ZUR270 Verbal and nonverbal communication

Faculty of Social Studies
Spring 2019
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Radovan Plášek (lecturer)
Mgr. Samuel Prílepok (assistant)
Guaranteed by
doc. Mgr. Lenka Waschková Císařová, Ph.D.
Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Supplier department: Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Timetable
Tue 14:00–15:40 AVC
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 20 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je frekventanty seznámit s komunikačními (verbálními i neverbálními) dovednostmi a znalostmi uplatňovanými v souvislosti s rétorikou a veřejným projevem a zároveň tyto komunikační dovednosti a znalosti rozvíjet prostřednictvím praktických cvičení a úkolů. Kurz poskytuje nezbytnou orientaci v tom, co je to rétorika, jaké jsou její dějiny a jaké řečnické žánry rozlišujeme. Ve vztahu k osobě řečníka se zaměřuje na to: jak vypadá vhodný veřejný projev ve vztahu k publiku a jak si jej připravit; jak se vypořádat s trémou; co je to technika mluveného projevu i řeč těla a jak obojí rozvíjet; jaké jsou psychologické aspekty rétorických dovedností a jak by měla vypadat vyvážená nemanipulativní a zdravá lidské komunikace. Součástí jednotlivých tematických celků jsou praktická cvičení, hry, úkoly a další aktivity, jejichž prostřednictvím studenti rozvíjejí vlastní komunikační dovednosti (jak verbální, tak neverbální) a analyzují vystoupení druhých.
Learning outcomes (in Czech)
Znalost forem současné rétorické a komunikační praxe v návaznosti na historický vývoj řečnictví. Schopnost vytvořit formu veřejné promluvy s využitím znalostí o technice mluveného projevu a řeči těla a se znalostí publika. V průběhu kurzu si uvědomit své komunikační přednosti i nedostatky a učit se s nimi pracovat. Zlepšit se ve zvládání zátěžové komunikační situace. Schopnost rozpoznat komunikaci nevyhovující, argumentačně nepodloženou, využívající řečnických faulů či manipulativní.
Syllabus (in Czech)
  • Vymezení pojmů: verbální a neverbální komunikace, rétorika. K historii a proměnám rétoriky. Rétorické žánry: teorie a cvičení/úkoly. Osobnost řečníka (typologie): teorie a cvičení/úkoly. Tréma a stres: teorie a cvičení. Komunikační kontext a základní komunikační prostředky. Publikum, forma projevu a fáze jeho přípravy: teorie a cvičení. Technika mluveného projevu: teorie a cvičení. Řeč těla (neverbální komunikace): teorie a cvičení. Argumentace a přesvědčování (logika, emoce, fauly, manipulace): teorie a cvičení. Rétorické prostředky (tropy, figury, jiné jazykové struktury) a jazyková stránka projevu: teorie a cvičení. Psychologické aspekty komunikačních dovedností: teorie a úkoly.
Literature
  • Kraus, J.: Rétorika v evropské kultuře. Academia, Praha 1998.
  • Mikuláštík, M.: Komunikační dovednosti v praxi. Grada, Praha 2003.
  • Svobodová, M.: Mluv, mluv…zajímáš mě. Praktický průvodce mluveným projevem. Pragoeduca. Praha 2002.
  • Buchtová, B.: Cvičné texty z rétoriky. MU Ekonomicko-správní fakulta. Brno 2005
  • Buchtová, B.: Rétorika. Grada, Praha 2006.
  • Maříková, M.: Rétorika. Manuál komunikačních dovedností. Professional Publishing, Praha 2001.
  • Just, V.: Slovník floskulí. Academia Praha 2003.
  • Kohout J.: Rétorika. Umění mluvit a jednat s lidmi. Management Press, Praha 2002.
  • Hierhodl, E.: Rétorika a prezentace. Grada. Praha 2005.
  • Langer, A.: Úspěch veřejné promluvy. Fortuna, Praha 1993.
  • Špačková, A.: Moderní rétorika. Grada, Praha 2003.
  • Pease, A.: Řeč těla. Jak porozumět druhým z jejich gest, mimiky a postojů těla. Portál, Praha 2001.
  • Cmíralová, J.: Učte se mluvit. O technice mluveného slova, Brno 1992.
  • Bishop, Sue: Jste asertivní? Příklady a cvičení. CMPRESS, Praha 2000.
  • Praško, J., Prašková H.: Trápí vás nadměrný stud? Grada, Praha 1999.
  • Honey, P.: Tváři v tvář. Průvodce úspěšnou komunikací. Grada. Praha 1997.
  • Strahl, V.: Novinář před mikrofonem. Praha 1993.
  • Honová, J., Technika a kultura řeči. Olomouc 1999.
  • Lewis, D.: Tajná řeč těla. Victoria Publishing a.s., Praha
  • Foret, M.: Komunikace s veřejností. Masarykova universita, Brno 1994.
  • Strahl, V. Klíč k výslovnosti cizích vlastních jmen v češtině. UK Karolinum. Praha, 1999.
  • Ph., Kahn-Panni: Mluvte k věci. Jak se rychle vyjádřit a být správně pochopen. Era, 2002.
  • Holasová, Y.: Umíte dobře mluvit? Jinočany: H&H, 1992. Horálek. J.: Mluvní tempo v rozhlase a v televizi. In: K diferenciaci současného mluveného jazyka. Ostrava: FF Ostravské university, 1994.
Assessment methods (in Czech)
aktivní účast (max. 2 neúčasti) splnění počtu povinných výstupů (před ostatními) plnění zadaných úkolů (analýza projevu, četba, jiné formy přípravy) práce na zadané téma
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2019/ZUR270