FSS:PSYb2551 Psychologie individuálních roz - Informace o předmětu
PSYb2551 Psychologie individuálních rozdílů
Fakulta sociálních studiíjaro 2025
Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Jan Širůček, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Jan Širůček, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Předpoklady
- Studující v okamžiku zápisu do předmětu musí disponovat základními znalostmi psychologie osobnosti, vývojové psychologie a psychometriky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 18 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz psychologie individuálních rozdílů navazuje na poznatky psychologie osobnosti, vývojové psychologie a sociální psychologie. Tematicky sestává kurikulum ze čtyř bloků, které reflektují teoretické konstrukty současné psychologie osobnosti v sociálním kontextu: interpersonální osobnostní dispozice, emocionální dispozice, kognitivní dispozice a motivační dispozice. Součástí předmětu je kritická reflexe historických a současných metodologií diferenciální psychologie a psychologie individuálních rozdílů.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování kurzu: - rozumět základním principům metodologie psychologie individuálních rozdílů - znát nejvýznamnější teoretické konstrukty oboru - rozumět vzájemné podmíněnosti ontogenetického vývoje těchto konstruktů - umět použít dostupné výzkumné nástroje v individuální diagnostické úvaze - umět propojit teoretické poznatky oboru s realitou každodenního života
- Osnova
- A. Interpersonální osobnostní dispozice: 1) Extraverze 2) Přívětivost 3) Interpersonální závislost 4) Genderová identita B. Emocionální dispozice: 5) Neuroticismus a depresivita 6) Sociální úzkost, plachost 7) Tendence k prožívání viny a zahanbení 8) Hostilita a hněv, intenzita afektu C. Kognitivní dispozice: 9) Otevřenost vůči zkušenosti 10) Víra ve spravedlivý svět 11) Autoritářství a dogmatismus 12) Need for Cognition; Cognitive Closure, Integrative Complexity 13) Schopnost přejímání sociální perspektivy D. Motivační dispozice: 14) Svědomitost 15) Sociální žádoucnost 16) Potřeba náležet & afiliace 17) Potřeba moci 18) Sensation seeking 19) Citlivost vůči odmítnutí
- Literatura
- povinná literatura
- Selman, R. L. (2003) The promotion of social awareness : powerful lessons from the partnership of developmental theory and classroom practice. New York: Russel Sage Foundation.
- Handbook of individual differences in social behavior. Edited by Mark R. Leary - Rick H. Hoyle. New York: Guilford Press, 2009, xv, 624. ISBN 9781593856472. info
- Výukové metody
- Výuka je realizována formou přednášek a online seminárních cvičení.
- Metody hodnocení
- Seminární úkoly jsou hodnoceny jako přijaté, jsou-li kompletně a věrohodně vypracovány. Seminární práce je hodnocena na standardní stupnici A-F, stejně tak závěrečná ústní zkouška. Celkové hodnocení sestává 40% z hodnocení seminární práce a 60% z hodnocení ústní zkoušky.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2025/PSYb2551