LF:EMAN0121p Anatomy I - lecture - Course Information
EMAN0121p Anatomy I - lecture
Faculty of Medicineautumn 2021
- Extent and Intensity
- 3/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- prof. RNDr. Petr Dubový, CSc. (lecturer)
doc. MUDr. Marek Joukal, Ph.D. (lecturer)
doc. MUDr. Lenka Vargová, Ph.D. (lecturer)
MUDr. Karolína Bretová (seminar tutor)
RNDr. Michaela Račanská, Ph.D. (seminar tutor)
Dana Procházková (assistant)
Jitka Skládaná (assistant) - Guaranteed by
- doc. MUDr. Marek Joukal, Ph.D.
Department of Anatomy – Theoretical Departments – Faculty of Medicine
Supplier department: Department of Anatomy – Theoretical Departments – Faculty of Medicine - Timetable
- Mon 13. 9. 9:40–12:00 B22/116 aula, Mon 20. 9. 9:40–12:00 B22/116 aula, Mon 27. 9. 9:40–12:00 B22/116 aula, Mon 4. 10. 9:40–12:00 B22/116 aula, Mon 11. 10. 9:40–12:00 B22/116 aula, Mon 18. 10. 9:40–12:00 B22/116 aula, Mon 25. 10. 9:40–12:00 B22/116 aula, Mon 1. 11. 9:40–12:00 B22/116 aula, Mon 8. 11. 9:40–12:00 B22/116 aula, Mon 15. 11. 9:40–12:00 B22/116 aula, Mon 22. 11. 9:40–12:00 B22/116 aula, Mon 29. 11. 9:40–12:00 B22/116 aula, Mon 6. 12. 9:40–12:00 B22/116 aula
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Specialist for Clinical Embryology and Assisted Reproduction Technology (programme LF, M-EZ)
- Course objectives
- At the end of the course students should be able to: • 1. Name all parts of the human skeleton including the detailed relief. • 2. Describe correctly joints of the bones. • 3. Describe the movements occurring at each joint. • 4. Characterize the newborn skull. • 5. Distinguish the male and female skull and pelvis. • 6. Identify individual muscles of the human body, discuss their attachments and innervations. • 7. Define actions of individual muscles and muscular groups. • 8. Define the components of the major organ systems (digestive, respiratory, urinary,and male genital) • 9. Explain the morphology of the organs • 10. Create apprehension about position and spatial relationships of particular organs and organ systems.
- Learning outcomes (in Czech)
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
1. vyjmenovat na základě teoretických informací pomocí mezinárodně platné anatomické terminologie všechny části skeletu lidského těla včetně podrobného reliéfu
2. popsat spojení jednotlivých kostí
3. identifikovat jednotlivé svaly na lidském těle
4. využít teoretických znalostí při stanovení pohybů v jednotlivých kloubech
5. charakterizovat pohyby jednotlivých svalů
6. vytvořit si představu o zapojení jednotlivých svalů či svalových skupin při konkrétních pohybech lidského těla
7. porozumět stavbě i součinnosti celého pohybového aparátu.
8. definovat pomocí mezinárodně platné anatomické terminologie jednotlivé orgánové systémy (trávicí, dýchací, močový, mužský pohlavní)
9. vyjmenovat všechny orgány těchto soustav a vysvětlit jejich morfologii
10. využít teoretických znalostí pro vytvoření představy o uložení jednotlivých orgánů. - Syllabus
- 2. 1. Introduction to anatomy (anatomical terminology, planes and directions of the human body). Osteology, rules for description of bones. Introduction to radiology. Skeleton of the spine and thorax. • 2. Skeleton of the upper extremity. • 3. Skeleton of the lower extremity. • 4. Bones of the neurocranium. • 5. Bones of splanchnocranium. Skull. • 6. Synovial joints (general structure). Joints of the spine, thorax and skull. Joints of the upper limb (art. humeri et cubiti). • 7. Joints of the upper limb (art. radiocarpalis et mediocarpalis, canalis carpi). Joints of the lower limb (art. coxae, art. genus, art. talocruralis, art. tarsi transversa). Foot vault. • 8. General description of the muscle. Muscles of the back and shoulder. • 9. Muscles of the upper and lower extremity. • 10. Digestive system 1 (structure of the digestive tube, oral cavity, pharynx, oesophagus, small and large intestine). • 11. Digestive system 2 (liver, gall bladder, bile ducts, pancreas). Peritoneal cavity. • 12. Preparation for the dissection: spinal nerve; dorsal rami; plexus brachialis, lumbalis et sacralis. • 13. Dissection I. (dissection of the back, upper and lower extremities). • 14. Respiratory system(laryngeal muscles and their function, laryngoscopy-anatomy, blood supply of lungs, mechanism of respiration).
- Literature
- recommended literature
- NETTER, Frank H. Netterův anatomický atlas člověka. 2. vyd. Brno: CPress, 2012, 548 s. ISBN 9788026400790. info
- NAŇKA, Ondřej. Přehled anatomie. Edited by Lubomír Houdek - Miloslava Elišková - Oldřich Eliška. 2., dopl. a přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2009, xi, 416. ISBN 9788024617176. info
- Teaching methods
- lectures
- Assessment methods
- Assessment is carried out after completion of following subjects within the scope of final test.
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
Information on the extent and intensity of the course: 45. - Listed among pre-requisites of other courses
- Enrolment Statistics (autumn 2021, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/med/autumn2021/EMAN0121p