MVD021K Řízení před Ústavním soudem

Právnická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/2. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Ing. Mgr. Jaroslav Benák, Ph.D. (cvičící)
prof. JUDr. Jan Filip, CSc. (cvičící)
Mgr. Alžbeta Nemeškalová Rosinová, Ph.D. (pomocník)
Garance
Ing. Mgr. Jaroslav Benák, Ph.D.
Katedra ústavního práva a politologie – Právnická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra ústavního práva a politologie – Právnická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MVD021K/01: Po 27. 2. až Pá 19. 5. St 15:05–16:35 302, J. Benák
MVD021K/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Benák
Předpoklady
( MP310Zk Ústavní právo II || CM310Zk Ústavní právo II ) && SOUHLAS
Jednou z prerekvizit je SOUHLAS. Tato prerekvizita umožní vybrat do kurzu studenty se skutečným zájmem o předmět.

V případě, že bude počet žádostí o souhlas větší než kapacita předmětu, bude souhlas udělován na základě zpracování krátkého úkolu. Zadání v takovém případě obdržíte e-mailem.

Pro předmět je nezbytné předchozí absolvování předmětu MP310Zk Ústavní právo II. Nemá smysl žádat o souhlas, pokud jste tento předmět (nebo odpovídající předmět CŽV pod kódem CM310Zk) neabsolvovali.

Pro úspěšnou práci v kurzu je vhodné mít obecný přehled o právním řádu ČR, zejména o civilním a správním procesu. Je tudíž vhodné si předmět zapsat ve 4. nebo v 5. ročníku.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je kurzem právního psaní. Zaměřuje se na rozvoj specifické profesní dovednosti spočívající v tvorbě podání předkládaných Ústavnímu soudu.

Na konci tohoto kurzu bude student schopen:

  • Vysvětlit formální náležitosti jednotlivých podání.
  • Zpracovat konkrétní podání (ústavní stížnost, návrh na zrušení právního předpisu, návrh na obnovu řízení apod.) tak, aby nebylo odmítnuto z formálních důvodů.
  • Strukturovat podání tak, aby bylo pro soud přehledné.
  • Posoudit možné strategie vedení případu a vybrat z nich tu, která bude nejvýhodnější pro klienta.
  • Identifikovat relevantní ústavněprávní argumenty a přehlednou formou je prezentovat v podání k soudu.
  • Prostudovat podání vytvořené někým jiným, identifikovat jeho silné a slabé stránky a dát autorovi podání konstruktivní zpětnou vazbu.

    Předmět slouží pro trénink dovedností. Nelze tudíž očekávat, že si studenti významným způsobem rozšíří znalosti o ústavním soudnictví (například pro účely diplomové práce) či dokonce o ústavních soudech jiných států. K těmto účelům slouží předměty MVV2868K Srovnávací ústavní soudnictví – institucionální pohled a MV701K Ústavní systémy.
  • Osnova
    • 1. Pravidla řízení před Ústavním soudem. Obecná, speciální a subsidiární povaha procesních předpisů. Práce s informačními systémy, komentářovou literaturou a dalšími zdroji informací.
    • 2. Návštěva Ústavního soudu. Fungování Ústavního soudu (podatelna, soudní kanceláře, oddělení dokumentace a analytiky, apod.).
    • 3. Požadavky na obsah a formu podání k Ústavnímu soudu. Podmínky řízení před Ústavním soudem. Rozbor judikatury k § 41 a § 43 zákona o Ústavním soudu. Praktické příklady vad podání.
    • 4. Účastníci a vedlejší účastníci řízení před Ústavním soudem. Jejich motivace v rámci řízení a vliv těchto motivací na podobu jimi činěných podání.
    • 5. Návrh na zahájení řízení, jeho systematika, požadavky na petit. Zpracování návrhu podání na praktickém příkladu.
    • 6. Řízení před Ústavním soudem z pohledu advokáta.
    • 7. Řízení před Ústavním soudem z pohledu asistenta soudce.
    • 8. Jak dávat a jak přijímat konstruktivní zpětnou vazbu.
    • 9. Praktický nácvik psaní ústavní stížnosti.
    • 10. Praktický nácvik psaní návrhu na zrušení právního předpisu.
    • 11. a 12. Praktický nácvik psaní podání dle volby studentů.
    Literatura
      povinná literatura
    • ŠIMÍČEK, Vojtěch. Ústavní stížnost. 3. aktualiz. a přeprac. vyd. Praha: Linde, 2005, 359 s. ISBN 8072015699. info
    Výukové metody
    Vstupní výklad a navazující diskuse v malých skupinkách. Podstatnou část práce v předmětu tvoří domácí příprava čtyř podání a následné komentování podání vytvořených spolužáky.
    Metody hodnocení
    Aktivní účast ve výuce (25 %), zpracování 4 domácích zadání (50 %), komentování zadání vypracovaných spolužáky (25 %).
    Informace učitele
    Povaha předmětu neumožňuje absolvování předmětu distančně, studenti s povoleným ISP jsou povinni se účastnit výuky v plném rozsahu.
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován každoročně.
    Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019.