FSS:ZURb1112 Odborná praxe - Informace o předmětu
ZURb1112 Odborná praxe
Fakulta sociálních studiíjaro 2025
- Rozsah
- 0/0/40. 3 semináře + 12 týdnů (á 40 hodin) odborné praxe v redakci. 20 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Jaroslav Čuřík, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Jaroslav Čuřík, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Předpoklady
- ZURb1111 Cvičné médium
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Odborná praxe nabízí studentům významnou možnost propojení předchozí teoretické výuky i prakticky zaměřených cvičných kurzů na katedře se skutečnou prací v reálných podmínkách. Hlavním cílem tedy je v době tříměsíční praxe naučit studenty reálné práci v oboru (na pozicích žurnalistů nebo analytiků). Komplexnost předmětu vychází z požadavků aplikační sféry, jak byly zpracovány v analýze trhu práce.
- Výstupy z učení
- The students will become aware of everyday functioning of the specific editorial board, studio so that they could test their own skills and competences for performing the profession. Another aim is to allow the students to become “independent”, being able not only to fulfil the assigned task but also to come up with their own ideas. In case, the course output will be author's news reporting and journalist materials published in the media where the students perform their internships. In the course of the internship, the students will acquire detailed knowledge of the daily work routine in the specific organisation, learning to work “inside” the institution and in the field (provided that it is included in the institution's work). On the theoretical level, the students will gain, according to the institution's character, appropriate knowledge of not only the organisation itself, but also the functioning of companies, public administration, local authorities, and other public bodies and organisations at least on the district level. At the end of the internship, the student will be able to manage, without any serious difficulties, the complete work on the level of the given function within the specific institution. The course participants will gain and deepen not only practical skills and routine procedures, but their knowledge will also grow to another qualitative level with the help of reflection and confronting the theory and practice, which will significantly extend and enhance the possibilities of finding a vacancy after graduation and will substantially increase their competitiveness in comparison with those students who have not completed a similar cycle, linking the theory and practice (over an extended period of three months of everyday work in media. In the seminar, students will thus learn to compare their own and other students' practical knowledge with what they have learned in different courses and draw appropriate conclusions based o such comparison. With the help of reflecting one's own experience and confronting the theory and practice, students' knowledge will rise to another qualitative level, which will substantially extend and support their possibility to find a vacancy after graduation and will significantly increase their competitiveness in comparison with those students who have not completed a similar cycle, linking the theory and practice.
- Osnova
- Osnova: 1. týden: Pod vedením garanta (pracovníka organizace, v níž bude student na praxi) komplexní seznámení s každodenní rutinou, s náplní práce instituce i náplní práce příslušné funkce, v níž bude student působit. 1.–3. týden: Zvládnutí nejen rutinních obsahových a organizačních věcí, ale i technických znalostí a postupů v konkrétní organizaci. 4.–6. týden: Postupné plnění nejen zadaných úkolů, ale také (po dohodě s garantem praxe) uskutečňování vlastních nápadů. 7.–12. týden: Postupné zvládnutí samostatné práce nejen uvnitř organizace, ale i v terénu. 12. týden: Závěrečné zhodnocení studentovy práce garantem, případná doporučení garanta pro zlepšení práce studenta v budoucnu. Úvodní seminář – seznámení s organizací a obsahem kurzu, stanovení hlavních pravidel a zásad, které je nutno při praxi plnit a dodržovat (využívána je metodická příručka); seznámení se zkušenostmi studentů, kteří byli na praxi v minulých obdobích (prezentační materiál), promítání didakticko-prezentačního videozáznamu natočeného při dřívějších praxích. Průběžný seminář – reflexe zkušeností studentů z dosavadní praxe a konfrontace těchto poznatků s teorií, kterou se zabývali dříve ve výuce i s poznatky z praktických kurzů na katedře (prezentace esejů studentů, prezentace výsledků jejich práce, řízená diskuse s výměnou zkušeností mezi studenty působícími v různých institucích). Závěrečný seminář – závěrečná reflexe zkušeností studentů z celé praxe a konfrontace těchto poznatků s teorií, kterou se zabývali dříve ve výuce i s poznatky z praktických kurzů na katedře (prezentace závěrečných esejů studentů, prezentace konečných výsledků jejich práce, řízená diskuse s výměnou zkušeností mezi studenty působícími v různých institucích). Poznámka: Praxi lze konat pouze v instituci, která se zaváže, že studentovi poskytne potřebné podmínky – pracovní prostor, počítač a podobně a bude hradit případné pracovní výjezdy studenta mimo místo působení. Pokud nejde o praxi v instituci, s níž má katedra či fakulta příslušnou rámcovou dohodu o výkonu praxe, domlouvá si student vše po předběžném souhlasu vyučujícího samostatně. Instituce se v tom případě musí zavázat k zajištění praxe v požadovaném rozsahu a kvalitě, k tomu, že umožní „inspekci“ vyučujícího a že po skončení praxe dodá vyučujícímu písemné zhodnocení praxe v požadovaném rozsahu.
- Literatura
- povinná literatura
- BEDNÁŘ, Vojtěch. Internetová publicistika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 210 s. ISBN 9788024734521. URL info
- BULL, Andy. Multimedia journalism : a practical guide. New York: Routledge, 2010, xiii, 491. ISBN 9780415478236. info
- CARROLL, Brian J. Writing for digital media. New York, NY: Routledge, 2010, x, 313. ISBN 9780415992015. info
- TUŠER, Andrej. Ako sa robia noviny. 2., upr. vyd. Bratislava: SOFA, 2003, 163 s. ISBN 8089033261. info
- WHEELER, Sharon. Feature writing for journalists. New York, NY: Routledge, 2009, 198 s. ISBN 9780415336352. info
- doporučená literatura
- ČUŘÍK, Jaroslav. Zpravodajské žánry v tištěných a online médiích. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 156 s. ISBN 978-80-210-7589-4. URL info
- ČUŘÍK, Jaroslav. Nové trendy v médiích I : Online a tištěná média. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 240 s. ISBN 978-80-210-5825-5. URL info
- KROUPA, Jiří, Kateřina ŠIMÁČKOVÁ, Pavel MOLEK, Ondřej MORAVEC, Ladislav VYHNÁNEK a Klára RUJBROVÁ. Mediální právo. 2. vyd. dotisk. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 248 s. Edice učebnic PrF MU č. 478. ISBN 978-80-210-4884-3. info
- LÁBOVÁ, Alena a Filip LÁB. Soumrak fotožurnalismu : manipulace fotografií v digitální éře. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2009, 155 s. ISBN 9788024616476. info
- OSVALDOVÁ, Barbora. Zpravodajství v médiích. 2., upr. vyd. Praha: Karolinum, 2011, 144 s. ISBN 9788024618999. info
- ROZEHNAL, Aleš. Mediální právo. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2012, 399 stran. ISBN 9788073803827. info
- ALLAN, Stuart. Online news : journalism and the Internet. 1st pub. Maidenhead: Open University Press, 2006, 208 s. ISBN 9780335221226. info
- Výukové metody
- Praktická denní odborná práce v konkrétní organizaci splňující kritéria kurzu v České republice i v zahraničí. Organizační, hodnotící a reflexivní semináře s moderovanou diskusí a prezentací zkušeností studentů a ukázkami jejich dosavadní práce v kurzu. Praxe se koná v termínech určených katedrou, v odůvodněných případech lze akceptovat i jiné termíny. Simulovaná výuka pod spolu-vedením mentorů z praxe. Vytváření mediálního produktu. Projektově orientovaná výuka. Rozvíjení týmové spolupráce.
- Metody hodnocení
- Praktická denní práce v určených zpravodajských redakcích (noviny, rozhlas, televize, internet) s denním provozem, denními zpravodajskými výstupy a redakčním týmem. Praxi lze vykonávat v České republice i v zahraničí. Praxe trvá 12 týdnů (zpravidla 8 hodin denně v pracovních dnech) v termínech určených nebo odsouhlasených vyučujícím – jde o tři turnusy: jarní, letní (studenti, kteří vykonávají praxi o prázdninách, se přihlašují po obdržení hromadného mailu u vyučujícího nebo na jím určený mail, ale formálně se v IS do kurzu zapisují až v podzimním semestru) a podzimní. Součástí praxe jsou rovněž individuální konzultace. Kurz úspěšně ukončí uchazeči, kteří odevzdají dostatečné množství publikovaného materiálu (hodnotí se kvalita i kvantita) a předloží hodnocení garanta praxe (šéfredaktora, vedoucího oddělení), v němž bude práce studenta ohodnocena minimálně jako dostačující. Předpokladem k úspěšnému ukončení kurzu je rovněž aktivní absolvování všech seminářů (úvodní seminář, seminář v průběhu praxe a závěrečný seminář, nutná aktivní účast po celou dobů konání všech seminářů). Na seminářích s moderovanou diskusí prezentují studenti své zkušeností z praxe (ústní a ppt prezentace zkušeností s ukázkami dosavadní práce v kurzu Odborná praxe, v určeném termínu a dohodnutém rozsahu odevzdané písemně zpracované eseje o zkušenostech z praxe v polovině a na konci kurzu). Termíny seminářů se odvíjejí od termínu 12 týdenní praxe, která se koná třech turnusech: jarním, letním a podzimním. Praxi lze částečně nebo zcela uznat i studentům, kteří působí či působili (maximálně pět let zpětně) v médiích v rozsahu a kvalitě odpovídající podmínkám této praxe.
- Informace učitele
- https://cemep.fss.muni.cz/bakalarske-praxe/odborna-praxe/seznamte-se-s-praxi
V době výuky kurzu budou ve studijních materiálech v IS zveřejňovány všechny důležité doplňující informace a podklady související s kurzem (jeho začátkem, průběhem a ukončením). • • During the course, all the important additional information and documents associated with the course (its beginning, organisation and completion) are to be published in the study materials folder in the Information System (IS). • • Pojištění: Za škody na zdraví a majetku v době praxe nenese odpovědnost MU, potažmo FSS. V případě zájmu o pojištění je nezbytné se pojistit individuálně. Pro případ poškození zdraví praktikanta je možné využít individuálního úrazového pojištění. Škody na majetku a zdraví druhých osob je možné pokrýt z pojištění odpovědnosti za škody způsobené v občanském životě, což je volitelné připojištění k pojištění domácnosti (vztahuje se na členy rodiny i mimo domácnost).• • Etika a právo: Velmi podstatným předpokladem k úspěšnému absolvování kurzu (a možnosti pokračovat dále ve studiu) je mimo jiné dodržování všech žurnalistických profesních zásad, etických a právních norem. Student v tomto kurzu pracuje běžným žurnalistickým způsobem, získává a používá reálné informace od reálných zdrojů, nemůže si informace, skutečnosti či zdroje vymýšlet ani je nijak upravovat. • • Podvodné plnění studijních povinností: Výuka na FSS MU předpokládá, že studenti znají studijní předpisy a že se nedopouštějí podvodného plnění studijních povinností, zejména opisování u zkoušek a plagiátorství, tedy vydávání cizích myšlenek za vlastní a přebírání myšlenek jiných autorů bez uvedení autorství. Plagiátorství patří k nejzávažnějším etickým proviněním v akademickém prostředí, popírá poslání univerzity i smysl studia. Z právního hlediska je plagiátorství krádeží cizího duševního vlastnictví. Podvodné plnění studijních povinností nemůže být za žádných okolností na FSS tolerováno. Každý případ podvodného chování bude trestán nejpřísnější sankcí, a to nepodmínečným vyloučením ze studia. Studentům doporučujeme co nejdůkladněji se seznámit s problémem plagiátorství a se způsoby, jak se mu vyhnout. - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2025/ZURb1112