LF:MIED021p Educ at nurs intens care lec - Course Information
MIED021p Education at nursing intensive care - lecture
Faculty of MedicineSpring 2012
- Extent and Intensity
- 2/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Petra Juřeníková, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Polzer, DiS. (assistant) - Guaranteed by
- Mgr. Petra Juřeníková, Ph.D.
Department of Health Sciences – Departments of Non-medical Branches – Faculty of Medicine
Contact Person: Bc. Tereza Polzer, DiS.
Supplier department: Department of Health Sciences – Departments of Non-medical Branches – Faculty of Medicine - Timetable
- Mon 20. 2. to Fri 27. 4. Wed 9:40–12:10 F01B1/313
- Prerequisites (in Czech)
- MIDI011p Didactics of soc interact IC && MIDI011c Didactics of nursing social interaction in Intensive care
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Intensive Care (programme LF, N-SZ)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět poskytne poznatky z oboru pedagogiky a andragogiky tak, aby byl student schopen se orientovat v teoretických znalostech z pedagogiky a mohl tyto poznatky využít v rámci své edukační činnosti u klientů, rodiny a spolupracovníků.
Student bude aktivně zapojen do edukačního procesu a bude mít možnost procvičit své znalosti a dovednosti v rámci modelových situací. Při výuce budou využívány mezioborové vztahy. - Syllabus (in Czech)
- Pedagogika jako věda (vymezení pojmu, vztah pedagogiky k ostatním vědám, struktura oboru, základní pojmy).Zákonitosti a druhy učení, učební styly, pedagogická diagnostika. Pojetí a zásady pedagogické komunikace a jejich uplatnění v edukačním procesu, faktory ovlivňující tento proces. Proces edukace – zhodnocení a posouzení edukanta, vyhodnocení edukačních potřeb. Projektování edukace, edukační cíle, didaktické zásady, didaktické formy, edukační metody, učební pomůcky a didaktická technika, sestavování edukačních plánů. Realizace edukačního procesu. Dokumentace v edukačním procesu, hodnocení edukačního procesu. Osobnost edukátora. Edukační standardy. Studijní opory pro laickou a odbornou veřejnost, tvorby studijních textů. Edukační programy v EU a v ČR. Edukační mapy.
- Literature
- required literature
- DOSTÁL, Jiří. Učební pomůcky a zásada názornosti. Olomouc: Votobia, 2008. ISBN 978-80-7220-310-9. info
- GLADKIJ, Ivan. Management ve zdravotnictví. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2003, xii, 380. ISBN 8072269968. info
- HARTL, Pavel. Kompendium pedagogické psychologie dospělých. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1999, 231 s. ISBN 8071848417. info
- KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 9788073675714. info
- KRISTOVÁ, Jarmila and Zuzana TOMAŠKOVÁ. Komunikácia v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2002, 164 s. ISBN 8080631077. info
- JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi (The Principles of education in nursing practice). 1st ed. Praha: Grada Publisching, a. s., 2010, 80 pp. ISBN 978-80-247-2171-2. info
- MAGERČIAKOVÁ, M. Edukácia v ošetrovateľstve 1. 1. vyd. Ružomberok: Fakulta Zdravotnictva Katolickém univerzity, 2007. 105 s. ISBN 978-80-8084-221-5
- MUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Praha: Codex, 1998, 271 pp. ISBN 80-85963-52-3. info
- MUŽÍK, Jaroslav. Androdidaktika. Vyd. 2. přeprac. Praha: ASPI, 2004, 146 s. ISBN 8073570459. info
- PALÁN, Zdeněk. Výkladový slovník : lidské zdroje (Variant.) : Lidské zdroje : výkladový slovník : výchova, vzdělávání, péče, řízení. info
- POKORNÁ, Andrea. Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství (The effective communication techniques in nursing). první. Brno: NCO NZO, 2006, 86 pp. ISBN 80-7013-440-2. info
- Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2002, 481 s. ISBN 80-7178-631-4. info
- Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, 292 s. ISBN 80-7178-029-4. info
- ŠVEC, Š. – GAVORA, P. Jazyk vied o výchove. 1. vyd. Bratislava: Filozofická fakulta UK, 2002. 120 s. ISBN 80-968564-9-9.
- TOMANOVÁ, D. Dovednost projektovat program pro determinovanou uživatelskou skupinu. In: Multioborová, interdisciplinární a mezinárodní kooperace v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2002. s. 354 – 359. ISBN 1211-4669
- VONDRÁČEK, Lubomír and Vlasta WIRTHOVÁ. Sestra a její dokumentace : návod pro praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 88 s. ISBN 9788024727639. info
- VYMĚTAL, Jan. Lékařská psychologie. 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 397 s. ISBN 80-7178-740-X. info
- ZÁVODNÁ, Vlasta. Pedagogika v ošetrovateĺstve. [1. vyd.]. Martin: Osveta, 2002, 95 s. ISBN 8080631085. info
- Teaching methods (in Czech)
- Teoretické přednášky doplněné komentovanými příklady, studenti jsou podporováni v kladení otázek týkajících se probírané látky.
- Assessment methods (in Czech)
- Předmět je ukončen zkouškou.
Podmínkou jejího splnění je 100% účast na cvičeních, vypracování a prezentace seminární edukační práce z oblasti intenzivní medicíny včetně vypravování informačního materiálu. - Language of instruction
- Czech
- Listed among pre-requisites of other courses
- Enrolment Statistics (Spring 2012, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/med/spring2012/MIED021p