FSS:ZURb1234 Zvuková technologie - Informace o předmětu
ZURb1234 Zvuková technologie a tvorba v mediální praxi
Fakulta sociálních studiíjaro 2022
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Filip Johánek (cvičící)
Bc. Bibiána Hroncová (pomocník) - Garance
- doc. MgA. Jan Motal, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- St 12:00–13:40 Střižna 531
- Předpoklady
- ZURb1116 Technologické kompetence
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 8 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/8, pouze zareg.: 1/8 - Mateřské obory/plány
- předmět má 35 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Studentky a studenti si osvojí technické základy pro zpracovávání a výrobu zvuku v prostředí digitální domény, tj. prostřednictvím software na editaci zvuku. Získají také základní dovednosti pro snímání zvuku pomocí různých technologií. Seznámí se s technologiemi v oblasti zvukově obsahové stránky vstupů a především výstupů zvukové tvorby orientované na mediální prostředí (mikrofony, bezdrátové přenosy signálu, mixážní pulty).
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu budou studentky a studenti schopni:
- snímat zvuk pomocí diktafonů, mikrofonů a digitálních záznamových přenosných zařízení, analogových mixážních pultů a software,
- zvolit vhodnou snímací techniku při záznamu a živém přenosu,
- pro účely mediální praxe zpracovávat (tj. editovat a používat processing) dříve nasnímaný zvuk v software,
- zvolit vhodný způsob práce a její posloupnost při editaci a processingu,
- dodržovat zvukové normy pro výstupy do rozhlasu, televize a na Internet,
- technicky a zvukově zvládnout odvysílat vlastní rozhlasový vstup ze studia Radia R a ze studia Muni TV/Studex. - Osnova
- 1. Úvodní hodina - seznámení s kurzem, zjištění pokročilosti návštěvnic a návštěvníků kurzu, diskuse nad tématy a stanovení obsahových priorit
- 2. Lokační zvuk (location sound) 1
- A. technika I.
- Měniče zvuku - mikrofony
- Mikrofony - směrové charakteristiky
- Analogové vícestopé mixy
- Digitální vícestopé rekordéry - vstupy, výstupy, práce s nahraným materiálem
- 3. Lokační zvuk (location sound) 2
- A. technika II.
- Kabelové přenosy signálu - kabely, konektory, DI boxy
- Bezdrátové přenosy signálu - mikroporty, handheld mikrofony
- Bezdrátové přenosy signálu - in-ear monitoring
- Synchronizace zvuku s obrazem - klapka, linka, timecode
- 4. Lokační zvuk (location sound) 3
- B. řemeslo
- Interiér/exteriér
- Boom
- Práce s mikroporty - technika klopových mikrofonů, technika hidden mic
- Zadání úkolu č. 1 - i.) záznam vlastního hlasu v exteriéru s atmosférou + ii) anketa
- 5. „Živý” zvuk a zvuk ve studiových podmínkách 1
- Rozhlasový a televizní zvuk
- Zapojení systému
- Nastavení systému
- Digitální/analogová režie
- Mix
- Monitory
- Mikrofony
- Processing na vstupu a výstupu
- 6. „Živý” zvuk a zvuk ve studiových podmínkách 2
- Zvukové televizní a rozhlasové normy
- Distribuce zvuku v nahrávce - mono, stereo, 5.1
- 7.„Živý” zvuk a zvuk ve studiových podmínkách 3
- A. sound design/postprodukce I.
- Přehled software - Sound Forge, Audacity, Adobe Audition, Reaper, Pro Tools, Cubase, Sonic Visualiser
- Projekt - import, vstupy, výstupy, export
- Edit I. - v Sound Forge, Reaper, Adobe Audition (fade in, fade out, crossfade, automatizace)
- 8.„Živý” zvuk a zvuk ve studiových podmínkách 4
- A. sound design/postprodukce II.
- Edit II. - střih - „clicks”, sykavky, výměna slova/slabiky/písmena, hlasitost pomocí clip gain/region gain
- Zadání úkolu č. 2 - i.) edit úkolu č. 1, ii) voice over a jeho edit
- 9. „Živý” zvuk a zvuk ve studiových podmínkách 5
- A. sound design/postprodukce III.
- Insert
- Send
- Pan/Balance
- Processing - plug-in, VST vs. analog processing
- Dynamika - kompresor, limiter, gate, expander, enhancer
- 10. „Živý” zvuk a zvuk ve studiových podmínkách 6
- A. sound design/postprodukce IV.
- Processing - equalizer, multiband compressor, maximizer, efekt
- Analýza - RTA, metry
- Live mix, automatizace
- Mastering
- Zadání úkolu č. 3 - i.) processing zeditovaného úkolu č. 1, ii) processing úkolu č. 2, iii) tvorba vlastního zvukového tvaru o délce 4:30-5:00 minut s využitím vlastního mluveného slova, mluveného slova respondenta/ky, ruchu prostředí, hudby včetně editu, mixu (processing) a masteru ve stanovených normách
- 11. „Živý” zvuk a zvuk ve studiových podmínkách 7
- B. přehled hardware pro záznam a processing
- Studiové monitory - kombinace poslechů, „ideální poslechové místo”, akustika poslechové místnosti/studia
- 12. Poslechová a analytická hodina - rozhlasové tvary/exkurze/host z oboru
- 13. Poslechová a analytická hodina - televizní a filmová tvorba/exkurze/host z oboru
- 14. Ukončení - prezentace odevzdaných příspěvků a diskuse, evaluace kurzu
- Literatura
- doporučená literatura
- BLÁHA, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 3. upravené vydání. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2014, 153 stran. ISBN 9788073313036. info
- VIERS, Ric. The location sound bible : how to record professional dialogue for film and TV. Studio City, CA: Michael Wiese Productions, 2012, xv, 354. ISBN 9781615931200. info
- VLACHÝ, Václav. Praxe zvukové techniky. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Muzikus, 2008, 297 s. ISBN 9788086253466. URL info
- Výukové metody
- Kurz je koncipován jako seminář. Studenti budou plnit zejména praktická cvičení a skupinové úkoly.
- Metody hodnocení
- Požadována je prezence a aktivní účast (max. 2 absence). Vypracování a odevzdání 2 dílčích úkolů a 1 závěrečného úkolu. Prezentace odevzdaných příspěvků na závěrečném kolokviu. V úsecích o lokačním zvuku a sound designu budou studentky a studenti plnit dílčí praktické úkoly.
- Informace učitele
- Součástí semináře budou prezentace hostů z oboru.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2022/ZURb1234