SC4BK_VPMV Selected problems of multicultural education

Faculty of Education
Autumn 2019
Extent and Intensity
0/0/1.2. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Prerequisites (in Czech)
(NOW( SC4BK_UEEV Introduction to environ. educ. )&&!NOWANY( SC4BK_ETO Ethopedics , SC4BK_KRIN Crisis intervention ))
Předmět se nevyučuje.Slouží pouze na dostudování.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/15, only registered: 0/15
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the subject is to outline actual themes of intercultural education, which are in forefront of interests of society. One part of the subject is comprised of lectures and meetings with representatives of single areas of IE and second part is methodologically practical with distinct involvation of students.
Learning outcomes
Students will be able to understand the subject. Students will be able to discuss the topic
Syllabus
  • Interculturality introduction to problematics. Methodical work with youth, games, activities, exercises. Dramatical education as tool of intercultural education.. Disscusion on chosen themes according to students choice. Tolerantion, discrimination, racism, theme of Angolan culture Dr. Lipi.. Minorities in conditions of czech culture: Bulgarians – longstanding tradition. Students seminary in form of exercises, methodics etc.
Literature
  • Přemysl Pitter a multikulturní výchova romských žáků : 4. setkání Hnutí R : překonávání bariér ve vzdělávání (Variant.) : 4. setkání Hnutí R : v Praze 1.-2. prosince 1995 : Přemysl Pitter a multikulturní výchova romských žáků : (cesty k překonávání barié. info
  • GULOVÁ, Lenka, Ema ŠTĚPAŘOVÁ and Tomáš DVOŘÁČEK. Multikulturní výchova pro kombinované studium. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2005. E-learningová podpora výuky. info
  • JEMELKA, Petr. Filosofie a multikulturní výchova (Philosophy and multicultural Education). In GULOVÁ, Lenka and Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Multikulturní výchova v teorii a praxi. 1st ed. Brno: PdF MU Brno, 2004, p. 61-63. ISBN 80-86633-14-4. info
  • SEKOT, Aleš. Multikulturní výchova - nedílná součást studia sociální pedagogiky (Multicultural education - integral part of the study of social pedagogy). In Sborník příspěvků absolventů, studentů a učitelů oboru sociální pedagogika. 1st ed. Brno: IMS, 2004, p. 77-86. ISBN 80-9029836-4-6. info
  • NĚMEC, Jiří. Multikulturní výchova v dnešní společnosti. 2003. info
  • MACHALOVÁ, Tatiana. Lidská práva proti rasismu (Human rights against racism). 1st ed. Brno: Doplněk, 2001, 263 pp. Filosoficko právní. ISBN 80-7239-099-6. info
  • JANÍK, Tomáš. Multikulturní výchova. In Texty pro pedagogicko-psychologickou přípravu romských asistentů. Brno: Paido, 2001, p. 93-96. ISBN 80-7315-011-2. info
  • PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova :teorie - praxe - výzkum. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2001, 211 s. ISBN 80-85866-72-2. info
  • FRANIOK, Petr. Multikulturní výchova jako prevence intolerance a rasismu. Pedagogická orientace. Brno, 1998, No 1, p. 65-68. ISSN 1211-4669. info
  • S Romy žít budeme - jde o to jak :dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. Edited by Pavel Říčan. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 143 s. ISBN 80-7178-250-5. info
  • Výchova k toleranci a proti rasismu :sborník : zdroje a formy rasismu a netolerance, informace o národnostních menšinách, hry a cvičení pro žáky a studenty. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 203 s. ISBN 80-7178-285-8. info
Teaching methods
course of lectures
Assessment methods
The topic is covered in the form of multicultural activities that could be used in the field of social pedagogy. The output is an activity presented in the seminar groups.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught each semester.
The course is taught: in blocks.
General note: Předmět je povinnou součástí profilace Multikulturní a environmentální výchova.
Information on the extent and intensity of the course: 14 hodin.
Teacher's information
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=866
The course is also listed under the following terms Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Autumn 2011, Spring 2012, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2019/SC4BK_VPMV