PdF:CJp021 Lexikologie ČJ - Informace o předmětu
CJp021 Lexikologie českého jazyka
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJp021/01: Čt 8:00–8:50 učebna 33, A. Veřmiřovský
CJp021/02: Čt 19:00–19:50 učebna 63, A. Veřmiřovský
CJp021/03: Čt 13:00–13:50 učebna 33, A. Veřmiřovský
CJp021/04: Čt 18:00–18:50 učebna 63, A. Veřmiřovský - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CJ3S) (2)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Cílem semináře je procvičit vědomosti získané na přednášce a studiem zadané odborné literatury: slovo, jeho forma a význam, znaky slova; lexém (jedno- a vícečlenný), frazém; různá hlediska třídění slovní zásoby; práce s jazykovými slovníky; lexikální, resp. sémantický rozbor textu i izolovaných lexémů.
- Výstupy z učení
- Student/ka vysvětlí pojmy slovo, jeho forma a význam, reference, inference, diference; lexém (jedno- a vícečlenný), frazém; popíše různá hlediska třídění slovní zásoby; odborně pracuje s jazykovými slovníky. Studentstvo analyzuje texty a diskutuje o odborných problémech předmětu.
- Osnova
- Lexikologie jako jazykovědná disciplína. Součásti lexikologie.
- Lexikální systém. Lexikologické metody.
- Slovo-znak — sémantika slova.
- Reference, inference, diference.
- Třídění slovní zásoby — geograficky.
- Třídění slovní zásoby — stylisticky.
- Další typy třídění slovní zásoby.
- Význam a smysl.
- Inference, smysl a nenásilná komunikace.
- Lexikony českého jazyka.
- Český národní korpus.
- Lexikální rozbor ve škole.
- Literatura
- HAUSER, Přemysl. Nauka o slovní zásobě. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 195 s. URL info
- HAUSER, Přemysl. Nauka o slovní zásobě. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 192 s. URL info
- GREPL, Miroslav. Příruční mluvnice češtiny. Edited by Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2012, 799 s. ISBN 9788071066248. info
- HLADKÁ, Zdeňka. Lexikografie. In PLESKALOVÁ, Jana, Petr KARLÍK, Radoslav VEČERKA a Marie KRČMOVÁ. Kapitoly z dějin české jazykovědné bohemistiky. Praha: Academia, 2007, s. 164-198. Mimo - humanitní vědy. ISBN 978-80-200-1523-5. info
- HOSKOVEC, Tomáš. Od významu v jazyce ke smyslu v textu. O dobrodružství strukturalistické cesty. Slovo a slovesnost. Praha: Ústav pro jazyk český AV ČR, v.v.i., 2008, roč. 69/2008, 1-2, s. 110-130. ISSN 0037-7031. info
- ADÁMKOVÁ, Petra a Michaela MARTINKOVÁ. Studie k moderní mluvnici češtiny. Edited by Oldřich Uličný. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 200 s. ISBN 9788024436227. info
- UHER, František. Nauka o slovní zásobě. Tematické okruhy a cvičení. Brno: Pedagogická fakulta MU, 1998, 62 s. ISBN 80-210-1766-x. info
- Slova a dějiny. Edited by Igor Němec. Vyd. 1. Praha: Academia, 1980, 324 s. URL info
- OSTLER, Nicholas. Říše slova : jazykové dějiny světa. Translated by Petra Andělová. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: BB art, 2007, 639 s. ISBN 9788073811525. info
- ŠTÍCHA, František a kol. Akademická gramatika spisovné češtiny. 1. vyd. Praha: Academia, 2013, 974 s. ISBN 978-80-200-2205-9. info
- KARLÍK, Petr. Gramatika a lexikon češtiny. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 118 s. ISBN 978-80-210-6845-2. Digitální knihovna FF MU info
- KLÍMOVÁ, Květoslava, Jitka ALTMANOVÁ, Miroslava HÁJKOVÁ, Ondřej HAUSENBLAS, Tomáš HOSKOVEC, Andrea KAPUSTOVÁ, Věra DUBCOVÁ, Irena POLÁKOVÁ, Jana NEDVĚDOVÁ, Jiřina PALKOVIČOVÁ a Miloslav VYSKOČIL. Standardy pro základní vzdělávání. Český jazyk a literatura. 1. vyd. Praha: MŠMT, NIDV, 2013. URL info
- RASTIER, François. Sémantique interprétative. 2e éd., cor. et augm. Paris: Presses universitaires de France, 1996, 284 s. ISBN 2130474047. info
- Výukové metody
- Diskuse, aktivní analytická práce studujících při rozboru textů, diskuse o odborných problémech předmětu, zážitková metoda.
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné zakončení předmětu je nutné absolvovat:
- písemné testy v odpovědnících IS MU v průběhu semestru (podrobnosti se studentstvo dozví přímo v semináři na začátku semestru);
- 80% aktivní účast na seminářích;
- jednou týdně vložíte do složky v odevzdávárně doklad o svém pokroku ve studiu slovotvorby (primárně), lexikologie (sekundárně) (stačí věnovat tomuto úkolu intenzivních 15-30 min., hledat své vlastní strategie, jak se "namemorovat" požadované pensum znalostí ze slovotvorby);
- krátký písemný test jako předpoklad k postoupení k ústní zkoušce a dosáhnout přitom min. 80 % celkového počtu bodů;
- úspěšně složit ústní zkoušku, jež následuje po písemném testu (písemný test je možné napsat v předstihu dní i týdnů);
- dobrovolně: u ústní zkoušky prezentovat portfolio s materiály ze semináře (příp. přednášky);
- úkol dobrovolný (jehož splněním lze získat bonusových 6,67 % (1 bod z 15) do písemného testu, pro případ, že by Vám to nevyšlo o jeden bod...): vlastní příprava na jednu vyučovací hodinu na ZŠ (přípravu nutno odevzdat ještě před samotným absolvováním testu, příprava vychází z modelu E-U-R a zpracovává libovolné slovotvorné téma, které je k užitku ve výuce na ZŠ). - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/CJp021