LF:MPDV071 Psychologie duš. vývoje - Informace o předmětu
MPDV071 Psychologie duševního vývoje
Lékařská fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Jan Krása, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 9:20–11:00 učebna 50
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Nutriční specialista (program LF, N-SZ)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenta se základními přístupy, výzkumy a teoriemi vývojové psychologie. Student se seznámí s jednotlivými fázemi ve vývoji dítěte a s rozdíly mezi dítětem, dospívajícím a dospělým. Seznámí se s vývojem motorickým, kognitivním, v oblasti emocí, sebepojetí a dovedností.
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
porozumět jednotlivým vývojovým stádiím vývoje dítěte a změnám, které se v nich odehrávají;
použít znalosti o změnách vývoje psychiky v individuálním přístupu k výchově a vzdělávání dětí; - Osnova
- 1. Metody vývojové psychologie a varianty jejich aplikace.
- 2. Vývoj poznávacích procesů: Změny čivosti, vnímání a pozornosti. Kognitivní styly.
- 3. Vývojové změny paměti. Jejich dopad na jednotlivé i globální kvality fixace. Organicky podmíněné poruchy učení.
- 4. Fáze a základní koncepce rozvoje myšlení (Vygotský, Piaget aj.). Charakter vývojových změn v chápání vztahů a řešení problémů.
- 5. Vývoj a funkce obrazotvornosti v procesu vývoje psychiky.Vývojově psychologické aspekty hodnocení dětské kresby.
- 6. Vývoj citových procesů: Vývojové projevy diferenciace a integrace emocionality. Vývoj a teorie hrové aktivity.
- 7. Vývoj volních procesů: Charakteristické změny motivace v průběhu dětství a dospívání.
- 8. Vývoj interpersonální interakce a vývojové aspekty formování postojů a rolí (odrážení sociálního prostředí, rodinná atmosféra, funkce členů rodiny v procesu vývoje, vývojové změny faktorů a aspektů socializace, vývoj skupinových vztahů, funkce identifikace a introjekce ve vývoji osobnosti, dynamika získávání pozic, hoši a dívky).
- 9. Vývoj sebeuvědomování a sebepoznávání osobnosti (koncepce a faktory vývojových změn Jáství. Základní pojmy osobnosti a rozdílné přístupy k poznávání individuality.).
- 10. Charakter vývojových změn sebepojetí a sebehodnocení osobnosti (východiska, vývojové styly ego-identity, kvality sebeocenění).
- 11. Vývoj sebeaktualizace a seberealizace osobnosti (rozvoj zájmů a aspektů profesionální orientace). 12. Proces integrace vzdělanosti (kognitivní disonance, intuice, rozhodování a tvořivost). 13. Vývoj jazykových schopností.
- Literatura
- povinná literatura
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie : dětství a dospívání. Vydání druhé, rozšířen. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2012, 531 stran. ISBN 9788024621531. info
- neurčeno
- Shaffer, D. R., & Kipp, K. (2013). Developmental psychology: Childhood and adolescence. Belmont, CA: Cengage Learning.
- LANGMEIER, Miloš, Dana KREJČÍŘOVÁ a Josef LANGMEIER. Vývojová psychologie s úvodem do vývojové neurofyziologie. 2. vyd. Praha: H & H, 2002, 132 s. ISBN 8073190168. info
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- závěrečný písemný test se skládá obvykle z 20 otázek hodnocených 20 body. K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 12 bodů.
- Informace učitele
- Vývojová psychologie. Edited by Josef Langmeier - Dana Krejčířová. 3. přeprac. a dopl. vyd. Praha : Grada, 1998. 343 s., ob. ISBN 80-7169-195-X.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2016/MPDV071