PSY109 Aplikovaná sociální psychologie

Fakulta sociálních studií
jaro 2017
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Lukas Blinka, PhD. (přednášející)
doc. Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Nika Šablatúrová (přednášející)
doc. Mgr. Anna Ševčíková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Lukas Blinka, PhD.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Lukas Blinka, PhD.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každou lichou středu 13:30–15:00 P52
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSY109/01: každou sudou středu 13:30–15:00 U43
PSY109/02: každou sudou středu 15:15–16:45 U43
Předpoklady
PSY107 Sociální psychologie I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Aplikovaná sociální psychologie je jednosemestrový předmět, který navazuje na základní předměty sociální psychologie v bakalářském studiu. Předmět je věnován některým vybraným tématům z oblasti sociální psychologie. Je zaměřen na problematiku mezilidské komunikace, práce se skupinou, interpersonálnímu poznávání v různých oblastech života, zdraví a jeho propojení se vztahem k sobě, intrapersonálním aspektům emocí.
Cílem předmětu je seznámení studentů s některými vybranými oblastmi aplikace základních poznatků sociální psychologie. Studenti se naučí aplikovat sociálně psychologické teorie a používat sociálně psychologické konstrukty na nejrůznější oblasti života.
Předmět tvoří 6 - 7 přednáškových bloků, na které navazují semináře. Přednášky i semináře se konají jednou za 14 dní.
Osnova
  • Předmět tvoří 6 přednáškových bloků, na které navazují semináře. Přednášky i semináře se konají jednou za 14 dní.
  • 1. Mezilidská komunikace a vztahy mezi lidmi aneb kdo, co, kde, proč a jak
  • 2. Komunikační dovednosti při pomáhání druhým (dovednosti v profesionálním prosociálním chování)
  • 3. Partnerské vztahy v období adolescence a dospělosti
  • 4. Výcviková, tréninková a terapeutická skupina
  • 5. Sociálně psychologické aspekty duševního zdraví
  • 6. Sociální psychologie při výběru, hodnocení a rozvoji lidí
  • 7. Interpersonální aspekty emocí
  • 8. Vliv sociálního prostředí a osobnostních charakteristik na rizikové chování
  • Povinná literatura
  • Adams, G. R., Berzonsky, M. D. (2006). Blackwell Handbook of adolescence. London: Blackwell Publishing.
  • Andersen, T. (1991). The Reflecting Team. Dialogues and Dialogues about the Dialogues; NY, W.W. Norton & Company.
  • Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M (2005). Social psychology. New Jersey, Prentice-Hall.
  • Brehm, S., Kassin, S., Fein, S. (2006). Social psychology of business. Boston, Houghton Mifflin Custom Publishing.
  • Brewer, M. B., Hewstone, M. (eds.) (2004). Applied Social Psychology. Malden, Blackwell Publishing.
  • Collinsová, B. C. (2003). Emocionální nezpůsobilost: jak ji poznat, jak ji chápat a jak nepadnout do jejích pastí. Praha, Triton.
  • Dindia, K. (2000). Relational Maintenance. In C. Hendrick, S.S. Hendrick (Eds.), Close Relationships. London: Sage Publications.
  • Eysenck, M. ed. (1998). Psychology: an integrated approach. Harlow, Longman.
  • Goleman, D. (1997). Emoční inteligence. Praha, Columbus.
  • Goleman, D. (2000). Práce s emoční inteligencí. Praha, Columbus.
  • Kennedy - Moore, E. (1999). Expressing emotion: myths, realities, and therapeutic strategies. New York, Guilford press.
  • Komárková, R., Slaměník, I., Výrost, J. (Eds) (2001). Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálně psychologický výcvik. Praha, Grada.
  • Kratochvíl, S. (1996). Skupinová psychoterapie v praxi. Praha, Galén.
  • Matsumoto, D. (2000). Culture and psychology: people around the world. Belmont, Wadsworth.
  • Michael, K., Ben - Zur, H., (2007). Risk-taking among adolescents: Associations with social and affective factors. Journal of Adolescence, 30, str. 17 - 31.
  • Miller, R. S., Perlman, D., Brehm, S. S. (2007). Love. In R. S. Miller, D. Perlman, S. S. Brehm, Intimate Relationships. New York: McGraw-Hill.
  • Perls, F. (2004). Gestalt terapie: vzrušení lidské osobnosti a její růst. Praha, Triton.
  • Plaňava, I. (2005). Průvodce mezilidskou komunikací - přístupy, dovednosti, poruchy. Praha, Grada.
  • Schrader, M. P., Wann, D. L. (1999). High-risk recreation: The relationship between participant characteristics and degree of involvement. Journal of Sport Behavior, 22, str. 426 - 441.
  • Slepička, P., Hošek, V. (2006). Psychologie sportu. Praha: Karolinum.
  • Úlehla, I. (1999). Umění pomáhat. Praha, SLON.
  • Vybíral, Z. (2005). Psychologie komunikace, 2. vydání. Praha, Portál.
  • Vybíral, Z. (2006). Psychologie jinak. Praha, Academia.
  • Výrost, J., Slaměník, I. (eds.) (2001). Aplikovaná sociální psychologie II. Praha, Grada.
Literatura
  • MILLER, Rowland S., Daniel PERLMAN a Sharon S. BREHM. Intimate relationships. 4th ed. Boston: McGraw-Hill Higher Education, 2007, xvii, 480. ISBN 0072938013. info
  • VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie jinak (Současná kritická psychologie). Praha: Academia, 2006, 233 s. Psychologie. ISBN 80-200-1367-9. info
  • BREHM, Sharon S., Saul M. KASSIN a Steven FEIN. Social psychology : custom version for Psychology of business at Seton Hall University. Boston: Houghton Mifflin Company, 2006, 6th ed. ISBN 0618626506. info
  • PLAŇAVA, Ivo. Průvodce mezilidskou komunikací: přístupy-dovednosti-poruchy. Praha: Grada, 2005, 146 s. Psyché. ISBN 80-247-0858-2. info
  • VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2005, 320 s. Studium. ISBN 80-7178-998-4. info
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Skupinová psychoterapie v praxi. 3., dopl. vyd. Praha: Galén, 2005, 297 s. ISBN 8072623478. info
  • ARONSON, Elliot a Robin M. AKERT. Social psychology. Edited by Timothy D. Wilson. 5th ed. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, 2005, xxxvii, 65. ISBN 0131327933. info
  • Applied social psychology. Edited by Marilynn B. Brewer - Miles Hewstone. Malden, MA: Blackwell Pub., 2004, x, 357. ISBN 1405110678. info
  • VÝROST, Josef a Ivan SLAMĚNÍK. Aplikovaná sociální psychologie II. první. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0042-5. info
  • KOMÁRKOVÁ, Růžena, Ivan SLAMĚNÍK a Josef VÝROST. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0180-4. info
  • Close relationships : a sourcebook. Edited by Clyde Hendrick - Susan Hendrick. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 2000, xxiii, 476. ISBN 0761916067. info
Výukové metody
Předmět tvoří 6 - 7 přednáškových bloků, na které navazují semináře. Přednášky i semináře se konají jednou za 14 dní.
V průběhu semestru studenti pracují na několika úkolech. Jejich 100% realizace a odevzdání v určených termínech je předpokladem k tomu, aby se student mohl přihlásit ke zkoušce. Úkoly jsou zadávány na seminářích a doplňovány informacemi ve studijních materiálech k předmětu v IS MU.
Metody hodnocení
ÚKOL 1: Komunikace v pomáhajících profesí
V rámci toho úkolu mohou studenti volit ze dvou níže uvedených možností.
Možnost č. 1: Student si najde v internetové poradně (kde lze nalézt archív otázek a odpovědí; soupis rovněž viz Hrušková, 2007) jeden z dotazů a odpověď na něj. V komentáři rozebere přednosti odpovědi a slabá místa odpovědi a navrhne odpověď vlastní, v níž se pokusí uplatnit komunikační dovednosti důležité pro pomáhání druhým.
Možnost č. 2: Součástí tohoto úkolu je analýza dovedností a chyb v rozhovoru v pomáhající profesi. Může jít o analýzu z převzaté ukázky z terapeutovy (poradcovy apod.) práce s druhým člověkem. Ukázka může být převzata z odborné literatury. Analýza je pokusem (ve smyslu náčrtu) o kvalitativní analýzu ukázky. Analyzovaný rozhovor bude v příloze úkolu.
ÚKOL 2: Najdu sociální psychologii?
Obsahem toho úkolu je nalezení sociálně psychologických konstruktů a teorií ve filmu 12 Angry men. Úkolem studenta je najít v ději filmu události, které je možné pojmenovat sociálně psychologickými konstrukty a teoriemi. Cílem práce je potrénování schopnosti vnímat události běžného života sociálně psychologickým pohledem. Výstupem práce bude dokument obsahující sociálně psychologické konstrukty nebo teorie, které budou propojeny s dějem filmu. Děj filmu bude sloužit jako argument pro zdůvodnění správného využití sociálně psychologického konstruktu nebo teorie. Text budou tvořit jednotlivé sociálně psychologické konstrukty a k nim vždy přináležející odstavec se zdůvodněním. Nejedná se tedy o souvislý text s nějakou návazností. V rámci zdůvodnění je vhodné pracovat nejen s dějem filmu (v podobě konkrétních příkladů), ale také s odbornými zdroji. Ty je vhodné využít také k definování konstruktů.
Zkouška
Předmět je zakončen zkouškou, která má písemnou podobu. Výsledek zkoušky je bodově hodnocen v rozsahu 0 - 30 bodů. Minimální počet bodů je 15.
Celkové hodnocení předmětu
Celkové hodnocení studenta v předmětu je dáno výsledky za písemné úkoly (45%) a výkonem při zkoušce (65%).
Informace učitele


Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019.