DE2B04 Historical myths and stereotypes of Czech history

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
1/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
Mgr. Jiří Mihola, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Jiří Mihola, Ph.D.
Department of History – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Supplier department: Department of History – Faculty of Education
Prerequisites (in Czech)
Zvládnutí předchozích předmětů, práce s odbornými a populárně naučnými časopisy, sledování TV, rozhlasové a knižní popularizace, historické reminescence v kontextu současného dění.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Pochopení role mýtů a stereotypů v době formování moderního českého národa v 19. století. Přiblížení hlavních mýtů a stereotypů v českých dějinách, analýza a komparace zahraničních pohledů na české dějiny a českých pohledů na historii vybraných evropských zemí, stereotypy v dějepisném vyučování, ideologie a stereotypy, interpretační posuny a demytizace po roce 1989.
Learning outcomes (in Czech)
Student se bude orientovat v základní terminologii typu historické vědomí, povědomí, mýty, stereotypy, klišé aj. a bude k nim umět přiřadit relevantní příklady. Porozumí příčinám, které se zásadně podílely na vzniku mýtů a stereotypů v době formování moderního českého národa a vysvětlí důvody, které vedly ke vzniku dalších stereotypů ve 20. století, zejména z ideologických důvodů. Dokáže uvést příklady největších interpretačních posunů a narovnání, včetně znalosti klíčových prací a časopisů, které se touto problematikou zabývají.
Syllabus (in Czech)
  • České mýty 19. století aneb potřebujeme je nebo obejdeme se bez nich? Syndrom česko - německého potýkání. Dědictví sv. Václava. Národ Božích bojovníků. Tři sta let jsme úpěli čili pobělohorské naříkání. Temno nebo doba, která měla svá světla a své stíny? Svatí, kteří spojují a svatí kteří rozdělují. Národ veliký ve slávě i utrpení aneb jak vidíme sami sebe a jak druzí vidí nás. Husovské a další komise a jejich odraz v dějepisném vyučování. Kolaboranti, zrádci nebo oběti?Velké postavy 20. století a proměny jejich obrazu. Pomníky, památníky, reliéfy v kontextu společenských proměn 20. století a v současnosti.
Literature
    required literature
  • RAK, Jiří. Bývali Čechové-- : české historické mýty a stereotypy. 1. vyd. Jinočany: H & H, 1994, 148 s. ISBN 8085787733. info
    recommended literature
  • STEHLÍK, Michal and Martin GROMAN. Přepište dějiny. Vydání první. V Brně: Jota, 2021, 259 stran. ISBN 9788075657664. URL info
Teaching methods (in Czech)
Přednášky, prezentace, diskuse, exkurze do muzea, práce s tištěnými prameny, audiovizuální pomůcky, diskuse s pamětníky, samostatná práce s využitím dnešních novin, časopisů aj.
Assessment methods (in Czech)
Kolokvium, upevnění znalostí formou samostatného úkolu.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on the extent and intensity of the course: 4 hodiny.
The course is also listed under the following terms Spring 2023, Spring 2024.
  • Enrolment Statistics (Spring 2025, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/DE2B04