LI309Z Evropské a mezinárodní právní informační systémy

Faculty of Law
Spring 2022
Extent and Intensity
0/0/0. 10 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
JUDr. Mgr. Jakub Harašta, Ph.D. (lecturer)
doc. JUDr. Matěj Myška, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
JUDr. Mgr. Jakub Harašta, Ph.D.
Lifelong Learning Centre – Commercial Activities Centres – Faculty of Law
Contact Person: Mgr. Lenka Sochorová
Supplier department: Lifelong Learning Centre – Commercial Activities Centres – Faculty of Law
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem modulu je:
• poskytnout přehled evropských a mezinárodních zdrojů právních informací, včetně principů jejich fungování a využití pokročilých funkcí
• vysvětlit metody práce s cizojazyčnými nebo vícejazyčnými právními informačními systémy
• naučit praktické postupy práce s dominantními evropskými systémy, jejich prostřednictvím se publikuje evropská legislativa a judikatury
• naučit praktické postupy práce se systémy, jejich prostřednictvím se publikuje judikatura mezinárodních organizací relevantní pro českou právní praxi
Syllabus (in Czech)
  • systém klasifikace a publikace dokumentů EU
  • základní práce se systémem EUR-Lex
  • pokročilé metody práva se systémem EUR-Lex
  • systém publikace dokumentů ESLP
  • základní práce se systémem HUDOC
  • práce s dalšími databázemi dle zájmu posluchačů (WTO, WIPO, UNCITRAL)
Literature
    required literature
  • Publications Office, Web Service User Manual (Eur-Lex), verze 2.0.
  • ECHR, HUDOC User Manual.
    recommended literature
  • MARGOLIS, Ellie. Surfin' Safari-Why Competent Lawyers Should Research on the Web. Yale Journal of Law and Technology, 2007, roč. 10, č. 1, s. 82-119.
  • ŠAVELKA, Jaromír, MYŠKA, Matěj, PTAŠNIK, Adam a Danuše SPÁČILOVÁ. Právní informační systémy. Brno: Tribun EU, 2011. V rozsahu stran 200-212.
  • ŠADL, Urška a Yannis PANAGIS. What is a Leading Case in EU law? An empirical analysis. European Law Review, 2015, roč. 40, č. 1, s. 15-34.
  • WIDDISON, Robin. New Perspectives in Legal Information Retrieval. International Journal of Law and Information Technology, 2002, roč. 10, č. 1, s. 41-70.
  • DABNEY, Laura C. Citators: Past, Present and Future. Legal Reference Services Quarterly, 2008, roč. 27, č. 2-3, s. 165-190.
Teaching methods (in Czech)
výuka probíhá formou přednášek, řízených diskuzí, konzultací, ale i zpracováním případových studií a řešení vzorových i reálných příkladů
Assessment methods (in Czech)
účast na přímé výuce a zpracování písemné práce
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught each semester.
The course is taught: in blocks.
The course is also listed under the following terms Autumn 2017, Spring 2018, Autumn 2018, Spring 2019, Autumn 2019, Spring 2020, Autumn 2020, Spring 2021, Autumn 2021, Autumn 2022, Spring 2023, Autumn 2023, Spring 2024, Autumn 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Spring 2022, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/law/spring2022/LI309Z