Bi4_EKOL Ecology Laboratory

Faculty of Education
Spring 2006
Extent and Intensity
0/0/1. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Department of Biology – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
NOW( Bi4_EKOP Ecology )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Ekologické faktory vodního prostředí, podnebí a ovzduší, půdy, komplexní autekologická studie na modelu vybraného rostlinného nebo živočišného druhu, ekologie populací (demekologie), vlastnosti biocenóz (synekologie), základy fytocenologie, produkce a produktivita ekosystému, potravní vztahy ve vybraných ekosystémech.
Syllabus
  • 1. Ekologické faktory vodního prostředí I - tekoucí vody: abiotické faktory - proud, teplota, obsah O2; horizontální členění toku - rybí pásma; vertikální členění toku - reopelagiál, bentál, hyporeál; plankton - drift, bentos (+ perifyton), hyporeos; saprobita. 2. Ekologické faktory vodního prostředí II - stojaté sladké vody: vertikální a horizotální členění - pelagiál, bentál; litorál, sublitorál (profundál, abysál); plankton, nekton, bentos; skočná vrstva (termoklina), sezónní cyklus (stagnace x cirkulace); epilimnion x hypolimnion; eutrofizace, zazemňování. 3. Exkurze (1-2) k řece Svratce: např. Brněnská přehrada (stojatá voda), pstruhové pásmo (pod Brněnskou přehradou), parmové pásmo (Poříčí), cejnové pásmo (a ČOV v Modřicích). 4. Podnebí a ekologické faktory ovzduší: makro-, mezo- a mikroklima; záření, světlo, teplota, srážky a vlhkost, cirkulace vzduchu; ekologická pravidla. 5. Ekologické faktory půdy (základy pedobiologie): půdotvorné faktory; edafon (=terrikolní organismy), velikostní a ekologické členění zooedafonu, příklady nejdůležitějších zástupců mezofauny a makrofauny, megafauna; detritický potravní (trofický) řetězec. 6. Komplexní autekologická studie na modelu vybraného rostlinného nebo živočišného druhu: typ obývaného biotopu resp. společenstva, přehled vlastností (adaptací) druhu zvýhodňujících a nevýhodných, zařazení k r- resp. S- modelu strategie u živočichů nebo C-, R-, resp. S- modelu strategie u rostlin (tzv. Grime), způsob rozmnožování a šíření druhu a jejich výhody v boji o přežití druhu. 7. Ekologie populací (demekologie) I: disperze a denzita populace, migrace, natalita (fyziologická x ekologická), metody stanovení hustot na příkladu drobných savců. 8. Ekologie populací (demekologie) II: mortalita - tabulka úmrtnosti, výpočet specifické rychlosti vymírání a křivka prežívání na příkladu vybraného druhu (lesního) pěvce. 9. Vlastnosti biocenóz I: kvantitativní znaky - hustota druhů, abundance, produkce - biomasa, dominance na příkladu ornitocenózy (lesa, případně louky). 10. Vlastnosti biocenóz II: strukturální znaky - frekvence, faunistická podobnost = druhová identita, diverzita, ekvitabilita na příkladu ornitocenózy (lesa, případně louky). 11. Základy fytocenologie: cvičení pod odborným vedením RNDr. Zdeny Lososové, Ph.D. 12. Produkce a produktivita ekosystému, potravní vztahy, potravní řetězce, potravní sítě, potravní pyramidy. Struktura potravy - analýza potravního spektra na modelu ptačího predátora (rozbor vývržků např. sýčka obecného). Vybrané ekosystémy - konstrukce schémat trofické struktury na základě pravděpodobných poměrů.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught every week.
Information on course enrolment limitations: max. 10 osob v laboratoři
The course is also listed under the following terms Spring 2000, Spring 2001, Spring 2002, Spring 2003, Spring 2004, Spring 2005.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2006/Bi4_EKOL