FSS:ZURb1219 Média a demokracie - Informace o předmětu
ZURb1219 Média a demokracie
Fakulta sociálních studiíjaro 2022
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Michal Tkaczyk, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Michal Tkaczyk, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Po 14:00–15:40 AVC
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 3/25, pouze zareg.: 1/25 - Mateřské obory/plány
- předmět má 35 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Americký mediolog James Carey se domnívá, že kde není žurnalistika, není ani demokracie, a zároveň tam, kde není demokracie, není žurnalistika - tento kurz seznamuje posluchače s vybranými koncepty, modely a teoriemi, jejichž pomocí lze na vztahy mezi médii a demokracií nahlížet.
Cílem kurzu je zprostředkovat posluchačům základní porozumění role médií v demokratických společnostech. Na tuto problematiku bude přitom pohlíženo optikou konkrétní diagnózy současného stavu liberálních demokracií západního typu – východiskem kurzu bude téze o krizi tohoto typu státního zřízení a s ní související krizí role médií v demokratických společnostech. Konceptuální a teoretické uchopení problematiky bude doplněno prvky aplikace teoretických konceptů a modelů na konkrétní případy a kauzy. První část kurzu přibližuje vztah mezi médii a demokracií optikou několika teoretických přístupů a s důrazem na jeho vybrané dimenze. Druhá část je věnovaná vybraným projevům krize roli médií v demokratických společnostech a jejich souvislostem. - Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování kurzu student bude schopen:
- vysvětlit vztahy mezi médii a demokracií a jejich význam pro fungování liberálně-demokratických společností;
- pojmenovat různé funkce a role médií v demokratických společnostech a ilustrovat je na konkrétních případech z mediální praxe;
- diskutovat o rizicích pro fungování médií v demokratických společnostech s použitím odborné terminologie a odkázat při tom na konkrétní příklady;
- použit teorii, teoretický model nebo koncept při analýze konkrétního případu a publikovat ji v podobě krátkého názorového nebo analytického příspěvku na blogu nebo na sociálních sítích - Osnova
- Osnova kurzu
- 1. Úvodní hodina. Seznámení s obsahem kurzu.
- 2. Demokracie a krize demokracie: východiska a vymezení základních konceptů.
- 3. Média a žurnalistika optikou teorií demokracie. Role médií v demokracii.
- 4. Mediální systémy a modely.
- 5. Reprezentace politiky v médiích: předpojatost, rámcování, packaging.
- 6. Účinky mediální komunikace na fungování a kvalitu demokracie.
- 7. Čtecí týden.
- 8. Média veřejné služby a demokracie: krize identity a aktuální výzvy.
- 9. Nová média a nové možnosti participace a demokratizace: očekávání a realita.
- 10. Velikonoční pondělí.
- 11. Média, demokracie a trh: komodifikace, tabloidizace, churnalism.
- 12. Státní a ekonomická kontrola médií: politický nátlak, státní zásahy, oligarchizace médií.
- 13. Demokratizace médií: pokusy a modely.
- Literatura
- povinná literatura
- JAKUBOWICZ, Karol. Média a demokracie v 21. století : hledání nových modelů. Translated by Svatava Navrátilová. I. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 287 stran. ISBN 9788021084490. info
- STREET, John. Mass media, politics and democracy. 1st pub. New York: Palgrave, 2001, ix, 297 s. ISBN 0-333-69304-3. info
- MCNAIR, Brian. An introduction to political communication. Sixth edition. London: Routledge, 2018, xiv, 251. ISBN 9780415739429. info
- Mediální zákony : komentář. Edited by Aleš Rozehnal. Vyd. 1. Praha: ASPI, 2007, ix, 272. ISBN 9788073573041. info
- doporučená literatura
- MCQUAIL, Denis. Žurnalistika a společnost. Translated by Alice Němcová Tejkalová - Roman Hájek - Marta Chromá. První české vydání. V Praze: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016, 254 stran. ISBN 9788024630939. info
- DAHLGREN, Peter. Media and political engagement : citizens, communication, and democracy. New York: Cambridge University Press, 2009, xi, 232. ISBN 9780521527897. info
- HALLIN, Daniel C. a Paolo MANCINI. Systémy médií v postmoderním světě : tři modely médií a politiky. Translated by Tomáš Trampota. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 367 s. ISBN 9788073673772. info
- Habermas and the public sphere. Edited by Craig J. Calhoun. Cambridge: MIT Press, 1992, x, 498. ISBN 0262531143. info
- Výukové metody
- Přednáška, seminář, prezentace, práce v malých skupinách.
- Metody hodnocení
- Zápočet obdrží studenti za splnění průběžných skupinových úkolů, splnění závěrečného úkolu, docházku.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2022/ZURb1219