FSS:ZURn6221 Fanouškovská publika - Informace o předmětu
ZURn6221 Fanouškovská publika fikčních obsahů
Fakulta sociálních studiíjaro 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Iveta Jansová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Iveta Jansová, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Čt 20. 2. 8:00–9:40 Studio 527, Čt 27. 2. 8:00–9:40 Studio 527, Čt 5. 3. 8:00–9:40 Studio 527, Čt 12. 3. 8:00–9:40 Studio 527, Čt 19. 3. 8:00–9:40 Studio 527, Čt 26. 3. 8:00–9:40 Studio 527, Čt 2. 4. 8:00–9:40 Studio 527, Čt 9. 4. 8:00–9:40 Studio 527, Čt 23. 4. 8:00–9:40 Studio 527, Čt 30. 4. 8:00–9:40 Studio 527, Čt 7. 5. 8:00–9:40 Studio 527, Čt 14. 5. 8:00–9:40 Studio 527
- Předpoklady
- ! ZUR500f Fanouškovská publika
Zájem o tematiku, alespoň bazální znalost teorie publika. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- Mediální průmysly a produkce (program FSS, N-MSZU)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-KS)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-MSZU)
- Mediální výzkum a analytika (program FSS, N-MSZU)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je představit osobnosti fanoušků jako zájmového publika, a to pohledem nejen na historii fanouškovských studií, ale především na charakteristické aktivity a praxe, jež jsou pro fanoušky ustavující a které mají mnoho společného se současným participativním charakterem mediální komunikace.
- Výstupy z učení
- Studentstvo bude po absolvování předmětu schopno: - aplikovat teoretické znalosti z oboru fanouškovská studia - propojit tyto poznatky s dalšími v příbuzných oblastech (mediální studia, kulturální studia, studium populární kultury, televizní studia) - znát základní metodologické přístupy k výzkumu fanoušků (a obecně zájmových skupin) - korektně argumentovat v diskusích
- Osnova
- Seznámení s kursem, vyučující a studenstvem
- Publika, CCCS a populární kultura
- Participativní publika
- Fanoušci a fandomy
- Mediální reprezentace fanoušků
- Fanouškovská tvorba
- Fanspeak
- Praktické vyzkoušení fanouškovských aktivit
- Fanouškovský aktivismus
- Fanonicko-kanonické konverzace
- Výzkum fanoušků
- Závěrečná hodina - prezentace studentstva
- Literatura
- povinná literatura
- Booth, Paul. 2010. Digital Fandom: New Media Studies. New York: Lang.
- Alvermann, Donna E. – Hagood, Margaret C. 2000. „Fandom and critical media literacy.” Pp. 436–446 in. Journal of Adolescent & Adult Literacy, r. 43, č. 5.
- Bolin, Göran. 2012. The Labour of Media Use: The Two Active Audiences. Pp. 796–814 in Information, Communication & Society, r. 15, č. 6.
- Jenkins, Henry – Carpentier, Nico. 2013. „Theorizing participatory intensities. A conversation about participation and politics.“ Pp. 265–286 in Convergence: The International Journal of Reaserch into New Media Technologies, r. 19, č. 3.
- doporučená literatura
- Busse, Kristina – Hellekson, Karen. 2006. Fan Fiction and Fan Communities in the Age of the Internet. London: MacFarland.
- Jenkins, Henry. 2006. Fans, Bloggers and Gamers. New York NYU Press.
- Hills, Matt. 2002. Fan Cultures. London, New York: Routledge.
- Ang, Ien. 1991. Desperately seeking the audience. London: Rutledge.
- Andrejevic, Mark. 2007. iSpy. Surveillance and Power in the Interactive Era. Lawrence: University of Kansas Press.
- Sandvoss, Cornel. 2005. Fans: The Mirror of Consumption. Cambridge, MA: Polity.
- Gray, Jonathan – Sandvoss, Cornel – Harrington, Lee. 2007. Fandom: Identities and Communities in a Mediated World. New York. NYU Press.
- Výukové metody
- teoretická příprava, diskuse v hodinách, skupinové diskuse a skupinové projekty - dialogický charakter výuky
- Metody hodnocení
- Během semestru je vyžadována četba povinné literatury, aktivita v hodině a plnění kooperačních aktivit na hodinách. Finální projekt = fanouškovská aktivistická kampaň nebo fanouškovská tvorba – video; možnost práce ve dvojicích (ale musí to být o to větší/ambicióznější projekt); téma projektu musí být předem konzultováno a schváleno vyučující.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2020/ZURn6221