LF:MPDV071 Psychologie duš. vývoje - Informace o předmětu
MPDV071 Psychologie duševního vývoje
Lékařská fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Otto Čačka (přednášející)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (pomocník)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Otto Čačka
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Renata Buganová - Rozvrh
- Po 9:45–11:20 učebna 20
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Nutriční specialista (program LF, N-SZ)
- Cíle předmětu
- Výchovná i vzdělávací činnost pedagoga se musí nezbytně opírat jak o znalost činitelů a obecných zákonů duševního vývoje, tak o pochopení principů obecných charakteristik duševního dění v jednotlivých vývojových etapách. Předmětem ontogenetické psychologie je tedy nejen popis kvalit racionálně-kognitivních a imaginativně-emotivních procesů, ale i analýza dopadu specifických akcelerátorů a stresorů subjekt-objektové situace, postižení obvyklých adaptačních potíží, poruch a nemocí, včetně základních principů optimalizace výchovného působení. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět jednotlivým vývojovým stádiím vývoje dítěte; interpretovat znalosti o změnách ve vývoji jednotlivých psychických funkcí u dětí; použít informace o postupných změnách vývoje psychiky v individuálním přístupu k výchově a vzdělávání dětí;
- Osnova
- 1. Metody vývojové psychologie a varianty jejich aplikace. 2. Vývoj poznávacích procesů: Změny čivosti, vnímání a pozornosti. Narůstání kvalit dílčích aspektů i celkového charakteru přijímání podnětů reality. Kognitivní styly. 3. Vývojové změny paměti. Jejich dopad na jednotlivé i globální kvality fixace. Organicky podmíněné poruchy učení. 4. Fáze a základní koncepce rozvoje myšlení (Vygotský, Piaget aj.). Charakter vývojových změn v chápání vztahů a řešení problémů. Mentální lateralita. Mentální retardace. 5. Vývoj a funkce obrazotvornosti v procesu vývoje psychiky.Vývojově psychologické aspekty hodnocení dětské kresby. 6. Vývoj citových procesů: Vývojové projevy diferenciace a integrace emocionality. Vývoj a teorie hrové aktivity. 7. Vývoj volních procesů: Charakteristické změny motivace v průběhu dětství a dospívání. 8. Vývoj interpersonální interakce a vývojové aspekty formování postojů a rolí (odrážení sociálního prostředí, rodinná atmosféra, funkce členů rodiny v procesu vývoje, vývojové změny faktorů a aspektů socializace, vývoj skupinových vztahů, funkce identifikace a introjekce ve vývoji osobnosti, dynamika získávání pozic, hoši a dívky). 9. Vývoj sebeuvědomování a sebepoznávání osobnosti (koncepce a faktory vývojových změn Jáství. Základní pojmy osobnosti a rozdílné přístupy k poznávání individuality.). 10. Charakter vývojových změn sebepojetí a sebehodnocení osobnosti (východiska, vývojové styly ego-identity, kvality sebeocenění). 11. Vývoj sebeaktualizace a seberealizace osobnosti (rozvoj zájmů a aspektů profesionální orientace). 12. Proces integrace vzdělanosti (kognitivní disonance, intuice, rozhodování a tvořivost). 13. Vývojové změny forem uplatnění imaginace v rámci dynamiky psychického ekvilibria (činitelé kultivace a autokultivace emotivity; pojem, funkce a aspekty životní moudrosti subjektu). 14. Změny hodnot, hodnotového vědomí a vývoj kvalit charakteru. 15. Frustrace a maladaptace. Rozdíly podmíněnosti a charakter neurotických příznaků v jednotlivých fázích vývoje.
- Literatura
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
- ČAČKA, Otto. Nástin psychologie :pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2002, 103 s. ISBN 8073150166. info
- ČAČKA, Otto. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. Vyd. 3., opr. Brno: Doplněk, 2002, 382 s. ISBN 8072391070. info
- ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Vydání první. Brno: Doplněk, 2000, 377 stran. ISBN 8072390600. info
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- zkušební test, popř. ústní zkouška
- Navazující předměty
- Informace učitele
- http://www.cackon.net/docent
Čačka, Otto. Psychologie dítěte. 3. vyd. Tišnov : SURSUM, 1997. 108 s. ISBN 80-85799-03-0. Změněno: 3. 12. 2009 13:43, doc. PhDr. Otto Čačka Čačka, Otto. Nástin psychologie II. pro doplňující pedagogické studium. 1. vyd. Brno : Paido, 2002. 105 s. ISBN 80-7315-016-6. Změněno: 3. 12. 2009 13:43, doc. PhDr. Otto Čačka Vývojová psychologie. Edited by Josef Langmeier - Dana Krejčířová. 3. přeprac. a dopl. vyd. Praha : Grada, 1998. 343 s., ob. ISBN 80-7169-195-X. Změněno: 3. 12. 2009 13:43, doc. PhDr. Otto Čačka Kuric, Jozef. Ontogenetická psychologie. Brno : Cerm, 2001. 179 s. ISBN 80-214-1844-3. Změněno: 3. 12. 2009 13:43, doc. PhDr. Otto Čačka Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze : Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2005. 467 s. ISBN 8024609568. Změněno: 3. 12. 2009 13:43, doc. PhDr. Otto Čačka - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2010/MPDV071