FSS:PSYb1720 Child psychology in practice - Course Information
PSYb1720 Child psychology in practice
Faculty of Social StudiesSpring 2020
- Extent and Intensity
- 0/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- Mgr. et Mgr. Lenka Šamánková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Mgr. et Mgr. Lenka Šamánková, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Social Studies - Timetable
- Wed 4. 3. 9:30–13:00 bude_upresneno, Wed 18. 3. 9:30–13:00 bude_upresneno, Wed 1. 4. 9:30–13:00 bude_upresneno, Wed 15. 4. 9:30–13:00 bude_upresneno, Wed 29. 4. 9:30–13:00 bude_upresneno, Wed 13. 5. 9:30–13:00 bude_upresneno
- Prerequisites (in Czech)
- SEMESTR(5) || SEMESTR(6)
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 16 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/16, only registered: 0/16, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/16 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Psychology (programme FSS, B-PSY) (5)
- Course objectives
- Kurz je zaměřený na získání vlastních praktických znalostí a dovedností uplatňovaných v kontaktu s dětmi, adolescenty a jejich rodiči v různých životních situacích a vývojových etapách. Hlavní formou výuky jsou praktická cvičení (modelové situace, ukázky, videoukázky), která umožňují v bezpečném prostředí simulovat situace, jejíž součástí je kontakt s dětmi, adolescenty a rodinami. Obsahem kurzu jsou například tyto tréninkové situace: komunikace s matkou na oddělení šestinedělí; kontakt s dítětem, které zažívá odloučení od rodičů; spor mezi školními dětmi, plačící dítě; odporující dítě; agresivní dítě a další.
- Learning outcomes (in Czech)
- Studenti se prostřednictvím tréninkových situací učí aplikovat teoretické a praktické psychologické poznatky zejména z vývojové psychologie a z oblastí výchovy, vzdělávání a poradenství; učí se zorientovat, rozpoznat, porozumět a pochopit konkrétní situace a v těchto situacích adekvátně reagovat a efektivně komunikovat. Nedílnou součástí je rovněž učit se reflektovat vlastní procesy v konkrétních nácvikových situacích, definovat svoje potřeby, zdroje, umět podpořit svoje silné stránky, pracovat s chybou, a tak získávat i zodpovědnost k práci pod supervizí. Absolvent tohoto kurzu má možnost nahlédnout na svoje dosavadní psychologické praktické schopnosti a dovednosti a může si tak ujasnit další cíle v oblasti vlastního profesního rozvoje.
- Syllabus
- Úvodní reflexe – zahájení, organizační záležitosti, Představení modelové situace, uvedení do situace, příprava na modelovou situaci: Modelové situace budou zahrnovat vždy tyto aspekty: vývoj dítěte – např. konktakt s dítětem v různých fázích vývoje (novorozenec, batole, předškolák, mladší školák, starší školák, adolescent), projevy v chování – plačtivé, vzdorovité, s různou úrovní/způsobem komunikace, aktivní/pasivní a kontext situace – např. situace v rodině, ve škole, na veřejnosti, v krizových situacích – u doktora, v novém prostředí, při odloučení…; při hře, při výuce, v kontaktu s vrstevníky a další. Čas vymezený na modelovou situaci ve skupinkách (příprava, sehrání modelové situace, „vystoupení z rolí“, rozbor ve skupince). Rozbor modelových situací – pohledem na jednotlivé role (jak se cítí, co potřebují, co jim pomohlo), sehrané situace (náhled na okolnosti), co se dařilo, co pomohlo aj. Teoretické ukotvení, užitečné shrnutí a doporučení do praxe. Závěrečná reflexe
- Literature
- ČERNÝ, Vojtěch and Kateřina GROFOVÁ. Děti a emoce : učíme děti vnímat, poznávat a pracovat se svými pocity. 2., doplněné vydání. Brno: Edika, 2017, 160 stran. ISBN 9788026611257. info
- PLUMMER, Deborah. Učíme děti zvládat úzkost, obavy a stres : cvičení pro mladší školní věk. Translated by Denisa Šmejkalová. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 133 stran. ISBN 9788026203773. info
- KOPŘIVA, Pavel, Jana NOVÁČKOVÁ, Dobromila NEVOLOVÁ and Tatjana KOPŘIVOVÁ. Respektovat a být respektován. 3. vydání. Bystřice pod Hostýnem: P. Kopřiva - Spirála, 2008, 286 stran. ISBN 9788090403000. info
- MATĚJČEK, Zdeněk and Zdeněk DYTRYCH. Krizové situace v rodině očima dítěte : dětská závist; žárlivost, nevěra a rozvod; nový partner v rodině, nevlastní sourozenci; vzpomínky z dětství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2002, 128 s. ISBN 8024703327. info
- Teaching methods (in Czech)
- diskuse, modelové situace, kazuistiky
- Assessment methods (in Czech)
- docházka, aktivní účast v modelových situacích, jejich rozborech a diskuzích, účast na závěrečném setkání, kde studenti ústně prezentují výstupy z jedné modelové situace.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
- Enrolment Statistics (Spring 2020, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2020/PSYb1720