LF:ZLBF011p Lékař.fyzika a informatika-př. - Informace o předmětu
ZLBF011p Lékařská fyzika a informatika - přednáška
Lékařská fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. RNDr. Vojtěch Mornstein, CSc. (přednášející)
MUDr. Aleš Bourek, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Vladan Bernard, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Lenka Forýtková, CSc. (přednášející)
Mgr. Daniel Vlk, CSc. (přednášející)
Marta Vágnerová (pomocník)
doc. RNDr. Jiřina Škorpíková, CSc. (náhr. zkoušející) - Garance
- prof. RNDr. Vojtěch Mornstein, CSc.
Biofyzikální ústav – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Vojtěch Mornstein, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Biofyzikální ústav – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta - Rozvrh
- Út 10:30–12:10 B11/234
- Předpoklady
- Základní znalost středoškolské (gymnaziální) fyziky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Zubní lékařství (angl.) (program LF, M-ZL)
- Zubní lékařství (program LF, M-ZL) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci tohto kurzu bude student schopen: porozumět principům přístrojů používaných v zubním lékařství; rozeznávat možná rizika, která jsou spojena s používáním některých lékařských zařízení (mechanického, elektromagnetického i světelného charakteru, ionizující záření); porozumět zásadám bezpečného používání těchto přístrojů, a to jak pro pacienty tak i pro zdravotnický personál; chápat fyzikální principy některých fyziologických procesů a jejich ovlivnění vnějšími fyzikálními podmínkami (krevní oběh, dýchání, vznik membránových potenciálů); vysvětlit základní představy o biofyzice smyslových orgánů; základní orientace v oblasti teorie informace a zejména zdravotnické informatiky
- Osnova
- Úvod do lékařské biofyziky. 1. Úvod. Biofyzikální pohled na strukturu hmoty. 2. Biologické účinky ionizujícího záření. 3. Termodynamické zákony a entropie. 4. Termodynamické procesy v živých organismech. 5. Úvod do molekulární biofyziky I (předmět studia). 6. Biofyzika biologických membrán. Bioelektrické jevy. 7. Biofyzika kardiovaskulárního systému. 8. Biofyzika respiračního systému. 9. Biofyzikální funkce smyslových receptorů. Biofyzika sluchu. 10. Biofyzika zraku. 11. Účinky mechanických sil a akustických polí na živé systémy. 12. Biologické účinky elektromagnetických polí a neionizujícího záření. 13. Úvod do biokybernetiky a modelování. 14. Zdravotnická informatika (význam a zdroje). Fyzikální principy lékařské přístrojové techniky. 1. Lékařství a technika. Biosignály a jejich zpracování. 2. Konvenční rentgenové zobrazovací metody. 3. Moderní tomografické metody (CT, MRI). 4. Diagnostické metody využívající radionuklidů. 5. Metody a přístroje pro léčbu ionizujícím zářením. 6. Měření a registrace teploty. 7. Optické laboratorní přístroje. 8. Elektrodiagnostické metody. 9. Ultrazvukové zobrazovací metody. 10. Ultrazvukové dopplerovské a kombinované metody. 11. Měření a registrace mechanických veličin, zejména tlaku krve. 12. Metody a přístroje pro fyzikální léčbu. 13. Moderní fyzikální metody využívané v chirurgii.
- Literatura
- povinná literatura
- HRAZDIRA, Ivo, Aleš BOUREK a Jiřina ŠKORPÍKOVÁ. Fundamentals of biophysics and medical technology. Edited by Vojtěch Mornstein. 1. vydání. Brno: Masaryk University, 2007, viii, 317. ISBN 9788021042285. info
- MORNSTEIN, Vojtěch, Ivo HRAZDIRA a Aleš BOUREK. Lékařská fyzika a informatika : (se zaměřením na zubní lékařství). [1. vydání]. Brno: Neptun, 2007, 352 stran. ISBN 9788086850023. info
- Výukové metody
- toeretická příprava - přednáška
- Metody hodnocení
- Praktická výuka biofyziky je povinná, zameškanou je nutno nahradit. Zkouška je teoretická a student k ní může přistoupit teprve po získání zápočtu z praktických cvičení. Zkouška se skládá z písemného testu, který má 25 otázek, a části ústní, k níž může student přistoupit, dosáhl-li 14 nebo více bodů v testu. U posledního opravného termínu je postupový limit snížen na 11 bodů. Ústní část se skládá zpravidla ze dvou otázek, jejichž seznam mají studenti k dispozici na webové stránce ústavu. Zkoušený student musí být schopen vysvětlit problémy a případně charakterizovat jejich klinický význam.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2015/ZLBF011p