LF:VLTZ0833 Teoret.zákl.klin. med.III-s - Informace o předmětu
VLTZ0833 Teoretické základy klinické medicíny III - seminář
Lékařská fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/3/0. 45. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- MUDr. Eliška Bartečková, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Tereza Bönischová (cvičící)
Mgr. Martina Bruzlová (cvičící)
MUDr. Lenka Černohorská, Ph.D. (cvičící)
doc. MUDr. Alena Damborská, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Milada Dvořáčková, Ph.D., MBA (cvičící)
MUDr. Hana Harazim, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Samuel Hricko (cvičící)
Ing. Lenka Hýblová, DiS. (cvičící)
Mgr. Bc. Veronika Justrová (cvičící)
MUDr. Eva Klabusayová, DESAIC (cvičící)
MUDr. Radka Klimánková (cvičící)
MUDr. Viktória Kokošová (cvičící)
MUDr. Bianka Kořínková (cvičící)
MUDr. Marek Kovář (cvičící)
doc. MUDr. Martin Pail, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Adéla Prchlíková (cvičící)
MUDr. Sylwia Pycz (cvičící)
Mgr. Petra Růžičková (cvičící)
doc. Ing. Daniel Schwarz, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Jana Šoltysová (cvičící)
MUDr. Martin Štork, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Václav Vafek (cvičící)
doc. MUDr. Eva Vlčková, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Jakub Voldřich (cvičící)
Mgr. Marija Wazi, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Ondřej Zahradníček (cvičící)
MUDr. Martina Žižlavská (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Daniel Schwarz, Ph.D.
Ústav simulační medicíny – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Martina Bruzlová
Dodavatelské pracoviště: Ústav simulační medicíny – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VLTZ0833/01: St 26. 2. 13:30–16:20 F37/366, St 12. 3. 13:30–16:20 F37/366, St 26. 3. 13:30–16:20 F37/366, St 9. 4. 13:30–16:20 F37/366, St 23. 4. 13:30–16:20 F37/366, St 7. 5. 13:30–16:20 F37/366, St 21. 5. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0833/02: St 26. 2. 13:30–16:20 F37/366, St 12. 3. 13:30–16:20 F37/366, St 26. 3. 13:30–16:20 F37/366, St 9. 4. 13:30–16:20 F37/366, St 23. 4. 13:30–16:20 F37/366, St 7. 5. 13:30–16:20 F37/366, St 21. 5. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0833/03: St 19. 2. 13:30–16:20 F37/366, St 5. 3. 13:30–16:20 F37/366, St 19. 3. 13:30–16:20 F37/366, St 2. 4. 13:30–16:20 F37/366, St 16. 4. 13:30–16:20 F37/366, St 30. 4. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0833/04: St 19. 2. 13:30–16:20 F37/366, St 5. 3. 13:30–16:20 F37/366, St 19. 3. 13:30–16:20 F37/366, St 2. 4. 13:30–16:20 F37/366, St 16. 4. 13:30–16:20 F37/366, St 30. 4. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0833/05: Čt 27. 2. 13:30–16:20 F37/366, Čt 13. 3. 13:30–16:20 F37/366, Čt 27. 3. 13:30–16:20 F37/346, Čt 10. 4. 13:30–16:20 F37/366, Čt 24. 4. 13:30–16:20 F37/346, Čt 22. 5. 13:30–16:20 F37/346
VLTZ0833/06: Čt 27. 2. 13:30–16:20 F37/366, Čt 13. 3. 13:30–16:20 F37/366, Čt 27. 3. 13:30–16:20 F37/346, Čt 10. 4. 13:30–16:20 F37/366, Čt 24. 4. 13:30–16:20 F37/346, Čt 22. 5. 13:30–16:20 F37/346
VLTZ0833/07: Út 25. 2. 13:30–16:20 F37/366, Út 11. 3. 13:30–16:20 F37/366, Út 25. 3. 13:30–16:20 F37/366, Út 8. 4. 13:30–16:20 F37/366, Út 22. 4. 13:30–16:20 F37/366, Út 6. 5. 13:30–16:20 F37/366, Út 20. 5. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0833/08: Út 25. 2. 13:30–16:20 F37/366, Út 11. 3. 13:30–16:20 F37/366, Út 25. 3. 13:30–16:20 F37/366, Út 8. 4. 13:30–16:20 F37/366, Út 22. 4. 13:30–16:20 F37/366, Út 6. 5. 13:30–16:20 F37/366, Út 20. 5. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0833/09: Po 24. 2. 13:30–16:20 F37/366, Po 10. 3. 13:30–16:20 F37/366, Po 24. 3. 13:30–16:20 F37/366, Po 7. 4. 13:30–16:20 F37/366, Po 5. 5. 13:30–16:20 F37/366, Po 19. 5. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0833/10: Po 24. 2. 13:30–16:20 F37/366, Po 10. 3. 13:30–16:20 F37/366, Po 24. 3. 13:30–16:20 F37/366, Po 7. 4. 13:30–16:20 F37/366, Po 5. 5. 13:30–16:20 F37/366, Po 19. 5. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0833/11: Út 18. 2. 13:30–16:20 F37/366, Út 4. 3. 13:30–16:20 F37/366, Út 18. 3. 13:30–16:20 F37/366, Út 1. 4. 13:30–16:20 F37/366, Út 15. 4. 13:30–16:20 F37/366, Út 29. 4. 13:30–16:20 F37/366, Út 13. 5. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0833/12: Út 18. 2. 13:30–16:20 F37/366, Út 4. 3. 13:30–16:20 F37/366, Út 18. 3. 13:30–16:20 F37/366, Út 1. 4. 13:30–16:20 F37/366, Út 15. 4. 13:30–16:20 F37/366, Út 29. 4. 13:30–16:20 F37/366, Út 13. 5. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0833/13: Po 17. 2. 13:30–16:20 F37/366, Po 3. 3. 13:30–16:20 F37/366, Po 17. 3. 13:30–16:20 F37/366, Po 31. 3. 13:30–16:20 F37/366, Po 14. 4. 13:30–16:20 F37/366, Po 28. 4. 13:30–16:20 F37/366, Po 12. 5. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0833/14: Po 17. 2. 13:30–16:20 F37/366, Po 3. 3. 13:30–16:20 F37/366, Po 17. 3. 13:30–16:20 F37/366, Po 31. 3. 13:30–16:20 F37/366, Po 14. 4. 13:30–16:20 F37/366, Po 28. 4. 13:30–16:20 F37/366, Po 12. 5. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0833/15: Čt 20. 2. 13:30–16:20 F37/366, Čt 6. 3. 13:30–16:20 F37/366, Čt 20. 3. 13:30–16:20 F37/366, Čt 3. 4. 13:30–16:20 F37/366, Čt 17. 4. 13:30–16:20 F37/366, Čt 15. 5. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0833/16: Čt 20. 2. 13:30–16:20 F37/366, Čt 6. 3. 13:30–16:20 F37/366, Čt 20. 3. 13:30–16:20 F37/366, Čt 3. 4. 13:30–16:20 F37/366, Čt 17. 4. 13:30–16:20 F37/366, Čt 15. 5. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0833/17: Pá 21. 2. 13:30–16:20 F37/366, Pá 7. 3. 13:30–16:20 F37/366, Pá 21. 3. 13:30–16:20 F37/366, Pá 4. 4. 13:30–16:20 F37/366, Pá 2. 5. 13:30–16:20 F37/366, Pá 16. 5. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0833/18: Pá 21. 2. 13:30–16:20 F37/366, Pá 7. 3. 13:30–16:20 F37/366, Pá 21. 3. 13:30–16:20 F37/366, Pá 4. 4. 13:30–16:20 F37/366, Pá 2. 5. 13:30–16:20 F37/366, Pá 16. 5. 13:30–16:20 F37/366 - Předpoklady
- VLTZ0732 Teoret.zákl.klinické med.II-s
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecné lékařství (program LF, M-VL) (2)
- Cíle předmětu
- V posledních dvou semestrech tohoto třísemestrálního multioborového předmětu se ve výuce navazuje na již získaný patofyziologický základ ke všem vybraným tématům (TZKM I), a to řešením konkrétních klinických případů v podobě 14 virtuálních pacientů. Jednotlivé případy se řeší ve struktuře TBL (Team-Based Learning), která mj. zahrnuje samostatnou přípravu studiem preclass-reading materiálů, složení individuálního a týmového testu iRAT/tRAT (Readiness Assessment Test) a řešení aplikačního cvičení, při kterém týmy diskutují průběh diagnosticko-terapeutického procesu spojeného s jednou konkrétní kazuistikou. Studenti svá řešení konzultují s facilitátorem a klinickým expertem na probíranou látku. V jednotlivých tématech se tedy necílí na přehled celého klinického oboru, ale na rozvoj dovedností klinického usuzování (clinical reasoning), a to v konturách personalizované medicíny.
- Výstupy z učení
- Po absolvování všech výukových jednotek během 2.-3. semestru předmětu TZKM studenti dokážou:
1. aplikovat základní znalosti z patofyziologie do řešení konkrétních klinických problémů vyplynuvších z 14 vybraných kazuistik – virtuálních pacientů;
2. zdůvodnit kroky klinického usuzování poznatky nabytými předchozím studiem v teoretických oborech medicíny;
3. používat principy medicíny založené na důkazech při rozhodování v péči o konkrétního – byť virtuálního – pacienta;
4. obhájit si své stanovisko k volbě dalšího kroku v diagnosticko-terapeutickém postupu konkrétní kazuistiky, a to oproti alternativním řešením kolegů. - Osnova
- Tematicky budou dva semestry předmětu TZKM II a III pokrývat následující oblasti:
- 1. Poruchy srážlivosti krve, plicní embolie
- 2. Metabolické poruchy kostí u geriatrického pacienta
- 3. Různé infekce s horečkou včetně těch tropického původu
- 4. Poruchy trávicího traktu
- 5. Chronická obstrukční plicní nemoc
- 6. Gastroezofageální refluxní nemoc
- 7. Karcinom prsu
- 8. Úvod do psychiatrie
- 9. Onemocnění jater a žlučových cest
- 10. Mnohočetný myelom
- 11. Potravinová otrava, anafylaktický šok
- 12. Poruchy vědomí, delirium, křeče, otravy
- 13. Meningitida
- 14. Bolesti hlavy
- Časový sled jednotlivých témat se může v jednotlivých akademických letech různit.
- Literatura
- Preclass-reading materiály: pomáhají studentům seznámit se s klíčovými pojmy a informacemi předtím, než se účastní lekce.
- Výukové metody
- Kolaborativní učení – TBL (Team-based learning): studenti pracují rozděleni do 7 týmů u jednotlivých stolů v lekci strukturované do několika různých aktivit.
Preclass-reading materiály: pomáhají studentům seznámit se s klíčovými pojmy a informacemi předtím, než se účastní lekce. Předem připravení studenti se mohou během lekce více zaměřit na diskusi, kladení otázek a aplikaci konceptů místo základního výkladu. Znalosti z preclass-reading materiálů jsou ověřovány pomocí RAT testů, viz dále.
RAT tests (Readiness Assessment Tests – iRAT/tRAT/gRA): tvoří úvodní část lekce, během které se skládá stejný test postupně třikrát, a to individuálně, v malém týmu okolo stolu, a nakonec v celé skupině. Formát testu: 10 otázek typu single-best answer, closed-book. Výsledky individuálních testů jsou shromažďovány a po úspěšném složení testu je umožněno pokračování v lekci. Výsledky týmových testů slouží během lekce jako formativní hodnocení jednotlivých týmů. Testy se skládají výhradně v aplikaci SIMUportfolio – je nutno mít s sebou vlastní chytrý a nabitý telefon nebo laptop s možností připojení na internet (sítě Eduroam/MUNI, anebo vlastní datové připojení).
Aplikační cvičení: virtuální pacient neboli interaktivní příběh smyšleného pacienta umožňuje nácvik dovedností klinického usuzování, kritického myšlení a rozhodování. - Metody hodnocení
- Výsledky individuálních vstupních testů (iRAT – individual Readiness Assessment Test) jsou registrovány aplikací SIMUportfolio. V případě neúspěšného složení iRAT - s výsledkem horším než 60 % - není možné v lekci pokračovat.
Hodnocení týmové aktivity: body jsou udělovány na konci každé lekce celým týmům (tzn. všichni členové týmu přítomní po celou dobu lekce obdrží přidělené body), a to odborníkem na probíranou látku na základě monitorované aktivity jednotlivých týmů (klinické rozvažování, týmová komunikace), přičemž z každé lekce je možno maximálně získat 3 body.
Závěrečný test: pro připuštění k závěrečnému testu je nutné absolvovat minimálně 5 lekcí (z celkových 7) a získat minimálně 5 týmových bodů za semestr.
Hodnocení studentů v předmětu TZKM III je založeno na:
1. počtu získaných bodů za týmovou aktivitu v průběhu lekcí během dvou semestrů.
2. počtu získaných bodů za individuální závěrečný test ve druhém semestru.
Poměr mezi těmito složkami je stanoven na 60:40, což reflektuje skutečnost, že body za týmové aktivity studenti získávají průběžně během dvou semestrů TZKM II a III prostřednictvím aktivit zaměřených na rozvoj dovedností klinického usuzování, týmové komunikace a obhajoby vlastních stanovisek. Naproti tomu závěrečný test představuje jednorázové ověření znalostí.
Body za týmovou aktivitu
Bodové hodnocení za týmovou aktivitu vychází z aktivní spolupráce a přispívání do diskusí v jednotlivých lekcích během obou semestrů. Maximální počet bodů dosažitelný v průběhu akademického roku činí 42 bodů (14 lekcí × 3 body).
Závěrečný test
Závěrečný test je součástí hodnocení a ověřuje znalosti studentů v rozsahu všech 14 témat pokrytých v rámci předmětu. Test se skládá z 42 otázek typu Single Best Answer (SBA) s časovým limitem 75 minut. Test je organizován v určené místnosti kampusu v uzavřeném režimu (closed-book) bez možnosti použití pomocných materiálů. Každý pokus o porušení pravidel samostatného vypracování je sankcionován systémem jedno varování a případně následného vyloučení: první přestupek vede k napomenutí („žlutá karta“), druhý přestupek k vyloučení z testu a hodnocení známkou „F“ („červená karta“). S cílem zajistit objektivitu hodnocení a eliminovat možnost předávání informací mezi studenty, kteří test skládají v různých termínech, jsou otázky rozděleny do více variant testu.
Výsledná klasifikace
Známky jsou odstupňovány na základě součtu bodových výsledků týmové aktivity a závěrečného testu podle následující škály, která byla vypracovaná podle "real-world" dat o skutečných výsledcích ze zkoušek z povinných předmětů 4. ročníku v několika posledních letech.
Celkové skóre (%) Známka
100–61 A
60–41 B
40–21 C
20–11 D
10–5 E
méně než 5 F
Aby byl student klasifikován, musí splnit minimální požadavky na docházku a týmovou aktivitu.
Specifické případy – stáže aj.
Vzhledem k tomu, že některé skupiny studentů absolvují dva semestry předmětu v nesouvislém časovém rozmezí (např. v důsledku studijní stáže v rámci programu Erasmus), je nutné individuálně přizpůsobit jejich hodnocení. Toto bude provedeno při maximálním možném zachování výše uvedených principů. - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2025/VLTZ0833