SMP_Mod4b The Classroom, Its Management, and Diagnostics 2

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
0/0/0. Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
Mgr. Iva Burešová (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Education
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SMP_Mod4b/PrezPred01: Fri 28. 3. 9:00–15:50 učebna 24, I. Burešová
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cíle výukového modulu:
• Seznámení s koncepcemi skupinové dynamiky, významu vrstevnických vztahů v dětství a v dospívání, stylů vedení třídy, klimatu školy a třídy;
• Osvojení základních metod pedagogické diagnostiky a uživatelské znalost specifických metod pedagogicko-psychologické diagnostiky třídy jako skupiny a vztahů v kolektivu. Frekventanti dokáží získané údaje využít při realizaci intervenčních a preventivních programů pro školní třídy. Důraz je kladen na dodržování etických zásad diagnostiky třídních kolektivů a následné práce se školní třídou.
• Reflexe vlastní práce se školní třídou jako se sociální skupinou, se skupinovou dynamikou a prostředím zvláště v různorodých kolektivech.
Syllabus (in Czech)
  • Přehled témat výuky:
  • Zpracování a analýza diagnostických údajů, jejich interpretace a hodnocení, diagnostický závěr a prezentace výsledků.
  • • Metody zpracování získaných údajů (dat).
  • • Analýza diagnostických údajů, jejich interpretace a prezentace.
  • • Diagnostický závěr – návrh intervence a opatření, preventivní práce s kolektivem.
Teaching methods (in Czech)
Výuka probíhá formou přednášek a praktických cvičení, kdy se frekventanti seznámí s diagnostikou třídního kolektivu zahrnující administraci metod, jejich zpracování, analýzu a interpretaci výsledků. V průběhu kurzu bude věnována pozornost vývoji vztahů s vrstevníky v dětství a dospívání, teorii malé sociální skupiny. Frekventanti dostanou přehled technik a metod, kterými lze diagnostikovat skupinovou dynamiku, klima školní třídy a vztahy s vrstevníky. Dále jim budou prezentovány zásady práce se skupinou a jejich aplikace na prostředí školní třídy.
Assessment methods (in Czech)
Reflexe vlastní praxe, reflexe programů zaměřených na školní třídu, průzkum potřeb tříd podle třídních učitelů, vypracování charakteristiky třídy jako sociální skupiny.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on the extent and intensity of the course: 8 + 1.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/SMP_Mod4b