PdF:SC4MK_LPMV Human rights in multicul.educ. - Course Information
SC4MK_LPMV Human rights in multicultural context
Faculty of EducationAutumn 2010
- Extent and Intensity
- 0/0/1. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová - Prerequisites (in Czech)
- !NOWANY( SC4MK_REEV Environmental repetitorium , SC4MK_MAPX Management of soc.prevention , SC4MK_PRVC research in leisure time )
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 25 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/25, only registered: 0/25, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/25 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Education (programme PdF, N-PD)
- Social Education (programme PdF, N-PD, specialization Čtvrtý modul)
- Course objectives
- At the end of this course, a student will be able to understand the areas of multi-culture education. Based on this knowledge, he/she will be able to interpret individual topics and apply them into separate activities of MV. At the end of this course and student will be able to apply the metodology into the area of social pedagogy. He/she will be able to creative work in the area of projecting and research.
- Syllabus
- A brief insight to prblematics of intercultural education. Clarifying of ideas: racism and it is products, diskrimination, race violence, interculturality, cultural shock, xenophoia, intoleration, holocaust, genocide etc. Tolerance in society. Ethnic minorities, reciprocal coexistence, migration in our conditions. Roma people - reciprocal coexistence.. Churches, religions, sects, atheism – reciprocal conflicts and displays of intoleration. Discrimination fo some groups in society. Extremism.
- Literature
- Přemysl Pitter a multikulturní výchova romských žáků : 4. setkání Hnutí R : překonávání bariér ve vzdělávání (Variant.) : 4. setkání Hnutí R : v Praze 1.-2. prosince 1995 : Přemysl Pitter a multikulturní výchova romských žáků : (cesty k překonávání barié. info
- GULOVÁ, Lenka, Ema ŠTĚPAŘOVÁ and Tomáš DVOŘÁČEK. Multikulturní výchova pro kombinované studium. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2005. E-learningová podpora výuky. info
- SEKOT, Aleš. Multikulturní výchova - nedílná součást studia sociální pedagogiky (Multicultural education - integral part of the study of social pedagogy). In Sborník příspěvků absolventů, studentů a učitelů oboru sociální pedagogika. 1st ed. Brno: IMS, 2004, p. 77-86. ISBN 80-9029836-4-6. info
- NĚMEC, Jiří. Multikulturní výchova v dnešní společnosti. 2003. info
- MACHALOVÁ, Tatiana. Lidská práva proti rasismu. Vyd. 1. Brno: Doplněk, 2001, 263 s. ISBN 80-7239-099-6. info
- JANÍK, Tomáš. Multikulturní výchova. In Texty pro pedagogicko-psychologickou přípravu romských asistentů. Brno: Paido, 2001, p. 93-96. ISBN 80-7315-011-2. info
- PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova :teorie - praxe - výzkum. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2001, 211 s. ISBN 80-85866-72-2. info
- Pohlaví, gender a společnost. Edited by Ann Oakley - Milena Poláčková - Martin Poláček. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 171 s. ISBN 80-7178-403-6. info
- FRANIOK, Petr. Multikulturní výchova jako prevence intolerance a rasismu. Pedagogická orientace. Brno, 1998, No 1, p. 65-68. ISSN 1211-4669. info
- S Romy žít budeme - jde o to jak :dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. Edited by Pavel Říčan. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 143 s. ISBN 80-7178-250-5. info
- Výchova k toleranci a proti rasismu :sborník : zdroje a formy rasismu a netolerance, informace o národnostních menšinách, hry a cvičení pro žáky a studenty. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 203 s. ISBN 80-7178-285-8. info
- Teaching methods
- lectures, discussion about themes of multicultural education, presentations of students
- Assessment methods
- Students will focus on the field of human rights in the relationship with multicultural education. The output is to be formed by a presentation.
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught each semester.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 15 hodin.
Information on course enrolment limitations: Předmět je povinnou součástí profilace Multikulturní výchova - Teacher's information
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=867
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2010/SC4MK_LPMV