CJp044 Didaktika literární výchovy pro bakalářské studium

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJp044/01: Út 19:00–19:50 učebna 53, J. Zítková
CJp044/02: Út 12:00–12:50 učebna 34, J. Zítková
CJp044/03: St 18:00–18:50 učebna 62, J. Zítková
CJp044/04: St 14:00–14:50 učebna 54, J. Zítková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti si v předmětu osvojí základy didaktiky literární výchovy, vytvoří si teoretické i praktické zázemí pro didaktickou analýzu učiva literární výchovy, seznámí se především s problematikou interpretační analýzy textů v přípravné fázi výuky a vybranými možnosti její didaktické aplikace. Důraz je kladen na představení (simulaci) takových metod práce, které přihlížejí k hererogenitě třídních kolektivů. Vhodně budou využity zkušenosti z asistentské praxe 1 a asistentské praxe 2.
Výstupy z učení
Studenti: - porozumí procesu literární komunikace, - porozumí způsobům a možnostem didaktické modifikace tohoto procesu mj. v podmínkách konkrétní výuky v rámci asistentské praxe, - osvojí si teoretické aspekty komplexní i didaktické interpretace, - osvojí si vybrané aktivizující problémové postupy práce s literaturou v heterogennních třídách, - budou schopni tyto postupy aplikovat při přípravě vlastních metodických materiálů.
Osnova
  • 1. Charakteristika didaktiky literární výchovy jako vědní disciplíny, základní literatura. 2. Základní činitelé vyučování literatuře, recepční proces. Literární komunikace, pedagogická komunikace, jejich vztah. 3. Charakter čtenářské kompetence žáka přicházejícího na 2. stupeň ZŠ, resp. víceleté gymnázium. Čtenářské zkušenosti v heterogenních kolektivech. 4. Interpretace literárního textu v práci učitele. Komplexní přípravná interpretace a didaktická interpretace. Didaktický potenciál textu. 5. Základní přístupy k literárním textům, jejich analýze a interpretaci. Otevřená diskuse a sdílení pocitů a názorů jako základ řízené literární komunikace. Problémové otázky a úkoly jako těžiště práce s literaturou. 6.-12. Simulace konkrétních výukových situací s využitím různých metod a forem práce s vybranými epickými, lyrickými a dramatickými texty. Důraz na podporu individuálních výkladů, práci v menších skupinách, sdílení, argumentaci. Využívání heterogenity studentského kolektivu - čtenářských prekonceptů a jejich vlivu na chápání textu. Těžištěm seminářů je vytváření problémových, aktivizujících, diferencujících výukových situací, které podněcují uvažování, spolupráci a vzájemnou respektující komunikaci jako model přenosný do běžné školní praxe.
Literatura
    povinná literatura
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 1. Plzeň: ZČU, 1995.
  • HAMAN, Aleš. Úvod do studia literatury a interpretace díla. 1. vyd. Jinočany: H&H, 1999, 179 s. ISBN 8086022579. info
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 2. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 80-7082-364-X. info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní. Vyd. 2., přeprac. Brno: Masarykova univerzita, 1997, 186 s. ISBN 8021016949. info
    neurčeno
  • VALA, Jaroslav. Poezie v literární výchově. Olomouc: UP, 2011.
  • SHORT, M. Reading, analysing and teaching literature. London: Longman, 1992.
  • PERKINS, M. Becoming a teacher of reading. Los Angeles: SAGE, 2015.
  • SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy : didaktické metody pro 21. století. První vydání. Praha: Grada, 2019, 336 stran. ISBN 9788027122547. URL info
  • GEJGUŠOVÁ, Ivana, Marcela HRDLIČKOVÁ, Olga KUBECZKOVÁ, Radomil NOVÁK a Vladimíra ZYCHOVÁ. Principy a cesty školní výuky české literatury. Vydání: první. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017, 109 stran. ISBN 9788074649561. info
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Literatura ve škole : četba žáka a didaktická interpretace uměleckého textu v literární výchově na 2. stupni základní školy a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010, 265 stran. ISBN 9788070438916. info
  • GEJGUŠOVÁ, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2009, 117 s. ISBN 9788073687298. info
  • GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2007, 178 stran. ISBN 9788085783735. info
  • VAŘEJKOVÁ, Věra. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. druhé, přepracované vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 79 s. ISBN 80-210-3860-8. info
  • GAVORA, Peter. Žiak a text. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1992. ISBN 8008003332. info
Výukové metody
Typ výuky: seminář Metody: aktivní práce studentů s literárním textem, simulace výukových situací s využitím kooperativních forem učení a diferencovaných problémových úkolů (zohlednění specifik jednotlivců - kulturních, jazykových apod.), diskuse nad odbornými otázkami oboru, vzájemné hodnocení.
Metody hodnocení
Způsob ukončení: kolokvium Požadavky k ukončení předmětu: zpracování písemné práce (metodického materiálu), v níž studenti prokážou schopnost aplikace získaných poznatků a dovedností na konkrétní zadání (včetně možností diferencovaného přístupu k žákům), zapojení do vzájemného hodnocení prací v malých skupinách. Další požadavek: aktivní účast na semináři.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/CJp044