LF:BZOE0121c Nursing I - practice - Course Information
BZOE0121c Nursing I - practice
Faculty of MedicineAutumn 2016
- Extent and Intensity
- 0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Liana Greiffeneggová (seminar tutor)
Mgr. Lenka Veselá (seminar tutor), Mgr. Liana Greiffeneggová (deputy) - Guaranteed by
- Mgr. Liana Greiffeneggová
Department of Midwifery and Paramedics – Departments of Non-medical Branches – Faculty of Medicine
Contact Person: Mgr. Liana Greiffeneggová
Supplier department: Department of Midwifery and Paramedics – Departments of Non-medical Branches – Faculty of Medicine - Timetable
- Thu 22. 9. to Thu 22. 12. Thu 11:30–12:20 332
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Paramedic (programme LF, B-SZ)
- Course objectives
- This subject is theoretically practical. Its conception comes from the profile of a graduate. The subject matter is a source for forming the personality of a professional paramedic. Problems of human needs in health and illness are introduced, with accent on client and her family needs in urgent care. These needs are set in a context of nursing process. Learning outcomes - student will be able to: - to interpret problems of client and her family needs in health and illness; - to explain Maslow’s human needs classification and its modifications; - to use terminology of nursing process and human needs; - to apply knowledge on specific case studies;
- Syllabus
- Subject matter: - Human needs in midwifery care process, classification, description, way of saturation;
- - Human needs categories and their saturation in nursing process – introduction, basic division, standard naming of reactions for current or possible health problems, Maslow’s hierarchy;
- - Nursing process as a support for basic – physiological needs saturation – activity, independency, self caring, mobility, immobilisation syndrome, alimentation and hydration, excretion, cognitive and physiological functions, sleep and rest, sexuality and reproduction;
- - Nursing process as a support for higher needs – sureness and safeness (managing stress and stress situation, adaptation, pain, infection risk), managing of roles, favourable interpersonal relations, self reflect, self-confident, self fulfilment;
- - Composition with loss, grief, spirituality and meta-needs (religion, faith, purpose of life, values, spiritual health and evolution);
- Literature
- ŠPIRUDOVÁ, Lenka. Doprovázení v ošetřovatelství I : pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada, 2015, 143 stran. ISBN 9788024757100. info
- ŠPIRUDOVÁ, Lenka. Doprovázení v ošetřovatelství II : doprovázení sester setrami, mentorování, adaptační proces, supervize. 1. vydání. Praha: Grada, 2015, 144 stran. ISBN 9788024757117. info
- VAŇÁSEK, Jaroslav and Kateřina ČERMÁKOVÁ. Bolest v Ošetřovatelství (Pain in nursing). 1st ed. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2014. ISBN 978-80-7395-769-8. info
- JUŘENÍKOVÁ, Petra, Alena POSPÍŠILOVÁ, Jitka HŮSKOVÁ, Miroslava KYASOVÁ and Erna MIČUDOVÁ. Klasifikační systém ošetřovatelských intervencí NIC v intenzivním a chirurgickém ošetřovatelství (The classification system of nursing interventions NIC in intensive and surgical nursing care). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 198 pp. ISBN 978-80-210-7549-8. info
- KUTNOHORSKÁ, Jana. Multikulturní ošetřovatelství pro praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 160 s. ISBN 9788024744131. info
- POKORNÁ, Andrea. Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství (Effective communication techniques). 3. doplněné vydání. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010, 104 pp. ošetřovatelství. ISBN 978-80-7013-524-2. info
- KUTNOHORSKÁ, Jana. Historie ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, 206 s. ISBN 9788024732244. info
- POKORNÁ, Andrea. E-learning v rámci celoživotního vzdělávání v ošetřovatelství - využití ICT kolaborativním způsobem učení (E-learning in the long life learning of nursing - using of ICT the collaborative approach of learning). Sestra. Praha: Mladá fronta a.s., 2008, vol. 2008, No 6, p. 16-17. ISSN 1210-0404. info
- HANZLÍKOVÁ, Alžbeta. Komunitní ošetřovatelství. 1. čes. vyd. Martin: Osveta, 2006, 271 s. ISBN 9788080632571. info
- PAVLÍKOVÁ, Slavomíra. Modely ošetřovatelství v kostce. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 150 s. ISBN 8024712113. info
- MAREČKOVÁ, Jana. NANDA -International diagnostika v ošetřovatelském procesu, NIC a NOC klasifikace. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Zdravotně sociální fakulta, 2006, 80 s. ISBN 8073681099. info
- BLÁHA, Karel, Marta STAŇKOVÁ and Miloslav LUDVÍK. Sestra a pacient : (komunikace v praxi). Edited by Lubomír Vondráček. Vyd. 1. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2003, 67 s. ISBN 8070133880. info
- STAŇKOVÁ, Marta. Sestra - reprezentant profese. Vyd. 1. Brno: IDVPZ, 2002, 78 s. ISBN 8070133686. info
- HAŠKOVCOVÁ, Helena. Jak učit a jak se naučit lékařskou etiku. 1. vyd. Brno: IDVPZ, 2001, 57 s. ISBN 807013349X. info
- Ošetřovatelská dokumentace v nemocnici. Edited by Ivana Vašátková. 1. vyd. Brno: IDVPZ, 2001, 43 s. ISBN 8070133279. info
- MASTILIAKOVÁ, Dagmar. Holistické přístupy v péči o zdraví. Vyd. 1. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1999, 164 s. ISBN 8070132779. info
- TRACHTOVÁ, E. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Brno: IDV PZ, 1999. info
- Teaching methods
- Practical lessons, interpretation case studies, group interview, discussions.
- Assessment methods
- Termination: fulfilling requirements 100% participation in exercises Active participation in class.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught annually. - Listed among pre-requisites of other courses
- Enrolment Statistics (Autumn 2016, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/med/autumn2016/BZOE0121c