ZURb1216 Mediální výchova

Fakulta sociálních studií
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. et Mgr. Karolína Bieliková (přednášející)
Mgr. Lucie Čejková (přednášející)
Garance
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je přiblížit vybraná témata spojovaná společenskovědní diskuzí s oblastmi mediální výchovy a napomoci kultivovat mediální gramotnost každého z účastníků předmětu. Současně si klade za cíl zvýšit odborné kompetence posluchačů pro jejich případné budoucí vedení výuky mediální výuky. Kurz má podobu teoretické a praktické práce s vybranými audiovizuálními záznamy i texty v rámci sledovaných tematických oblastí (mj. oligarchizace médií, globalizace, reklama, autorská práva, etika digitálních médií, druhy a funkce médií, infotainment, propaganda, média a násilí, sociální sítě a ochrana soukromí). Záměrem předmětu je uvedení frekventantů kurzu do dané problematiky a seznámení je s přínosy a úskalími vymezených oblastí. Studující budou využívat potenciál e-learningu. Při hodinách budou pracovat individuálně i ve skupinách. Část obsahu kurzu mohou studující ovlivnit vlastní volbou (například výběrem místa mediální exkurze s debatou). Studující připraví v průběhu semestru dvě summary z povinných studijních zdrojů a provedou individuální i skupinové prezentace. Nedílnou součástí je vzájemné sdílení zkušeností formou debat, exkurzí a workshopů s experty z mediální praxe. Lektor doporučuje studujícím využívat pro práci nejmodernějších mobilních technologií usnadňujících jejich aktivitu na internetu při plnění dílčích úkolů přímo v hodinách.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen popsat aktuální klíčové mediální a komunikační problémy a trendy ve vztahu k publiku, průmyslu, obsahu a efektům. Současně rozšíří své kompetence o kritickou reflexi vlastní konzumace, sdílení a tvorby mediálních obsahů. Absolvent kurzu obohatí svou škálu dovedností o schopnosti efektivněji vyhledávat a vyhodnocovat relevantnost informací.
Osnova
  • 1. Úvod do mediální výchovy a gramotnosti. Klíčové pojmy. 2. Základní vlivy proměňující mediální krajinu a mediální percepci. Technologie, fragmentace, polarizace, dezinformace, alternativní fakta, deepfakes, komercionalizace, infotainment, vlastnictví, online média a sociální sítě. 3. Cenzura vs regulace vs svoboda slova. Etika médií. 1. část. 4. Cenzura vs regulace vs svoboda slova. Etika médií. 2. část. 5. Funkce a typy mediálních sdělení. Chtěné a/nebo deklarované. 6. Kritická percepce médií a úvod ke konceptu pěti klíčových otázek. 7. Autoři sdělení (otázka KDO?). 8. Typy mediálních obsahů v tradičních i nových médiích (otázka CO?). 9. Cílové skupiny a jejich typy a druh médií (otázka KOMU?). 10. Přesvědčovací techniky. Reklama, propaganda, populismus (otázka JAK?). 11. Motivace vzniku mediálních sdělení (otázka PROČ?). 12. Výzkumy médií (přidružená otázka S JAKÝM EFEKTEM?). 13. Workshop s hostem. pozn. Předmět doplňují průběžné testy a kvízy, které se mohou dotýkat dalších témat - Parody News, Reality TV, Celebrity, Sports Media, Video Games, Animation. Pořadí témat je nezávazné.
Literatura
  • BUCKINGHAM, David. 2003. Questioning the Media: A Guide for Students. UNESCO: Mentor. A Media Education Curriculum for Teachers in the Mediterranean.
  • POTTER, W. James. Media literacy. Eight edition. Los Angeles: Sage, 2016, xxiii, 546. ISBN 9781483379326. info
  • ART, Silverblatt a Jaromír VOLEK. Mediální gramotnost. Jak rozumět obsahům médií. Online. 1. vyd. New York, London: Digital International Media Literacy eBooks, KOBO Rakuten, 2016, 255 s. Humanities. ISBN 0-275-96727-1. URL info
  • GUTSCHE, Robert E. Media control : news as an institution of power and social control. First published. New York: Bloomsbury, 2015, x, 383. ISBN 9781501320132. info
  • PIKE, Deidre. Media literacy : seeking honesty, independence, and productivity in today's mass messages. New York: International debate education association, 2014, vii, 262. ISBN 9781617700859. info
  • COTTRELL, Stella. Critical thinking skills : developing effective analysis and argument. 2nd ed. New York: Palgrave Macmillan, 2011, xiv, 282. ISBN 9780230285293. info
  • BUCKINGHAM, David. The material child : growing up in consumer culture. 1st pub. Cambridge: Polity, 2011, vii, 261. ISBN 9780745647715. info
  • KLEIN, Woody. The inside stories of modern political scandals : how investigative reporters have changed the course of American history. Edited by Jeff Greenfield. Santa Barbara, California: Praeger, an imprint of ABC-Clio, 2010, xxxiv, 237. ISBN 9781440836336. info
  • SILVERBLATT, Art. Media literacy : keys to interpreting media messages. 3rd ed. Westport, Conn.: Praeger, 2008, xii, 499. ISBN 9780275992583. info
  • FRANKLIN, Bob. Key concepts in journalism studies. 1st pub. London: Sage Publications, 2005, xix, 362. ISBN 0761944826. info
Výukové metody
Přednáška, seminář, diskuse, peer instruction, metody práce s textem, audiovizuálním záznamem, týmová práce.
Metody hodnocení
1. Dva písemné úkoly tvoří summary z povinných studijních zdrojů dle zadaných kritérií. Podmínkou je jejich odevzdání do stanovených termínů a přijetí lektorem. 2. Prezentace uskutečněná ve stanoveném termínu a vložená do IS, přičemž rozdělení témat bude sděleno podle konečného počtu studujících. 3. Pět úspěšně absolvovaných průběžných krátkých testů (vždy tři otázky, z nichž dvě jsou otevřené a jedna uzavřená, hranice ne/úspěchu: dvě správné odpovědi). Formát testů si budou moci studující nezávazně odzkoušet v průběhu semestru. 4. Jeden závěrečný dlouhý test shrnující témata kurzu za celý semestr (devět otázek, z nichž šest je otevřených a tři jsou uzavřené, hranice úspěchu: alespoň šest správných odpovědí). Formát závěrečného testu je prodlouženou verzí formátu krátkých testů. 5. Docházka. Povoleny jsou čtyři absence, přičemž povinná docházka platí pro exkurze, psaní testů, vlastní prezentaci a pro workshopy s účastí hostů.
Informace učitele
Additional information: The lecturer recommends the students the use of modern mobile technologies which will make their course participation easier, for example when working on in-class assignments with the help of the Internet. The teaching methodology supports the disruption of the traditional one-sided communication from lecturer to students.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, jaro 2023.