LF:ZLKM0611c Komunikace a sebezkušen-cvič. - Informace o předmětu
ZLKM0611c Komunikace a sebezkušenost - cvičení
Lékařská fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Marcela Bendová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Jahnová (cvičící)
PhDr. Jiří Libra (cvičící)
MUDr. Hana Mihulová (cvičící)
Mgr. et Mgr. Kateřina Skřivanová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Břicháčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZLKM0611c/40: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
- Předpoklady
- ZLPO011p První pomoc -předn. && ZLET021p Etika v zub.lék.-předn.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Zubní lékařství (angl.) (program LF, M-ZL)
- Cíle předmětu
- Výuka je koncipována jako úvod do problematiky komunikace se zaměřením na zdravotnictví a současně jako základní sebezkušenostní kurz.
Hlavní cíle kurzu jsou:
vymezení a seznámení se se základními komunikačními dovednostmi.
základy práce s důvěrou, empatií a sebereflexí.
sebezkušenost s emočními prožitky v modelových situacích.
zážitková individuální i skupinová práce s psychoterapeutickými prvky v rámci studijní skupiny - Osnova
- Úvod do komunikace - informace, sdělování informace, komunikační kanál, obecná pravidla komunikace.
- Teoretická východiska komunikace, komunikace z pohledu transakční analýzy, Rogerovský přístup. Komunikační dovednosti - naslouchání, respekt, empatie, zájem, podpora, interpretace. Neverbální komunikační dovednosti - smysly, mimika, proxemika, haptika, posturologie, kinezika, gesta, papalingvistika, teorie osobních zón. Verbální komunikační dovednosti - řeč, rozhovory, typy rozhovorů, typy otázek, sdílení emocí. Strukturovaný lékařský rozhovor I. - navázání kontaktu, vytvoření dohody o tématu konzultace Strukturovaný lékařský rozhovor II. - objasnění pacientova problému, ukončení rozhovoru, povzbuzující prvky v rozhovoru. Dialogický rozhovor, nedirektivní empatický rozhovor. Komunikace mezi lékařem a pacientem, modely vztahů lékař - pacient, motivace, compliance, terapeutický vztah, terapeutická zakázka. Komunikace s pacientem v krizové situaci Komunikace s dětským pacientem Komunikace s vybranými skupinami pacientů - úzkostní, agresivní, depresivní, s duševním onemocněním Komunikace s pacientem smyslově postiženým Komunikace s pacientem seniorským a polymorbidním Komunikace s pacientem se závažným onkologickým onemocněním. Sdělování nepříznivých informací a extrémně nepříznivých zpráv, komunikace s rodinnými příslušníky. Relaxačně sugestivní techniky (Autogenní trénink podle Schultze), asertivní techniky, prevence syndromu vyhoření, Bálintovské skupiny
- Výukové metody
- Výuka je vedena formou skupinové výuky s prvky individuální práce, klade důraz na sebezkušenost. Je doplněna nácvikem relaxačních technik, audio i video ukázkami.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen kolokviem, podmínkou pro jeho naplnění je absolvování výuky, vypracování seminární práce podle zadaných kritérií, znalostní test a závěrečná rozprava.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2015/ZLKM0611c