BATP011c Základy teorie porodní asistence I - cvičení

Lékařská fakulta
podzim 2011
Rozsah
celkem 5 hodin. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Blanka Trojanová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Radka Wilhelmová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Radka Wilhelmová, Ph.D.
Katedra porodní asistence a zdravotnických záchranářů – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Kateřina Kaderková, MBA
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je chápán jako teoreticko praktický. Cílem seminářů je seznámit a naučit studenty pracovat s jednotlivými metodami pro posouzení klientky ve zdraví i nemoci (rozhovor, pozorování, výběr informací z dokumentace) s přihlédnutím ke specifickým potřebám jednotlivců a jejich rodin. Učí adekvátně reagovat na problémové situace vznikající v souvislosti s ošetřovatelskou praxí. Hlavní cíle kurzu jsou: vymezení a seznámení se se základními metodami praxe v porodní asistenci a s problematikou potřeb;
Osnova
  • Obsah předmětu: úvod do teorie potřeb; lidské potřeby a jejich klasifikace; Maslowova hierarchie a její modifikace, rozbor jednotlivých bio-psycho-socio-spirituálních potřeb; posouzení, diagnostika a saturace potřeb u ženy a její rodiny; řešení případových studií.
Literatura
  • Mastiliaková
  • VENGLÁŘOVÁ, Martina a Gabriela MAHROVÁ. Komunikace pro zdravotní sestry. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 144 s. ISBN 8024712628. info
  • IVANOVÁ, Kateřina, Lenka ŠPIRUDOVÁ a Jana KUTNOHORSKÁ. Multikulturní ošetřovatelství 1. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 248 s. ISBN 8024712121. info
  • ŽIAKOVÁ, K. Ošetrovatelstvo teória a vedecký výskum. Martin: Osveta, 2003. ISBN 80-8063-131-X. info
  • MASTILIAKOVÁ, Dagmar. Úvod do ošetřovatelství : systémový přístup. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 187 s. ISBN 8024604299. info
  • JAROŠOVÁ, Darja. Teorie moderního ošetřovatelství. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2000, 133 s. ISBN 8085866552. info
  • MASTILIAKOVÁ, Dagmar. Holistické přístupy v péči o zdraví. Vyd. 1. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1999, 164 s. ISBN 8070132779. info
  • TRACHTOVÁ, E. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Brno: IDV PZ, 1999. info
  • STAŇKOVÁ, Marta. Koncepce českého ošetřovatelství : základní terminologie. 1. vyd. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví v Brně, 1998, 50 s. ISBN 8070132639. info
  • KOZIEROVÁ, B., G. ERBOVÁ a R. OLIVIEROVÁ. Ošetrovatelstvo I. a II. díl. Martin: Osveta, 1995. info
Výukové metody
Praktický nácvik péče podle syllabu předmětu, využití simulátrorů, výukových videopresentací, presentace názorných kasuistik. Odborná diskuse se studenty. Součástí výuky je také každodenní prezentace klinických případů nebo medicínského tématu zakončená odbornou diskusí studentů s vyučujícím.
Metody hodnocení
Typ výuky – interaktivní přednáška, cvičení, diskuse k vybraným problémům, skupinové interview. Předpokládá se aktivní zapojení, práce ve dvojicích, skupinkách. Požadavky k ukončení cvičení, forma ukončení zápočet – 80% účast ve výuce, ústní prezentace vlastní osoby studentky (základní anamnestické údaje, vzdělání, rodina, profesní zaměření a cíle, koníčky). S požadavky ke splnění zápočtu budou studentky seznámeny písemnou formou, bude zadáno vypracování seminární práce na téma (5 daných témat a 1 téma vlastní) dle daných požadavků. Obsah práce mohou tvořit osobní úvahy a zkušenosti podložené citací a příklady z odborné literatury. Hodnotit se bude přehledně uchopit téma, vyjádřit vlastní názor, pracovat s literaturou. Obsahovou a odbornou kvalitu práce zhodnotí vyučující, ten rozhodne, zda seminární práce splňuje požadavky a vyčerpává zvolené téma.
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.