PdF:PsSZ_SSPS Social Psychology Seminar - Course Information
PsSZ_SSPS Social Psychology Seminar
Faculty of EducationSpring 2007
- Extent and Intensity
- 0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. Georgij Dolinskij, CSc. (seminar tutor)
PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc. (seminar tutor)
PhDr. Ivan Sobota, CSc. (seminar tutor) - Guaranteed by
- PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Education
Contact Person: Magda Nesnídalová - Prerequisites (in Czech)
- PsSZ_UPS Úvod do psychologie && NOW( PsSZ_SPS Social Psychology )
absolvování úvodu do psychologie a vývojové psychologie - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 51 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives (in Czech)
- Kurs sociální psychologie je orientován na vytvoření základů sociálně psychologického myšlení v kontextu profesí zaměřených na práci s lidmi. Podává přehled teorie mezilidských interakcí v makro i mikrosociálním prostoru. Seznamuje se sociálně psychologickými aspekty pedagogické komunikace; informuje o zákonitostech a podmínkách adekvátní sociální percepce a atribuce; obojí v souvislosti s možnostmi kultivace a sebevýchovy. Druhou podstatnou část tvoří psychologie skupinového života; psychol. aspekty struktury a dynamiky skupin s ohledem na specifika různých druhů skupin dětí a mládeže a různých oblastí společenského života.
- Syllabus (in Czech)
- 1.Teoretická východiska a metody sociální psychologie; deskriptivní, korelativní a experimentální výzkum; výzkumné strategie; možnosti aplikace metod sociálněpsychologického výzkumu v praxi učitele; 2. Sociální prostředí žáka ZŠ - sociální prostředí, sociální situace, sociální prostor; mapa sociálního prostoru žáka X-té třídy ZŠ (příprava samostatné práce). 3. Problém adaptace člověka na životní prostředí - adptace a adjustace; úrovně adjustačních dějů; možnosti pozitivního ovlivňování adpatce dítěte na školu a její prostředí; adaptace na aktivity; 4. Sociální učení – podmínky efektivního sociálního učení;, druhy soc. učení; učení tvarováním (Fontana); doprovodné učení (Kulič); Produkty soc. učení; problém utváření socioprofesních rolí; role učitele; 5. Meziosobní vztahy – člověk a skupina; Příprava sociometrického šetření; aplikace techniky SOCIO na seminární skupině; 6. Interakce - možnosti diagnostiky způsobů a stylů interakce – interakce a prosazování se ve společenském životě; interakce jako transakce; možnosti interakční analýzy (Flanders, a pod.). 7. Komunikace – zásady fektivní komunikace; techniky analýzy komunikace; pedagogická komunikace; možnosti kultivace komunikativních dovedností; 8. Sociální percepce – problémy v poznávání a posuzování lidí; problém vnímání chování jiných lidí (atribuce a percepční stereotypy); možnosti kultivace percepčních dovedností učitele. 9. Prezentace výsledků diagnostiky “Sociálního prostoru žáka” (panelová diskuse zpracovaných “map”). 10. Prezentace výsledků sociometrického vyšetření malé sociální skupiny; výsledky SOCIO-dotazníku aplikovaném v seminární skupině; (panelová diskuse); 11. Školní třída jako sociální skupina; Možnosti aplikace dosavadních sociálně psychologických poznatků do práce učitele s třídou jako skupinou (atmosféra a klima ve školní třídě; styly řízení a ovlivňování; prevence rizik nežádoucích skupinových vlivů atp.). 12. Sociální zátěž – problémové a konfliktní situace; náročné okolnosti sociálního života; selhání v sociálním životě; profesní vyprahnutí – ztráta smyslu profesní role; krize profesního sebepojetí. 13.-14. Interakční hry; tréninkové a výcvikové metody a techniky (demonstrace technik) a výcvikové metody a techniky (demonstrace technik)
- Literature
- ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. 1st ed. Brno: PAIDO, 1998, 268 pp. ISBN 80-85931-48-6. info
- Assessment methods (in Czech)
- Typ výuky: seminář
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: every week. - Teacher's information
- http://www.ped.muni.cz/wpsy/SP_SYLAB/sylab_SP.htm
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/PsSZ_SSPS