ZUR232 TV newscasting - workshop

Faculty of Social Studies
Spring 2018
Extent and Intensity
0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Markéta Bočková (seminar tutor)
Mgr. Iva Vodáková (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D.
Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Supplier department: Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Timetable of Seminar Groups
ZUR232/01: Mon 17:00–18:30 Střižna 531, M. Bočková, I. Vodáková
ZUR232/02: Mon 17:00–18:30 Studio 527, M. Bočková, I. Vodáková
Prerequisites (in Czech)
NOW( ZUR289 News reporting in TV )
V dílně televizního zpravodajství si studenti prohloubí a prakticky vyzkouší znalosti z hlavního kurzu. Od cvičení, která jim ukáží, na co se při práci v terénu soustředit, postoupí přes natáčení obrazové sekvence až k přípravě samostatné reportáže. Oba předměty jsou propojené - hosté mohou podle svých časových možností přicházet jak do kurzu, tak do dílny.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 24 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/24, only registered: 0/24, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/24
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 19 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je připravit studenty na praxi v redakci televizního zpravodajství.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování televizní dílny a Úvodu do televizního zpravodajství budou studenti a studentky vědět, jaká je náplň práce jednotlivých profesí podílejících se na tvorbě denního televizního zpravodajství. Při zadání tématu reportáže by měli umět navrhnout způsob jeho zpracování pro televizní relaci - jaký formát by byl vhodný, jaké zdroje a respondenty by mohli vyžít a oslovit, jak dané téma rozšířit. Budou mít základní představu o vedení rozhovoru a chování na místě natáčení stejně jako o spolupráci s kameramanem a střihačem.
Syllabus (in Czech)
  • 1. ÚVOD – KDO JE KDO V REDAKCI
  • 2. FORMÁTY V TV ZPRAVODAJSTVÍ a ZDROJE
  • 3. OD INFORMACE K PŘÍBĚHU – DEN EDITORA A REDAKTORA
  • 4. PRÁCE V TERÉNU A VE STŘIŽNĚ
  • 5. NAŽIVO
  • 6. MoJo – MOBILNÍ ŽURNALISMUS, NOVÉ TECHNOLIOGIE
  • 7. VEŘEJNOPRÁVNÍ A KOMERČNÍ
  • 8. EXKURZE
  • 9. PRÁVO A ETIKA
  • 10. PRAXE – STŘIH
  • 11. PRAXE – SAMOSTATNÉ NATÁČENÍ REPORTÁŽÍ
  • 12. ZÁPOČET
  • 19. 2. 2018
  • I. ÚVOD – MÝTA A FAKTA O TELEVIZNÍM ZPRAVODAJSTVÍ
  • Kdo jsme, co chceme, co budeme chtít od studentů (viz. anotace) První polovina lekce bude spíš diskusní o tom, jak si studenti představují chod redakce a vznik zpravodajského příspěvku.
  • Host: Dominik Vaněk – student z minulého kurzu, Dominik teď pracuje jako sportovní redaktor v brněnské redakci ČT. Podělí se o svoje zkušenosti s kurzem i z následné praxe: co mu přišlo důležité, co chybělo....
  • KDO JE KDO V REDAKCI
  • Jednotlivé pozice v redakci a jejich funkce. Jak si postupně předávají štafetu při výrobě příspěvku, kdo s kým spolupracuje a kdo má v čem silnější slovo. Představíme strukturu redakce. Zatímco je redaktor v terénu, produkce mu kryje záda. A honí ho, aby včas navrátil štáb i auto :-) Kolik to celé stojí? Jak zjednodušil televizní práci internet.
  • 26. 2. 2018
  • II. FORMÁTY V TV ZPRAVODAJSTVÍ
  • Představení základních formátů objevujících se v televizní relaci: čtená, čtená se synchronem, host ve studiu, živý vstup, zpráva, reportáž, stand-upová reportáž, rozepsaný CRT, bez komentáře. Téma si vyžádá svůj formát, nikoli obráceně. Formát nesmí zastínit téma. Zpravodajský slovníček - synchron, asynchron, komentář, stand – up, ruchy, podkresy, OI, oriony, grafika, studio, zpětná, SNG, UVR …
  • Host: Bc. Petr Albrecht, editor Událostí v regionech
  • ZDROJE
  • Odkud se berou témata? Jak by mělo vypadat ověřování informací - dva zdroje nutnost. Vlastní versus veřejné zdroje. Co nabízí „virtuální“ zdroje – obchodní rejstřík, katastr nemovitostí, přehled soudních jednání, registr smluv, hasičské zásahy apod. Zprostředkované informace, zpravodajské agentury. „Exkluzivní“ témata a nedůvěra vůči autoritám – proč dávají právě tyhle informace právě mně?
  • 5. 3. 2018
  • III. OD INFORMACE K PŘÍBĚHU
  • Jak se z informace stane zpravodajský příspěvek. Práce editora zpravodajství, vzájemná spolupráce s redaktory a dalšími částmi redakce (Události, ČT24). Jak najít zaměření reportáže. Jaké typy událostí zpravodajství zpracovává: aktuálky, soudy, politika, sousedské spory, servisní zprávy… V čem se liší jejich natáčení. Nad čím musí redaktor přemýšlet, než vyjede točit: náhled na téma jako příběh, kolik je zainteresovaných stran, na koho/co se zaměřit, kdo je „hrdinou příběhu“, jak to celé spojit, příklady struktury reportáže (hodiny, ovál, stromeček), proč se v TV moc neuplatňuje obrácená pyramida?
  • DEN EDITORA A REDAKTORA
  • Samotné natáčení v terénu. Respondenti, obrázky, ankety, ruchy. Rozdíly natáčení mezi aktuálkou a ostatními typy zpráv. Redaktor nikdy nepracuje jen na jedné věci – dává informace pro web, telefonuje do Prahy otázky pro živák, do toho sbírá vše potřební do reportáže.
  • Host: Mgr. Barbora Telferová, redaktorka a editorka zpravodajství ČT
  • 12. 3. 2018
  • IV. PRÁCE V TERÉNU A VE STŘIŽNĚ Co se děje během samotného natáčení. Komunikace a spolupráce s kameramanem, volba stylu záběrů. Jak vést rozhovor, abychom se dozvěděli, co chceme vědět. Natáčení aktuálních situací. Ankety. Stand-upy. Jak se natáčí, když se kolem nic neděje. Zpět v redakci, psaní scénáře – komunikace s editorem. Struktura příspěvku. Čeština ve zpravodajství. Střižna, spolupráce se střihačem. Jak střih ovlivňuje vyznění reportáže. Souhra obrazu a zvuku. Může střih reportáž zachránit i potopit? Jde o vteřiny. Obraz je důležitější než zvuk. I zprávu bez zvuku by měl divák pochopit. Jak ovlivnit výrazové prostředky už při natáčení typem záběrů. Zaměří se na střih a jeho přispění k vyznění příspěvku. Psaní textu reportáže.
  • Host: Jan Medlík, kameraman, redakce zpravodajství ČT
  • 19. 3. 2018
  • V. NAŽIVO Jak vypadá živé vysílání z pohledu moderátora, editora a redaktora. Živý zpravodajský proud. Co jsou tzv. kontinuály? Živý vstup – rozdíl ČT24 a Události v regionech. Představíme falešné živé vstupy (Prima, Barrandov)
  • Host: Mgr. Iva Šmelová, moderátorka a editorka, ČT
  • 26. 3. 2018 VI. MoJo – MOBILNÍ ŽURNALISMUS, NOVÉ TECHNOLIOGIE
  • Kdo je VJ. Jak se jeho práce liší od práce redaktora. Splývání funkcí a smazávání hranic mezi profesemi. Výhody a nevýhody. Jak je možné natočit reportáž jen na mobilní telefon.
  • Host: Mgr. Ondřej Schneider, redaktor, editor, zpravodajství ČT
  • 2. 4. 2018
  • VELIKONOCE – LEKCE NENÍ
  • 9. 4. 2018
  • VII. VEŘEJNOPRÁVNÍ A KOMERČNÍ
  • Struktura vysílání na ČT24. Kdy se zpravodajské relace objevují v plnoformátových televizích? Prime time. Komerční stanice a formáty v rámci jejich zpravodajství. V druhé polovině bude hostem ředitel TS Brno Mgr. Jan Souček, který popíše zařazení zpravodajství do struktury ČT a také pozici České televize v rámci televizního zpravodajství v ČR obecně.
  • Host: Mgr. Jan Souček, ředitel TS Brno
  • 16. 4. 2018
  • VII. EXKURZE v TS Brno !!!!! Pozor sraz 15:00 na vrátnici TS Brno, Trnkova 2345/117 !!!
  • 23. 4. 2018
  • IX. PRÁVO A ETIKA
  • Právní a etické limity v televizním zpravodajství: Skrytá kamera, natáčení dětí a nezletilých, ankety, telefonáty. Placení za materiály, přijímání darů. Embarga. Zpracování příspěvků o kriminalitě, jak mluvit o obětech a pachatelích.
  • Host: Mgr. Rostislav Vrzal, právník ČT Brno
  • 30. 4. 2018
  • X. PRAXE – STŘIH
  • Host: Jiří Venclík, kameraman zpravodajství ČT
  • 7. 5. 2018
  • XI. PRAXE – SAMOSTATNÉ NATÁČENÍ REPORTÁŽÍ
  • Výuka nebude, prostor pro natáčení a dokončení reportáží. Obě budeme k dispozici pro online konzultace.
  • Studenti nahrají do 13.5. 20:00 hotové reportáže na youtube kanál ZUR289.
  • 14. 5. 2018
  • X. ZÁPOČET
  • Společné hodnocení závěrečných reportáží.
Literature
    recommended literature
  • TATANO, Randy. Broadcast journalism street smarts : the 2013 survival guide for today's television newsroom. [s.l.]: Accio Books, 2013, 258 s. ISBN 9781481800174. info
  • SHOOK, Frederick, John LARSON and John DETARSIO. Television field production and reporting : a guide to visual storytelling. 6th ed. Boston: Pearson, 2013, xv, 351. ISBN 9780205111589. info
  • WENGER, Debora Halpern and Deborah POTTER. Advancing the story : broadcast journalism in a multimedia world. 2nd ed. Washington: CQ Press, 2012, xxxi, 380. ISBN 9781608717149. info
  • THOMPSON, Rick. Writing for broadcast journalists. 2nd ed. New York: Routledge, 2010, viii, 192. ISBN 9780415581684. info
  • ŠMÍD, Milan and Ludmila TRUNEČKOVÁ. Novinář a jeho zdroje v digitální éře. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2009, 205 s. ISBN 9788024616612. info
  • Broadcast journalism : a critical introduction. Edited by Jane Chapman - Marie Kinsey. New York, NY: Routledge, 2008, x, 278. ISBN 9780415441551. info
  • TUGGLE, C. A., Forrest CARR and Suzanne HUFFMAN. Broadcast news handbook : writing, reporting, and producing in a converging media world. 2nd ed. Boston: McGraw-Hill, 2004, 284, 26. ISBN 0072853514. info
Teaching methods (in Czech)
přednášky
diskuze
individiuální úkoly
práce ve skupinách
Assessment methods (in Czech)
Podmínky pro zápočet: účast minimálně na 9 seminářích, příprava na hodiny, splnění všech praktických úkolů v hodinách, natočení vlastní reportáže.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2000, Spring 2001, Spring 2002, Spring 2017, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2018, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2018/ZUR232