BPSP021 Zdravotnická a sociální psychologie - cvičení

Lékařská fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Jahnová (cvičící)
Vlasta Břicháčková (pomocník)
Garance
prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Rozvrh
Čt 26. 3. až Čt 23. 4. Čt 10:40–12:20 GPK N03031
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kursu: Uvedení a porozumění problematice oboru zdravotnická a sociální psychologie;
Vymezení a osvojení si základních psychologických pojmů – bio – psycho- eko-sociální model v nemoci a ve zdraví;
Porozumění a aplikování nejdůležitějších psychohygienických a sociálních dovedností;
Osvojení si a nacvičování relaxační metody Autogenní trénink;
Získání dovedností k psychologickému vedení klientky před prováděním, při a po závažném léčebném výkonu; Porozumění a osovojení si vybraných oblastí aplikace základních poznatků sociální psychologie. Na základě osvojených znalostí naučit se vnímat nejrůznější specifika péče o ženu sociálně psychologickýma očima.
Osnova
  • Vymezení základních pojmů zdravotnické a sociální psychologie;
  • Zdraví a nemoc;
  • Psychologická problematika client. Vztah klientka – porodní asistentka.
  • Základní psychologická péče o ambulantně vedené klientky a o klientky hospitalizované;
  • Psychosomatický přístup a bio-psycho-eko-sociální přístup;
  • Bolest, úzkost a strach;
  • Truchlení a deprese;
  • Duševní krize, krizová intervence, burn-out syndrom;
  • Specifika psychologického přístupu napříč lékařskými obory – gynekologie a porodnictví, neonatologie; Sociální psychologie, sociální učení, sociální vnímání, sociální interakce a sociální izolace. Sociální komunikace. Komunikac e v obtížných situacích - předčasný porod, porod mtrvého dítěte, úmtrí dítěte. Sociáln ískupiny - skupinová dynamika, spolupráce ve skupině. Rodina a společnost, rodina funkční, dysfunkční, problémová. psychická deprivace a subdeprivace. Syndrom CAN. Náhradní rodinná péče - různé formy a typy.
Literatura
    povinná literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 9788073674144. info
  • ZACHAROVÁ, Eva, Miroslava HERMANOVÁ a Jaroslava ŠRÁMKOVÁ. Zdravotnická psychologie : teorie a praktická cvičení. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 229 s. ISBN 9788024720685. info
  • VYMĚTAL, Jan. Lékařská psychologie. 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 397 s. ISBN 80-7178-740-X. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Vydání 1. Praha: Academia, 1999, 287 stran. ISBN 8020006907. info
    doporučená literatura
  • VYKOPALOVÁ, Hana. Vybrané kapitoly ze sociální psychologie v kontextu komunikace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000, 198 s. ISBN 8024400847. info
  • DUNOVSKÝ, Jiří. Sociální pediatrie : vybrané kapitoly. Vyd. 1. Praha: Grada, 1999, 279 s. ISBN 8071692549. info
    neurčeno
  • BOUČEK, Jaroslav. Lékařská psychologie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, 141 s. ISBN 8024415011. info
Výukové metody
Přednáška, cvičení, ústní prezentace vlastní osoby (základní anamnestické údaje, vzdělání, rodina, profesní zaměření a cíle, koníčky). Předpokládá se aktivní zapojení, práce ve dvojicích, skupinkách.
Metody hodnocení
Požadavky ukončení přednášky, forma zakončení kolokvium. S požadavky ke splnění budou studentky seznámeny písemnou formou, bude zadáno vypracování seminární práce na téma (5 daných témat a 1 téma vlastní) dle daných požadavků. Obsah práce mohou tvořit osobní úvahy a zkušenosti podložené citací a příklady z odborné literatury. Hodnotit se bude přehledně uchopit téma, vyjádřit vlastní názor, pracovat s literaturou. Obsahovou a odbornou kvalitu práce zhodnotí vyučující, ten rozhodne, zda seminární práce splňuje požadavky a vyčerpává zvolené téma. Kolokvium má formu písemného testu, výsledek testu je bodově hodnocen v rozsahu 0-25 bodů, minimální počet bodů je 20. Celkové hodnocení studenta v předmětu je dáno výsledkem za seminární práci a výkonem při kolokviu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.