FSS:POLb1104 Základy politického marketingu - Informace o předmětu
POLb1104 Základy politického marketingu
Fakulta sociálních studiíjaro 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Otto Eibl, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miloš Gregor, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Otto Eibl, Ph.D.
Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Pospíšilová
Dodavatelské pracoviště: Oddělení politologie – Katedra politologie – Fakulta sociálních studií - Předpoklady
- ! POL256 Základy politického marketingu && !NOW( POL256 Základy politického marketingu )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 29 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Studenti budou seznámeni se základními marketingovými technikami a jejich aplikací v různých prostředích (politika, ekonomická sféra a sociální oblast). Současně se dozví o struktuře a specifikách politických trhů. V průběhu kurzu bude pozornost věnována i historickým kampaním ve vybraných zemích tak, aby došlo k pochopení společenských změn, které jsme v průběhu 20. zaznamenali, ve vztahu k metodám a technikám, které strany používají k oslovení voličů. Závěr kurzu pak bude patřit diskusi o současných trendech a fenoménech kampaní.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen: - identifikovat a popsat zásadní rysy hlavních historických etap vedení politických kampaní; - kriticky zhodnotit podobu kampaně, její obsah a zacílení; - analyzovat vybrané aspekty předvolební komunikace; - analyzovat prostředí (trh), na kterém volby probíhají.
- Osnova
- - Úvodní hodina - Marketing - stručné uvedení do problematiky - Kampaně v historické perspektivě I - Kampaně v historické perspektivě II - Politický marketing - definice a pojmy I - Politický marketing - definice a pojmy II - Politický trh a aktéři (průběžný test) - Politický vs. sociální vs. ekonomický marketing - Čtecí týden - Mediální účinky a efekty - Nová média - Seminář - Legislativa upravující vedení kampaní v ČR - Závěrečné písemné přezkoušení
- Literatura
- povinná literatura
- Norris, P. (2000). A Virtuous Circle: Political Communications in Postindustrial Societies (Communication, Society and Politics). Cambridge: Cambridge University Press (kap. 7 a 8). doi:10.1017/CBO9780511609343
- " Rogers, E. M. 2004. Theoretical Diversity in Political Communication. In: Kaid, L. L. (Ed.). Handbook of Political Communication Research. New Jersey, London: Lawrence Erlbaum Associates, str. 3-16.
- " Andrew Lock and Phil Harris (1996): Political marketing - Vive le difference!. European Journal of Marketing, roč. 30, č. 10-11, s. 14-24.
- " WRING, D., 1996. Political marketing and Party development in Britain: a `secret' history. European Journal of Marketing, 30(10/11), pp.92-103
- " Entman, R.M. 1993. Framing: Toward Clarification Of a Fractured Paradigm. Journal of Political Communication, Vol. 43, No. IV, str. 51 - 58.
- " Weaver, D.; McCombs, M.; Shaw, D. L. 2004. Agenda-setting Research: Issues, Attributes, and Influences. In: Kaid, L. L. (Ed.). Handbook of Political Communication Research. New Jersey, London: Lawrence Erlbaum Associates, str. 257-282.
- " WRING, D., 1996. From mass propaganda to political marketing: the transformation of Labour Party election campaigning. IN: Rallings, C., Broughton, D., Denver, D. & Farrell, D.(eds.) British Parties and Elections Yearbook 1995, Hampshire: Frank Cass
- " Philip Kotler and Gerald Zaltman (1971): Social Marketing: An Approach to Planned Social Change. The Journal of Marketing, roč. 35, č. 3, s. 3-12.
- " Baines, P. 1999. Voter Segmentation and Candidate Positioning. In Newman, B. I. (ed.): Handbook of Political Marketing, Thousand Oaks - London - New Delhi: SAGE, str. 403-420.
- " Ormrod, R. P. 2015. Defining The Stakeholder Concept for Political Marketing. Working paper.
- " MAAREK, P., 2011. Campaign Communication and Political Marketing. Chichester, Malden: Willey-Blackwell, pp. 7-30.
- LEES-MARSHMENT, Jennifer. Political marketing : principles and applications. 2nd ed. New York: Routledge, 2014, xiv, 273. ISBN 9780415632072. info
- EIBL, Otto, Roman CHYTILEK, Anna MATUŠKOVÁ, Barbora PETROVÁ, Radovan BRTNÍK, Miloš GREGOR, Lenka HRBKOVÁ, Silvia HUDÁČKOVÁ, Oto KÓŇA, Marcela KRÁLIKOVÁ, Alena MACKOVÁ, Eva PAVLOVÁ, Tomáš ŠKRHA a Michal ŽIŽLAVSKÝ. Teorie a metody politického marketingu. 1. vyd. Brno: CDK, 2012, 341 s. mimo edici. ISBN 978-80-7325-281-6. info
- doporučená literatura
- ORMROD, Robert P., Stephan C. M. HENNEBERG a Nicholas J. O'SHAUGHNESSY. Political marketing : theory and concepts. London: SAGE Publications, 2013, x, 209. ISBN 9780857025814. info
- JAKUBÍKOVÁ, D. Strategický marketing. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 267 s. ISBN 978-80-247-2690-8. info
- VYSEKALOVÁ, Jitka. Marketing : pro střední školy a vyšší odborné školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2006, 247 s. ISBN 8071689793. info
- LEBEDOVÁ, Eva. Od lokálních mítinků k politickému marketingu : teorie a vývoj politické komunikace a volebních kampaní. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, Mezinárodní politologický ústav, 2005, 106 s. ISBN 8021038004. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, workshopy, aktivní zapojení se do diskuse na probíranou látkou, využívání vizuálních pomůcek (volební spoty, plakáty atd.)
- Metody hodnocení
- Pro ukončení kurzu je nutné v řádném termínu odevzdat seminární práci, zúčastnit se semináře a absolvovat průběžné i řádné písemné přezkoušení.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2025/POLb1104