wann, D. L. (1999). High-risk recreation: The relationship between participant characteristics and degree of involvement. Journal of Sport Behavior, 22, str. 426 - 441.
- Slepička, P., Hošek, V. (2006). Psychologie sportu. Praha: Karolinum.
- Úlehla, I. (1999). Umění pomáhat. Praha, SLON.
- Vybíral, Z. (2005). Psychologie komunikace, 2. vydání. Praha, Portál.
- Vybíral, Z. (2006). Psychologie jinak. Praha, Academia.
- Výrost, J., Slaměník, I. (eds.) (2001). Aplikovaná sociální psychologie II. Praha, Grada.
- Literatura
- MILLER, Rowland S., Daniel PERLMAN a Sharon S. BREHM. Intimate relationships. 4th ed. Boston: McGraw-Hill Higher Education, 2007, xvii, 480. ISBN 0072938013. info
- VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie jinak (Současná kritická psychologie). Praha: Academia, 2006, 233 s. Psychologie. ISBN 80-200-1367-9. info
- BREHM, Sharon S., Saul M. KASSIN a Steven FEIN. Social psychology : custom version for Psychology of business at Seton Hall University. Boston: Houghton Mifflin Company, 2006, 6th ed. ISBN 0618626506. info
- PLAŇAVA, Ivo. Průvodce mezilidskou komunikací: přístupy-dovednosti-poruchy. Praha: Grada, 2005, 146 s. Psyché. ISBN 80-247-0858-2. info
- VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2005, 320 s. Studium. ISBN 80-7178-998-4. info
- KRATOCHVÍL, Stanislav. Skupinová psychoterapie v praxi. 3., dopl. vyd. Praha: Galén, 2005, 297 s. ISBN 8072623478. info
- ARONSON, Elliot a Robin M. AKERT. Social psychology. Edited by Timothy D. Wilson. 5th ed. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, 2005, xxxvii, 65. ISBN 0131327933. info
- Applied social psychology. Edited by Marilynn B. Brewer - Miles Hewstone. Malden, MA: Blackwell Pub., 2004, x, 357. ISBN 1405110678. info
- VÝROST, Josef a Ivan SLAMĚNÍK. Aplikovaná sociální psychologie II. první. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0042-5. info
- KOMÁRKOVÁ, Růžena, Ivan SLAMĚNÍK a Josef VÝROST. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0180-4. info
- Close relationships : a sourcebook. Edited by Clyde Hendrick - Susan Hendrick. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 2000, xxiii, 476. ISBN 0761916067. info
- Výukové metody
- Předmět tvoří 6 - 7 přednáškových bloků, na které navazují semináře. Přednášky i semináře se konají jednou za 14 dní.
V průběhu semestru studenti pracují na několika úkolech. Jejich 100% realizace a odevzdání v určených termínech je předpokladem k tomu, aby se student mohl přihlásit ke zkoušce. Úkoly jsou zadávány na seminářích a doplňovány informacemi ve studijních materiálech k předmětu v IS MU. - Metody hodnocení
- ÚKOL 1: Komunikace v pomáhajících profesí
V rámci toho úkolu mohou studenti volit ze dvou níže uvedených možností.
Možnost č. 1: Student si najde v internetové poradně (kde lze nalézt archív otázek a odpovědí; soupis rovněž viz Hrušková, 2007) jeden z dotazů a odpověď na něj. V komentáři rozebere přednosti odpovědi a slabá místa odpovědi a navrhne odpověď vlastní, v níž se pokusí uplatnit komunikační dovednosti důležité pro pomáhání druhým.
Možnost č. 2: Součástí tohoto úkolu je analýza dovedností a chyb v rozhovoru v pomáhající profesi. Může jít o analýzu z převzaté ukázky z terapeutovy (poradcovy apod.) práce s druhým člověkem. Ukázka může být převzata z odborné literatury. Analýza je pokusem (ve smyslu náčrtu) o kvalitativní analýzu ukázky. Analyzovaný rozhovor bude v příloze úkolu.
ÚKOL 2: Najdu sociální psychologii?
Obsahem toho úkolu je nalezení sociálně psychologických konstruktů a teorií ve filmu 12 Angry men. Úkolem studenta je najít v ději filmu události, které je možné pojmenovat sociálně psychologickými konstrukty a teoriemi. Cílem práce je potrénování schopnosti vnímat události běžného života sociálně psychologickým pohledem. Výstupem práce bude dokument obsahující sociálně psychologické konstrukty nebo teorie, které budou propojeny s dějem filmu. Děj filmu bude sloužit jako argument pro zdůvodnění správného využití sociálně psychologického konstruktu nebo teorie. Text budou tvořit jednotlivé sociálně psychologické konstrukty a k nim vždy přináležející odstavec se zdůvodněním. Nejedná se tedy o souvislý text s nějakou návazností. V rámci zdůvodnění je vhodné pracovat nejen s dějem filmu (v podobě konkrétních příkladů), ale také s odbornými zdroji. Ty je vhodné využít také k definování konstruktů.
Zkouška
Předmět je zakončen zkouškou, která má písemnou podobu. Výsledek zkoušky je bodově hodnocen v rozsahu 0 - 30 bodů. Minimální počet bodů je 15.
Celkové hodnocení předmětu
Celkové hodnocení studenta v předmětu je dáno výsledky za písemné úkoly (45%) a výkonem při zkoušce (65%). - Informace učitele
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2017/PSY109