FSS:ZURn6227 Teorie dialogické komunikace - Informace o předmětu
ZURn6227 Teorie dialogické komunikace
Fakulta sociálních studiíjaro 2023
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Jan Motal, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Po 18:00–19:40 P24b
- Předpoklady
- TYP_STUDIA(MN)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 4/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- Mediální průmysly a produkce (program FSS, N-MSZU)
- Mediální výzkum a analytika (program FSS, N-MSZU)
- Cíle předmětu
- Od šedesátých let dvacátého století se ve studiu komunikace prosazuje model, který se liší od přenosového, používaného především ve studiu propagandy a účinků médií, i kulturálního, který nahlíží na komunikaci z pozice ekonomie významů. Dialogická teorie představuje alternativní přístup, který více než na informaci či význam nahlíží na účastníky komunikace jako na lidi ve vztahu. Jde o post-semiotický obrat, jak píše John Stewart, v jehož rámci se řeč nepovažuje za symbolický systém, ale soubor praxí, jimiž se lidé utváří jako individua.
Dialogický princip se výrazně etabluje především v souvislosti s otázkou rozvoje demokracie, začleňování sociálně vyloučených, marginalizovaných, deklasovaných a utiskovaných a umožňuje přemýšlet nad komunikací z politické pozice sociální změny. Projevuje se výrazně v pomáhajících profesích, ale o sociálním dialogu se hovoří i v kritickém přehodnocování teorie veřejné sféry či ji lze produktivně použít v teorii nových médií.
Cílem předmětu je seznámit studující se základními teoretickými východisky dialogického přístupu, představit hlavní osobnosti a varianty, ukázat možnosti jeho aplikace. Přednášky kombinované se seminární prací umožní studujícím adaptovat si vybrané přístupy, aby je mohli použít i ve své mediální praxi. - Výstupy z učení
- - schopni vysvětlit základní koncepty dialogického paradigmatu
- odlišit dialogický přístup v teorii komunikace od jiných modelů (přenosového, kulturálního)
- rozumět historickým podmínkám a vývoji
- znát klíčové osobnosti a přístupy
- aplikovat vybrané teorie dialogu v komunikaci interpersonální i mediální
- rozumět dialogické komunikaci v jejím socioekonomickém kontextu - Osnova
- Dialogické paradigma: nedokončená komunikační revoluce (Matson–Montagu)? Historická a teoretická východiska (Stewart)
- Deskriptivní a normativní přístup k dialogu, dialog jako praxe (Stewart – Zadiker)
- Komponenty dialogické komunikace (Johannesen), problém "druhého" (Poulakos)
- Dialog jako napětí mezi polaritami (Buber, Bachtin)
- Dialog jako empatické porozumění (Rogers, Freire)
- Dialog jako univerzální prostor (Gadamer, Bohm)
- Feministická perspektiva (Gilligan)
- Dialog a kritika propagandy (Ellul), dialog a budování komunity (Buber, Christians)
- Dialogické paradigma v kontextu nových médií, mnohohlasost (Bachtin)
- Výukové metody
- Přednáška, seminář, domácí četba
- Metody hodnocení
- Docházka, práce na hodině, průběžné testy k četbě
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2023/ZURn6227