SMP_Mod1 Introduction to the Study, Background of Primary Prevention in Education

Faculty of Education
Autumn 2024
Extent and Intensity
0/0/0. Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
PhDr. Lenka Skácelová (lecturer)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Education
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SMP_Mod1/KombiPred01: Fri 4. 10. 9:00–15:50 učebna 30, T. Kohoutek, J. Mareš, L. Skácelová
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem výukového modulu je:
• poskytnout účastníkům podrobné informace k plánu a průběhu studia;
• poskytnout účastníkům prostor pro reflexi výchozích představ o studiu a prezentaci individuálních očekávání, cílů a zkušeností;
• seznámit účastníky s prostředím ke komunikaci, sdílení studijních materiálů a výstupů, se způsobem a cíli poskytování zpětné vazby a evaluace kurzu;
• zahájit evaluaci kurzu vzhledem k rozvoji kompetencí účastníků;
• seznámit účastníky s organizačním, teoretickým a kompetenčním rámcem kurzu;
• na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit fungování systému primární prevence a jeho odlišnosti od systémů ve světě. Bude umět použít informace o poradenských službách v konkrétních podmínkách školy.
Syllabus (in Czech)
  • Přehled témat výuky:
  • • seznámení se strukturou modulů studia zaměřených na pedagogické, speciálně-pedagogická a psychologická témata a jejich integraci;
  • • kompetence a očekávané výstupy studia především ve vztahu k oblastem působnosti školních metodiků prevence v rámci školního poradenského pracoviště;
  • • etické požadavky profese a studia;
  • • prostor pro seznámení účastníků, představení zkušeností a očekávání;
  • • organizační a technický kontext studia – využití IS MUNI, podmínky úspěšného ukončení modulů, způsob práce a způsob evaluace kurzu;
  • • etický rámec profese a studia;
  • • vybrané poradenské teorie a přístupy nabízející pojmovou mapu, která umožňuje rychlejší a hlubší orientaci v souvislostech, nacházení rychlejší a bezpečnější cesty pří volbě diagnostických a intervenčních metod a také postupné utváření vlastního poradenského přístupu;
  • • rozmanitost, komplexita a vývoj poradenství včetně hledání jeho optimálního modelu v měnících se společenských a ekonomických podmínkách u nás a v zahraničí – tyto poznatky mají přispět k porozumění stávající situaci rostoucí profesionalizace poradenství ve školách a vzdělávacím systému.
  • • Modely primární prevence u nás a ve světě: kognitivní modely a modely založené na informacích, modely sociálního vlivu, sociologické a vývojové modely a modely komplexního vlivu sociálního prostředí. K základním typům programů v preventivní praxi, které vycházejí z výše uvedených teorií, patří především programy zaměřené na rozhodovací schopnosti, zvládání úzkosti a stresu, nácvik a rozvoj sociálních dovedností, dovedností odolávat tlaku. Dále pak programy zaměřené na uvědomování si hodnot, na stanovování cílů, budování pozitivního sebehodnocení, stanovování norem, programy spojené se složením přísahy, programy informativní, vrstevnické a programy pro rodiče.
  • • Prevence v kontextu školských poradenských služeb: školskou primární prevencí rizikového chování rozumíme soubor přístupů, metod a intervencí, které jsou koncepčně v rámci rezortu školství a jejich společným jmenovatelem je rezortní legislativní rámec MŠMT. Institucionálně je tato oblast prevence vázána na síť škol a školských zařízení a na systém institucí a služeb s nimi přímo spojených. Na úrovni školy zodpovídá za tuto oblast školní metodik prevence, který vykonává činnosti metodické, koordinační, informační a poradenské. O těchto činnostech vede písemnou dokumentaci. Standardní činnosti školního metodika prevence jsou vymezeny vyhláškou v platném znění a Koncepcí poskytování poradenských služeb ve škole v platném znění.
Assessment methods (in Czech)
aktivní účast, samostatná práce (vstupní reflexe)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
Information on the extent and intensity of the course: 8 + 2.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SMP_Mod1