PSYn4110 Pedagogická a školní psychologie I

Fakulta sociálních studií
jaro 2026
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ondřej Straka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavla Palkovičová (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
! PSY411 Pedagogická a školní psych I
Předmět navazuje na znalosti posluchačů v předmětech vývojová psychologie, psychologie výchovy a vzdělávání. Doporučujeme si tedy tyto předměty zopakovat před samotným zahájením semestru.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s vybranými tématy pedagogické a školní psychologie. V každém z tematických okruhů, které tvoří náplň kurzu, získají studenti vhled do současných teorií a dovednost je prakticky aplikovat. Na konci kurzu budou studenti:
Umět chápat a umět vysvětlit systém poradenské péče v oblasti výchovy a vzdělávání.
Umět aplikovat současné teoretické koncepty v konkrétních modelových situacích.
Umět aplikovat na modelových případech své znalosti přípravy na práci s klienty, základy diagnostiky i intervenčních strategií vč. etických aspektů činnosti psychologa v dané oblasti.
Umět interpretovat výsledky modelových diagnostických situací.
Budou se orientovat v legislativním rámci upravujícím činnost psychologa v oblasti.
Budou se orientovat v profesní nabídce možných specializacích v oblasti.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu bude student schopen:
Orientovat se v základních legislativních rámcích práce psychologa ve školním kontextu.
Identifikovat diagnostická a intervenční specifika spojená s jednotlivými specifickými vzdělávacími potřebami žáků a studentů v průběhu celé školní docházky.
Navrhnout rámcová řešení specifických problémů školské praxe (např. záškoláctví, porozvodová péče).
Orientovat se v systému poradenské péče o děti i v sítích dalších odborníků a specialistů, se kterými je možné dále konzultovat.
Osnova
  • Pedagogická i školní psychologie v souvislostech (specializace, etické kodexy, platná legislativa, odborné společnosti atd.)
  • Specifické problémové okruhy:
  • Specifické poruchy učení (zejm. dyslexie, dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie, dyspraxie), příčiny, projevy, reedukace a kompenzace, hodnocení a klasifikace na různých stupních vzdělávání. Uzpůsobení podmínek pro konání maturitní zkoušky.
  • Děti nadané a mimořádně nadané, nadání v útlém věku, dvojí výjimečnost, typické charakteristiky a projevy, identifikace nadání rodiči a učiteli, specifické sociální a emocionální problémy, podvýkon, zásady a možnosti vzdělávání nadaných žáků (akcelerace, obohacování, integrace).
  • Problematika týraní a zneužívání dětí (formy, projevy). Náhradní rodinná péče, deprivace, nepodnětné prostředí, CAN.
  • Výchovné problémy: záškoláctví, krádeže, šikana, lhaní, podvody, neposlušnost, neukázněnost, krádeže, kouření, alkoholismus, zneužívání drog, sexuální přestupky, agresivita. Etiologie, symptomy, intervence.
  • Rozchodová a rozvodová problematika, konflikty mezi rodiči a jejich dopady, děti v soudních sporech, porozvodová péče, syndrom odcizeného dítěte.
  • Kariérové poradenství pro žáky, kompetence škol a školských poradenských zařízení.
  • Podrobnější rozpis přednášek a seminářů s ohledem na probíraná témata a zapojené vyučující v konkrétním semestru naleznou studenti zapsaní v kurzu v příslušné interaktivní osnově.
Literatura
    povinná literatura
  • BRAUN, Richard, Dana MARKOVÁ a Jana NOVÁČKOVÁ. Praktikum školní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 214 s. ISBN 9788026201762. info
  • KNOTOVÁ, Dana, Lenka HLOUŠKOVÁ, Bohumíra LAZAROVÁ, Šárka PORTEŠOVÁ, Martina HREJSEMNOU a Michaela VACKOVÁ. Školní poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 258 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4502-2. info
  • MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
  • POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vydání čvrté. Praha: Portál, 2010, 333 stran. ISBN 9788073678173. URL info
  • ČAVOJSKÁ, Magdalena. Vyhledáváme rozumově nadané žáky : krok za krokem s nadaným žákem : metodická příručka. 1. vyd. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2010, 68 s. ISBN 9788087000410. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2008, 538 stran. ISBN 9788024615387. info
    doporučená literatura
  • KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 332 stran. ISBN 9788073678715. info
  • PORTEŠOVÁ, Šárka. Rozumově nadané děti s dyslexií. 1. vyd. Praha: Portál, 2011, 216 s. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-7367-990-3. URL info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 88 s. ISBN 807184487X. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha, 1995, 108 s. info
Výukové metody
Výuka má podobu přednášky, skupinové diskuse v hodině, setkání a diskuse s odborníky z praxe, řešení modelových případů, četba odborných publikací, domácí příprava
Metody hodnocení
Aktivní účast na výuce. Zkouška – písemná forma, test o rozsahu cca 60 minut, otevřené i uzavřené otázky.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.