OVp102 Didactics of Civics 1

Faculty of Education
Autumn 2024
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
In-person direct teaching
Teacher(s)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (lecturer)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (lecturer)
Mgr. Vladimír Holík (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Department of Civics – Faculty of Education
Contact Person: Jitka Autratová
Supplier department: Department of Civics – Faculty of Education
Timetable
each odd Tuesday 16:00–17:50 učebna 36
  • Timetable of Seminar Groups:
OVp102/01: each even Wednesday 16:00–17:50 učebna 24, V. Holík
OVp102/02: each even Thursday 16:00–17:50 učebna 24, V. Holík
OVp102/03: each even Wednesday 18:00–19:50 učebna 41, V. Holík
Prerequisites
The subject follows on the introduction to didactics in the previous bachelor study.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course is to acquaint students with the basic didactic categories related to education for citizenship - formative aim of the subject, teaching methods, subject matter.
Learning outcomes
At the end of the course students should be able to: explain the basic principles of determined educational methods and apply them to civics,analyze the content of the subject (textbook analysis), assess the possibilities of teaching resources in teaching, characterize the educational aims of civics, evaluate the importance of a formative part of civics. Being able to apply the civics at the elementary school and then to perform their reflection.
Syllabus
  • Civic education on primary school, contemporary determination in Framework Education Programme for Basic Education Taxonomy educational aims. Didactic analysis the civic education curriculum. Teaching resources. Monologic educational methods in civic education. Dialogic educational methods in civic education. Solving moral dilemmas method. Cooperative teaching. Social access to education Inductive and deductive education Analysis of observation of classes
Literature
    required literature
  • ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice : tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 155 s. ISBN 9788024741000. URL info
  • KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 9788073675714. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
  • VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků : metodické náměty k realizaci průřezových témat. Vydání 1. Praha: Portál, 2008, 126 stran. ISBN 9788073673864. info
  • BELZ, Horst and Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Translated by Dana Lisá. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 8071784796. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
    recommended literature
  • PETTY, Geoffrey. Teaching today: a practical guide. 4th ed. Cheltenham: Nelson Thornes, ©2009. vii, 614 s. ISBN 978-1-4085-0415-4.
  • JARMARA, Tomáš. Výchova k aktivnímu občanství. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7464-030-8.
  • O'SHEA, Karen. Developing a shared understanding, a glossary of terms for education for democratic citizenship. DGIV/EDU/CIT (2003) 29: Strasbourg, Council of Europe.
  • SHULMAN, Lee. Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 1987, roč. 57, s. 1–22.
  • ŠTĚRBA, Radim. Proměny a současné trendy ve výchově k občanství. In RYBÁŘ, Radovan a kol. Čtvrtstoletí polistopadového vývoje. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Spisy Pedagogické fakulty č. 169, 2014, s. 137-151. ISBN 978-80-210-7548-1. 155 s.
  • JANÍK, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání (Pedagogical content knowledge and its implications for field didactic, curriculum development and teacher education). 1st ed. Brno: Paido, 2009, 120 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-186-7. info
  • HRACHOVCOVÁ, Marie, Viola HORSKÁ and Jan ZOUHAR. Pomáháme při tvorbě školního vzdělávacího programu : vzdělávací obor Výchova k občanství. 1. vyd. Albra: SPL - Práce, 2007, 127 s. ISBN 9788073610364. info
    not specified
  • ŠTĚRBA, Radim. Pojetí občanské výchovy v kurikulárních dokumentech a jeho vztah k předmětově didaktické přípravě budoucích učitelů. In MINAROVIČOVÁ, Katarína. ŠTĚRBA, Radim. (Eds.) UK, 2013, s. 71-83. ISBN 978-80-223-3534-8. 217 s.
Teaching methods
Discussion, individual work, team work, explanation.
Assessment methods
Colloquium and written seminar work - analysis and comparison of realization of the teaching process, active participation in seminars.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
Listed among pre-requisites of other courses
The course is also listed under the following terms Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/OVp102