BSAP0422p Psychoterapie a aplikovaná psychologie - přednáška

Lékařská fakulta
jaro 2016
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Hana Jahnová (přednášející)
prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jana Severová, CSc. (přednášející)
Vlasta Břicháčková (pomocník)
Garance
prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Rozvrh
St 14:00–15:40 F01B1/509
Předpoklady
BZPS0121p Psychol.a zdr.psych -př. || BSPS0121p Psychol.a zdr.psych -př.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kursu jsou: získání základních psychoterapeutických dovedností při práci s pacienty a s jejich rodinami;
osvojení si psychoterapeutického přístupu k problémovým pacientům;
osovjení si základních psychoterapeutických přístupů a relaxačních metod;
porozumění a osvojení si relaxační metody - Autogenní trénink - jako metody vlastní duševní hygieny;
seznámení se a osvojení si zásad psychoterapeutického přístupu k pacientům v jednotlivých oborech medicíny - psychoonkologie, gynekologie a porodnictví, neonatologie, chirurgie atd.;
seznámení se a osvojení si zásad psychoterapeutického přístupu u pacientů a akutním či chronickým onemocnění;
Osnova
  • Definice, druhy a cíle psychoterapie, současné směry psychoterapie.
  • Metody psychoterapie s důrazem na sugestivní a hypnotickou psychoterapii, relaxační a imaginativní psychoterapie a nácviková psychoterapie /asertivita/ Problematika práce s bolestí, depresí, úzkostí, obrannými mechanismy.
  • Sdělování informací, sdělování infaustní prognosy.
  • Psychoterapeutická problematika umírání a smrti z pohledu pacienta, jeho rodiny, zdravotníka a zdravotnického týmu
  • Psychoterapeutická problematika v jednotlivých oborech: psychoonkologie, neonatologie, geriatrie, domácí péče, pediatrie, psychiatrie, gynekologie, chirurgické obory a další
  • Syndrom burn-out, psychohygiena, asertivita a asertivní techniky
Literatura
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Portál, 1998, 392 s. ISBN 80-7178-280-7. info
  • VYMĚTAL, Jan. Obecná psychoterapie. Vyd. 1. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek, 1997, 295 s. ISBN 80-86123-02-2. info
  • VYMĚTAL, Jan. Úvod do psychoterapie. 1. vyd. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1992, 170 s. info
  • BOUČEK, Jaroslav. Lékařská psychologie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, 141 s. ISBN 8024415011. info
  • VYMĚTAL, Jan. Lékařská psychologie. 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 397 s. ISBN 80-7178-740-X. info
  • LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR a Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2000, 431 s. ISBN 80-7178-381-1. info
Výukové metody
Typ výuky - přednáška - 2 hodiny, cvičení - 1 hodinu.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení cvičení - Aktivní 80% účast ve výuce, prezentace vlastní osoby studenta (představení se - anamnestické údaje, vzdělání, rodina, profesní zaměření, koníčky, práce se skupinou). Předpokládá se aktivní zapojení, práce ve dvojicích, skupinkách. Cvičení bude ukončeno zápočtem. Požadavky k ukončení přednášky - s požadavky ke splnění kolokvia budou studentky seznámeny písemnou formou, bude zadáno vypracování písemné práce na téma /5 daných témat a 1 téma vlastní/ dle daných požadavků - struktura písemné práce, forma práce, úprava úvodní strany, rozsah a úprava práce. Obsahem práce mohou být osobní zkušenosti či osobní úvahy, příklady a citace z odborné literatury. Hodnotit se bude schopnost přehledně uchopit téma, vyjádřit vlastní názor, pracovat s literaturou. Obsahovou a odbornou kvalitu práce posoudí vyučující, ten rozhodne, zda písemná práce splňuje požadavky a vyčerpává zvolené téma v daném rozsahu. Forma zkoušky - předmět je zakončen kolokviem, který má písemnou podobu. Výsledek testu je bodově hodnocen v rozsahu 0-25 bodů. Minimální počet bodů je 20. Celkové hodnocení předmětu - celkové hodnocení studenta v předmětu je dáno výsledkem za písemnou seminární práci (45%) a výkonem při kolokviu (65%).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.