MA0030 Kapitoly z historie vyučování matematice

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/4/1.3. 16 hodin (kombinovaná forma). 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Helena Durnová, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Petra Antošová, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MA0030/KombiSem01: Pá 7. 3. 8:00–11:50 učebna 42, Pá 14. 3. 8:00–11:50 učebna 42, Pá 21. 3. 10:00–13:50 učebna 20, H. Durnová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Studenti se seznámí s historickými matematickými učebnicemi a s možnostmi využití historie vyučování matematice ve své učitelské praxi.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu seznámen se staršími matematickými učebnicemi a bude je schopen využít při výuce.
Osnova
  • 1.-2. České učebnice aritmetiky a geometrie z 50. let 20. století 3.-6. České učebnice matematiky ze 70.a 80. let 20. století . Množiny ve výuce matematiky. Srovnání s vybranými cizojazyčnými učebnicemi. 7.-10. České učebnice z doby meziválečné. 11.-12. Středověké učebnice a sbírky.
Literatura
    povinná literatura
  • Kuřina, František. 2016. Matematika jako pedagogický problém: mé didaktické krédo. Vydání: první. Recenzované monografie. Hradec Králové: Gaudeamus.
    doporučená literatura
  • Stedall, J. (2008). Mathematics Emerging: A Sourcebook 1540 - 1900. Oxford: Oxford University Press.
Výukové metody
Seminář s aktivní účastí studentů. Seminární práce na téma učebnice a diskuse nad ní.
Metody hodnocení
Aktivní účast v seminářích. Hodnocení seminární práce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/MA0030