FSS:PSY443 Práce se skupinou II. - Informace o předmětu
PSY443 Teorie a praxe práce se skupinou
Fakulta sociálních studiíjaro 2018
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jana Kostínková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (přednášející)
doc. MUDr. Jan Roubal, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Drtilová (pomocník) - Garance
- doc. MUDr. Jan Roubal, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: doc. MUDr. Jan Roubal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- St 25. 4. 9:45–16:45 U42, St 2. 5. 9:45–16:45 U42, St 9. 5. 9:45–16:45 U42
- Předpoklady
- Určeno pro absolventy základního kursu sociální psychologie v rámci bakalářského studia.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Jiné omezení: Pro otevření kurzu je potřeba minimálně 10 zapsaných studentů. - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS)
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Psychoterapeutická studia (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Cílem kursu je osvojit si základních pojmy a poznatky které se týkají skupinové dynamiky výcvikové a terapeutické skupiny. Reflexe a konfrontace vlastní zkušenosti (prožitku) ze skupinové práce v obecnějším a teoretickém vztahovém rámci uvažování o skupinovém dění.Seznámení s rolí vedoucího výcvikové skupiny, uvedení do techniky práce se skupinou.
- Osnova
- Tématické okruhy:
- 1. Členství ve malé skupině, význam skupinové příslušnosti, interpersonální interakce, atributy skupinové příslušnosti, skupinová dynamika a struktura. Skupinová koheze, polarizace, identita. „Efektivní skupina“.
- 2. Výcviková skupina. Skupina jako prostor pro získávání osobní a sociální kompetence, skupina jako prostor pro osobnostní růst - sociálně psychologický výcvik a skupinové poradenství.Faktory bezpečí ve skupině, skupina jako moc, skupina jako "droga".Saturované potřeby (fyziologické, bezpečí, láska a patření, vážnost, seberalizace). Fáze skupinového procesu.
- 3. Zkušenostní (experienciální) a interpersonální učení. Teorie jednání a teorie rolí. Pozorování, zpětná vazba. Korektivní emoční zkušenost. Vzorce chování v sociálním mikrosvětě. Skupina z pozice jejího člena (příslušníka).Důležitost, povaha a role příslušníka skupiny. Typické formy chování (resistenční, manipulační, prospěšné, emocionální).
- 4. Faktory skupinového růstu a skupinové terapie. Emoční katarze, skupinová koheze, sebepoznávání, existenciální zážitky, altruismus, dodávání naděje, práce s rodinnými tématy, vedení, identifikace, náhled, nácvik, konfrontace.
- 5. Vedení skupiny. Vedoucí a terapeut při skupinové práci. Schopnosti a dovednosti spojené s vedením (schopnost interakce a schopnost akce). Formy skupinového vedení (podpora, zahájení, usnadnění a ukončení interkace, intervence, dodržování pravidel, facilitace komunikace, řešení konfliktu, mobilizace skupinových zdrojů).Odpovědnost a role skupinového vůdce, etika.
- 6. Různé styly a přístupy k vedení výcvikové a psychoterapeutické skupiny. Práce s „tady a teď“, „návraty do dětství“, „dramatizace událostí ze života“. Různá teoretická východiska a konkrétní styly práce se skupinou: pychoanalytický, behaviorální, gestalt, kognitivní, transakční. Integrativní pojetí.
- Literatura
- Výukové metody
- Výuka se skládá z jedné přednášky na FSS (dva dvouhodinové bloky) a z jednoho dvoudenního semináře mimo FSS. Přednáška poskytne teoretický rámec tématu a seminář umožní propojení teorie s přímou zkušeností skupinové práce. Na závěr studenti zpracují semnární práci. 100% realizace úkolů a odevzdání v určených termínech je předpokladem k ukončení předmětu. Úkoly jsou zadávány na semináři a přednášce, doplňovány jsou informacemi ve studijních materiálech k předmětu v IS MU.
- Metody hodnocení
- známkou ohodnocená seminární práce
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2018/PSY443