MA0029 Specific Educational Needs in Mathematics

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
0/4/1.3. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
In-person direct teaching
Teacher(s)
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc. (seminar tutor)
Mgr. Irena Budínová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Jana Veseláková (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Department of Mathematics – Faculty of Education
Supplier department: Department of Mathematics – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 9 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
At the end of the course students should be able teach of pupils with disabilities.
Learning outcomes
At the end of the course students should be able to understand problems of pupils with disabilities.
Syllabus
  • Education of pupils wiht didabilities. Dyscaculia. Special education needs. Individual education programm. Education of talented pupils.
Literature
    required literature
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Žáci se specifickými vzdělávacími potřebami a jejich vzdělávání v matematice (The Pupils with disabilities and their education of mathematics). In Setkání učitelů matematiky. první. Brno: Masarykova univerzita, 2008, p. 49-62. ISBN 978-80-210-4675-7. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Dyskalkulie a další poruchy učení u žáků 2. stupně ZŠ. první. Praha: IPPP ČR, 2006, p. 127-133. ISBN 80-8656-13-5. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003, 263 pp. ISBN 80-7178-800-7. info
    recommended literature
  • BLAŽKOVÁ, Růžena and Milena VAŇUROVÁ. Objevováním známého učíme objevovat neznámé (By discovering known problems we train to discover the unknown). In Učitel a nadaný žák. první. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2008, p. 7-18. ISBN 978-80-7392-054-8. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Postavení dyskalkuliků na základní škole (Pupils of dysabilities on the primary school). In Specifické poruchy učení v kontextu vzdělávacích oblastí RVP ZV. první. Brno: Paido, 2007, p. 263-268. edice pedagogické literatury, č.272. ISBN 978-80-7315-162-1. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ, Milena VAŇUROVÁ and Miloslav BLAŽEK. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. 2000, 93 pp. ISBN 80-85931-89-3. info
Teaching methods
Seminar.
Assessment methods
credit, project, 70% attend
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Information on the extent and intensity of the course: 16 hodin (kombinovaná forma).
Information on course enrolment limitations: Předmět bude vyučován, bude-li zapsáno alespoň 30 studentů.
The course is also listed under the following terms Spring 2022, Spring 2023, Spring 2024.
  • Enrolment Statistics (Spring 2025, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/MA0029