PsSZ_SSPS Social Psychology Seminar

Faculty of Education
Spring 2007
Extent and Intensity
0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Georgij Dolinskij, CSc. (seminar tutor)
PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc. (seminar tutor)
PhDr. Ivan Sobota, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Education
Contact Person: Magda Nesnídalová
Prerequisites (in Czech)
PsSZ_UPS Úvod do psychologie && NOW( PsSZ_SPS Social Psychology )
absolvování úvodu do psychologie a vývojové psychologie
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 51 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Kurs sociální psychologie je orientován na vytvoření základů sociálně psychologického myšlení v kontextu profesí zaměřených na práci s lidmi. Podává přehled teorie mezilidských interakcí v makro i mikrosociálním prostoru. Seznamuje se sociálně psychologickými aspekty pedagogické komunikace; informuje o zákonitostech a podmínkách adekvátní sociální percepce a atribuce; obojí v souvislosti s možnostmi kultivace a sebevýchovy. Druhou podstatnou část tvoří psychologie skupinového života; psychol. aspekty struktury a dynamiky skupin s ohledem na specifika různých druhů skupin dětí a mládeže a různých oblastí společenského života.
Syllabus (in Czech)
  • 1.Teoretická východiska a metody sociální psychologie; deskriptivní, korelativní a experimentální výzkum; výzkumné strategie; možnosti aplikace metod sociálněpsychologického výzkumu v praxi učitele; 2. Sociální prostředí žáka ZŠ - sociální prostředí, sociální situace, sociální prostor; mapa sociálního prostoru žáka X-té třídy ZŠ (příprava samostatné práce). 3. Problém adaptace člověka na životní prostředí - adptace a adjustace; úrovně adjustačních dějů; možnosti pozitivního ovlivňování adpatce dítěte na školu a její prostředí; adaptace na aktivity; 4. Sociální učení – podmínky efektivního sociálního učení;, druhy soc. učení; učení tvarováním (Fontana); doprovodné učení (Kulič); Produkty soc. učení; problém utváření socioprofesních rolí; role učitele; 5. Meziosobní vztahy – člověk a skupina; Příprava sociometrického šetření; aplikace techniky SOCIO na seminární skupině; 6. Interakce - možnosti diagnostiky způsobů a stylů interakce – interakce a prosazování se ve společenském životě; interakce jako transakce; možnosti interakční analýzy (Flanders, a pod.). 7. Komunikace – zásady fektivní komunikace; techniky analýzy komunikace; pedagogická komunikace; možnosti kultivace komunikativních dovedností; 8. Sociální percepce – problémy v poznávání a posuzování lidí; problém vnímání chování jiných lidí (atribuce a percepční stereotypy); možnosti kultivace percepčních dovedností učitele. 9. Prezentace výsledků diagnostiky “Sociálního prostoru žáka” (panelová diskuse zpracovaných “map”). 10. Prezentace výsledků sociometrického vyšetření malé sociální skupiny; výsledky SOCIO-dotazníku aplikovaném v seminární skupině; (panelová diskuse); 11. Školní třída jako sociální skupina; Možnosti aplikace dosavadních sociálně psychologických poznatků do práce učitele s třídou jako skupinou (atmosféra a klima ve školní třídě; styly řízení a ovlivňování; prevence rizik nežádoucích skupinových vlivů atp.). 12. Sociální zátěž – problémové a konfliktní situace; náročné okolnosti sociálního života; selhání v sociálním životě; profesní vyprahnutí – ztráta smyslu profesní role; krize profesního sebepojetí. 13.-14. Interakční hry; tréninkové a výcvikové metody a techniky (demonstrace technik) a výcvikové metody a techniky (demonstrace technik)
Literature
  • ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. 1st ed. Brno: PAIDO, 1998, 268 pp. ISBN 80-85931-48-6. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: seminář
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Teacher's information
http://www.ped.muni.cz/wpsy/SP_SYLAB/sylab_SP.htm
The course is also listed under the following terms Spring 2000, Spring 2001, Spring 2002, Autumn 2002, Spring 2003, Autumn 2003, Spring 2004, Autumn 2004, Spring 2005, Autumn 2005, Spring 2006, Autumn 2006.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/PsSZ_SSPS