FSS:PSYn5180 Poruchy chování ve školní psy - Informace o předmětu
PSYn5180 Poruchy chování ve školní psychologii
Fakulta sociálních studiíjaro 2022
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Šárka Oplatková (přednášející), Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- Mgr. Šárka Oplatková
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Pá 8. 4. 8:00–13:00 U33, So 9. 4. 8:00–13:00 U43, Pá 20. 5. 8:00–13:00 U23, So 21. 5. 8:00–13:00 U23
- Předpoklady
- ! PSY518 Poruchy chování ve školní psy
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů. Předmět si smí zapsat nejvýše 15 studentů Momentální stav registrace a zápisu: Jiné omezení: Předmět se otevře při minimálním počtu 10ti studentů - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 3/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Psychologie (program FSS, N-PSY)
- Cíle předmětu
- Přednáška a seminář je věnován vybraným tématům z oblasti školní psychologie a praxe. V přednáškách se budeme věnovat aktuálnímu stavu péče o děti a adolescenty u nás i v zahraničí. Dále probereme diagnostické metody a možnosti terapeutické práce s dětmi a adolescenty s poruchami chování. Témata budou presentována na konkrétních kasuistických případech a doplněny teoretickými vstupy. Bude se pracovat také v krátkých cvičeních a diskusních skupinkách.Od studentů a studentek se očekává aktivní zapojení do pracovních skupin, diskusí a prezentace své seminární práce.
- Výstupy z učení
- V rámci předmětu se studenti dozví, jaké typy poruch chování a klientů se nejčastěji v ambulanci školního psychologa nebo psychologa ve středisku výchovné péče objevují. Budeme se bavit jak o individuální práci s dítětem nebo mladistvým, tak s jeho rodinou. Studenti se krom teorie seznámí s nástroji, které je možné při této práci použít (terapeutické pískoviště, sociometrické metody, skupinové nástroje apod.). Kromě toho budeme probírat reálné kazuistiky a diskutovat o nich. Záverečná práce bude spočívat ve vlastních nápadech při popisovaném problému, které budeme (krom písemného vypracování) diskutovat ve skupině v rámci kolokvia.
- Osnova
- Pá 19.3. 8:00–13:00 1) Seznámení se se systémem a institucemi, které řeší práci s dětmi s problémovým chováním 2) Seznámení se se středisky výchovné péče -jakou roli hrají v kontextu ostatních institucí a profesí pracujícími s dětmi s poruchami chování -jak vypadá práce v SVP (denní režim, klientela, jednotliví pracovníci, cíle, opatření, nástroje -jak vypadá práce psychologa v SVP (mezi poradenstvím a terapií, práce s klientem a jeho rodinou, spolupráce s OSPOD) 3) Typy klientů a práce s nimi a) výchovné problémy plynoucí z chyb ve výchově b)záškoláctví (typy záškoláctví a na ně navazující způsob práce) So 20.3. 8:00–13:00 1)agresivita a ADHD -jak to rozlišovat -práce s pedagogy a rodiči 2)šikana -příčiny šikany -práce s vnitřním napětím -práce se sebevědomím -pravidla pro třídní kolektiv, učitele, rodiče Pá 23.4. 8:00–13:00 Práce s rodinou -transgenerační přenos -rodinná terapie -hledání zdrojů -změny výchovných stylů So 24.4. 8:00–13:00 1) Specifika dětí z pěstounské péče -„nevysvětlitelné“ jednání a co s ním -narušená důvěra -práce s prarodiči 2)skupinová terapie -vývoj skupiny -nástroje pro práci se skupinou -osobnost terapeuta, souhra terapeutické dvojice
- Výukové metody
- Teoretická příprava, praktika, praxe v terénu.
- Metody hodnocení
- Seminární práce (nutnost konzultace před odevzdáním), kolokvium.
- Informace učitele
- http://www.opvk.fss.muni.cz/ikapsy/kurzy/jaro-2011/poruchy-chovani-ve-skolni-psychologii
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2022/PSYn5180