ZURb1219 Média a demokracie

Fakulta sociálních studií
jaro 2022
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Michal Tkaczyk, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Michal Tkaczyk, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 14:00–15:40 AVC
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 3/25, pouze zareg.: 1/25
Mateřské obory/plány
předmět má 35 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Americký mediolog James Carey se domnívá, že kde není žurnalistika, není ani demokracie, a zároveň tam, kde není demokracie, není žurnalistika - tento kurz seznamuje posluchače s vybranými koncepty, modely a teoriemi, jejichž pomocí lze na vztahy mezi médii a demokracií nahlížet.
Cílem kurzu je zprostředkovat posluchačům základní porozumění role médií v demokratických společnostech. Na tuto problematiku bude přitom pohlíženo optikou konkrétní diagnózy současného stavu liberálních demokracií západního typu – východiskem kurzu bude téze o krizi tohoto typu státního zřízení a s ní související krizí role médií v demokratických společnostech. Konceptuální a teoretické uchopení problematiky bude doplněno prvky aplikace teoretických konceptů a modelů na konkrétní případy a kauzy. První část kurzu přibližuje vztah mezi médii a demokracií optikou několika teoretických přístupů a s důrazem na jeho vybrané dimenze. Druhá část je věnovaná vybraným projevům krize roli médií v demokratických společnostech a jejich souvislostem.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování kurzu student bude schopen:
- vysvětlit vztahy mezi médii a demokracií a jejich význam pro fungování liberálně-demokratických společností;
- pojmenovat různé funkce a role médií v demokratických společnostech a ilustrovat je na konkrétních případech z mediální praxe;
- diskutovat o rizicích pro fungování médií v demokratických společnostech s použitím odborné terminologie a odkázat při tom na konkrétní příklady;
- použit teorii, teoretický model nebo koncept při analýze konkrétního případu a publikovat ji v podobě krátkého názorového nebo analytického příspěvku na blogu nebo na sociálních sítích
Osnova
  • Osnova kurzu
  • 1. Úvodní hodina. Seznámení s obsahem kurzu.
  • 2. Demokracie a krize demokracie: východiska a vymezení základních konceptů.
  • 3. Média a žurnalistika optikou teorií demokracie. Role médií v demokracii.
  • 4. Mediální systémy a modely.
  • 5. Reprezentace politiky v médiích: předpojatost, rámcování, packaging.
  • 6. Účinky mediální komunikace na fungování a kvalitu demokracie.
  • 7. Čtecí týden.
  • 8. Média veřejné služby a demokracie: krize identity a aktuální výzvy.
  • 9. Nová média a nové možnosti participace a demokratizace: očekávání a realita.
  • 10. Velikonoční pondělí.
  • 11. Média, demokracie a trh: komodifikace, tabloidizace, churnalism.
  • 12. Státní a ekonomická kontrola médií: politický nátlak, státní zásahy, oligarchizace médií.
  • 13. Demokratizace médií: pokusy a modely.
Literatura
    povinná literatura
  • JAKUBOWICZ, Karol. Média a demokracie v 21. století : hledání nových modelů. Translated by Svatava Navrátilová. I. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 287 stran. ISBN 9788021084490. info
  • STREET, John. Mass media, politics and democracy. 1st pub. New York: Palgrave, 2001, ix, 297 s. ISBN 0-333-69304-3. info
  • MCNAIR, Brian. An introduction to political communication. Sixth edition. London: Routledge, 2018, xiv, 251. ISBN 9780415739429. info
  • Mediální zákony : komentář. Edited by Aleš Rozehnal. Vyd. 1. Praha: ASPI, 2007, ix, 272. ISBN 9788073573041. info
    doporučená literatura
  • MCQUAIL, Denis. Žurnalistika a společnost. Translated by Alice Němcová Tejkalová - Roman Hájek - Marta Chromá. První české vydání. V Praze: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016, 254 stran. ISBN 9788024630939. info
  • DAHLGREN, Peter. Media and political engagement : citizens, communication, and democracy. New York: Cambridge University Press, 2009, xi, 232. ISBN 9780521527897. info
  • HALLIN, Daniel C. a Paolo MANCINI. Systémy médií v postmoderním světě : tři modely médií a politiky. Translated by Tomáš Trampota. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 367 s. ISBN 9788073673772. info
  • Habermas and the public sphere. Edited by Craig J. Calhoun. Cambridge: MIT Press, 1992, x, 498. ISBN 0262531143. info
Výukové metody
Přednáška, seminář, prezentace, práce v malých skupinách.
Metody hodnocení
Zápočet obdrží studenti za splnění průběžných skupinových úkolů, splnění závěrečného úkolu, docházku.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.