LF:BZOV011c Gen. and Dev. Psych. - pract. - Course Information
BZOV011c General and Developmental Psychology - practice
Faculty of Medicineautumn 2020
- Extent and Intensity
- 0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Mgr. Milena Blažková (seminar tutor)
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (seminar tutor)
MUDr. Šárka Kárová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Terézia Knejzlíková, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Barbora Kóša (seminar tutor)
Mgr. Tatiana Malatincová, Ph.D. (seminar tutor)
PhDr. Jana Severová, CSc. (seminar tutor)
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (seminar tutor)
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D. (seminar tutor)
MUDr. Rastislav Šumec, Ph.D. (seminar tutor)
Blanka Suchá (assistant) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D.
Department of Medical Psychology and Psychosomatics – Theoretical Departments – Faculty of Medicine
Contact Person: Blanka Suchá
Supplier department: Department of Medical Psychology and Psychosomatics – Theoretical Departments – Faculty of Medicine - Timetable
- Thu 13:00–14:40 F01B1/519
- Prerequisites
- Exercise is only in Czech language.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Paramedic practice (programme LF, B-ZACH)
- Paramedic (programme LF, B-SZ)
- Course objectives
- - Integrovat psychologii do kontextu základního medicínského vzdělání budoucích profesionálů ve zdravotnictví
- Představit psychologii jako nezbytnou součást kompetentní medicínské praxe
- Seznámit studenty s bio-psycho-sociálním modelem zdraví a nemoci
- Seznámit studenty s chápáním lidské bytosti jako psychofyziologické jednoty - Learning outcomes
- - Student chápe proč je psychologie v medicíně důležitá a rozlišuje rozdílné přístupy k nemoci a zdraví
- Student rozumí rozdílům mezi biomedicínským a bio-psycho-sociálním modelem zdraví a nemoci
- Student chápe lidské bytosti jako psychofyziologické jednoty; rozumí propojovacím procesům mezi fyziologii, emocí a kognicí u pacienta i sebe
- Student rozumí vztahu emocí, motivace, chování a zdraví
- Student chápe interakční přístup ke stresu a vztah stresu, zdraví a nemoci
- Student umí vysvětlit podíl různých psychologických faktorů na tělesných symptomech
- Chápe efekt placeba a noceba a jejich vliv na onemocnění a uzdravení
- Student se seznámí, jak vývojové změny v průběhu celého života ovlivňují komunikaci mezi lékařem a pacientem
- Student bude rozumět vlivu psychických faktorů na fungování různých somatických systémů; seznámí se s psychosomatickým paradigmatem v medicíně
- Student chápe rizika stresu při výkonu povolání lékaře/profesionála ve zdravotnictví, dokáže je identifikovat a zná zásady jejich managementu a prevence v procesu rozvoje syndromu vyhoření - Syllabus
- Psychologie a medicína, proč je psychologie důležitá pro medicínskou praxi
- Definice zdraví, porovnání bio-medicínského přístupu s přístupem bio-psycho-sociálním
- Psychosomatické paradigma v medicíně, psychofyziologická integrace, „body-mind“ integrace
- Motivace, emoce, chování, stres, uspokojování potřeb a zdraví
- Symptomy nemoci a nemoc
- Základní výkladové modely vzniku psychosomatických onemocnění
- Vývojová psychologie v medicínském kontextu
- Kognitivní chyby a jejich vliv na medicínskou praxi
- Psychosociální fenomény v praxi (bezdomovectví, závislosti, domácí násilí)
- Psychologické vyšetření
- Literature
- required literature
- Wedlichová, I. (2010) Vývojová psychologie. Ústí nad Labem, Univerzita Jana Evangelista Purkyně. ISBN 978-80-7414-320-5.
- Zacharová, E. (2017) Zdravotnická psychologie: Teorie a praktická cvičení. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80271-9674-6. Kapitoly 1. - 4.
- recommended literature
- Vymětal, Š. (2009) Krizová komunikace a komunikace rizika. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-2510-9. Kapitoly 1.4, 1.6, 1.7, 1.8, 2.1, 2.2
- Andršová, A. (2012) Psychologie a komunikace pro záchranáře v praxi. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-7975-1.
- Teaching methods
- Theoretical preparation, self-experience exercises, training of communication skills.
- Assessment methods
- Full attendance is required. Colloquium has written Form.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 14. - Teacher's information
- https://is.muni.cz/predmet/med/BAPS011c?lang=cs&obdobi=6903
- Enrolment Statistics (autumn 2020, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/med/autumn2020/BZOV011c