FSS:PSYn4110 Pedagogická a školní psych I - Informace o předmětu
PSYn4110 Pedagogická a školní psychologie I
Fakulta sociálních studiíjaro 2021
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Ondřej Bouša (přednášející)
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Lenka Šamánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. David Macek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ondřej Straka, Ph.D. (cvičící)
Bc. Veronika Šimšová (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- každý sudý čtvrtek 12:00–13:40 exP52
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSYn4110/02_Liche_tydny: každý lichý čtvrtek 14:00–15:40 U23 - Předpoklady
- ! PSY411 Pedagogická a školní psych I
Předmět navazuje na znalosti posluchačů v předmětech vývojová psychologie, psychologie výchovy a vzdělávání. Doporučujeme si tedy tyto předměty zopakovat před samotným zahájením semestru. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Psychologie (program FSS, N-PSY)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty s vybranými tématy pedagogické a školní psychologie. V každém z tematických okruhů, které tvoří náplň kurzu, získají studenti vhled do současných teorií a dovednost je prakticky aplikovat.
Na konci kurzu budou studenti:
Umět chápat a umět vysvětlit systém poradenské péče v oblasti výchovy a vzdělávání.
Umět aplikovat současné teoretické koncepty v konkrétních modelových situacích.
Umět aplikovat na modelových případech své znalosti přípravy na práci s klienty, základy diagnostiky i intervenčních strategií vč. etických aspektů činnosti psychologa v dané oblasti.
Umět interpretovat výsledky modelových diagnostických situací.
Budou se orientovat v legislativním rámci upravujícím činnost psychologa v oblasti.
Budou se orientovat v profesní nabídce možných specializacích v oblasti. - Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu bude student schopen:
Orientovat se v základních legislativních rámcích práce psychologa ve školním kontextu.
Identifikovat diagnostická a intervenční specifika spojená s jednotlivými specifickými vzdělávacími potřebami žáků a studentů v průběhu celé školní docházky.
Navrhnout rámcová řešení specifických problémů školské praxe (např. záškoláctví, porozvodová péče).
Orientovat se v systému poradenské péče o děti i v sítích dalších odborníků a specialistů, se kterými je možné dále konzultovat. - Osnova
- Pedagogická i školní psychologie v souvislostech (specializace, etické kodexy, platná legislativa, odborné společnosti atd.)
- Specifické problémové okruhy:
- Specifické poruchy učení (zejm. dyslexie, dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie, dyspraxie), příčiny, projevy, reedukace a kompenzace, hodnocení a klasifikace na různých stupních vzdělávání. Uzpůsobení podmínek pro konání maturitní zkoušky.
- Děti nadané a mimořádně nadané, nadání v útlém věku, dvojí výjimečnost, typické charakteristiky a projevy, identifikace nadání rodiči a učiteli, specifické sociální a emocionální problémy, podvýkon, zásady a možnosti vzdělávání nadaných žáků (akcelerace, obohacování, integrace).
- Problematika týraní a zneužívání dětí (formy, projevy). Náhradní rodinná péče, deprivace, nepodnětné prostředí, CAN.
- Výchovné problémy: záškoláctví, krádeže, šikana, lhaní, podvody, neposlušnost, neukázněnost, krádeže, kouření, alkoholismus, zneužívání drog, sexuální přestupky, agresivita. Etiologie, symptomy, intervence.
- Rozchodová a rozvodová problematika, konflikty mezi rodiči a jejich dopady, děti v soudních sporech, porozvodová péče, syndrom odcizeného dítěte.
- Kariérové poradenství pro žáky, kompetence škol a školských poradenských zařízení.
- Podrobnější rozpis přednášek a seminářů s ohledem na probíraná témata a zapojené vyučující v konkrétním semestru naleznou studenti zapsaní v kurzu v příslušné interaktivní osnově.
- Literatura
- povinná literatura
- BRAUN, Richard, Dana MARKOVÁ a Jana NOVÁČKOVÁ. Praktikum školní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 214 s. ISBN 9788026201762. info
- KNOTOVÁ, Dana, Lenka HLOUŠKOVÁ, Bohumíra LAZAROVÁ, Šárka PORTEŠOVÁ, Martina HREJSEMNOU a Michaela VACKOVÁ. Školní poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 258 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4502-2. info
- MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
- POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vydání čvrté. Praha: Portál, 2010, 333 stran. ISBN 9788073678173. URL info
- ČAVOJSKÁ, Magdalena. Vyhledáváme rozumově nadané žáky : krok za krokem s nadaným žákem : metodická příručka. 1. vyd. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2010, 68 s. ISBN 9788087000410. info
- VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2008, 538 stran. ISBN 9788024615387. info
- doporučená literatura
- KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 332 stran. ISBN 9788073678715. info
- PORTEŠOVÁ, Šárka. Rozumově nadané děti s dyslexií. 1. vyd. Praha: Portál, 2011, 216 s. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-7367-990-3. URL info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 66 s. ISBN 807184487X. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha, 1995, 108 s. info
- Výukové metody
- Výuka má podobu přednášky, skupinové diskuse v hodině, setkání a diskuse s odborníky z praxe, řešení modelových případů, četba odborných publikací, domácí příprava
- Metody hodnocení
- Aktivní účast na výuce. Zkouška – písemná forma, test o rozsahu cca 60 minut, otevřené i uzavřené otázky.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2021/PSYn4110