PdF:SODC003 Metodologie vědecké práce 1 - Informace o předmětu
SODC003 Metodologie vědecké práce v pedagogice 1
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/0. 4 kr. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Veličková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Předmět je koncipovaný jako povinný v doktorském studijním programu Sociální pedagogika.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/5, pouze zareg.: 0/5 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, D-SOCP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je uvést doktorandy do základních způsobů poznávání ve vědách o výchově a vzdělávání. Mají se konfrontovat s tématy, jako jsou: předmět, metoda, jazyk, teorie, vědění apod. Tyto znalosti studenti uplatní v oblasti akademického bádání, ale zároveň i v oblasti každodenní edukační reality.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu (dle možností) schopen:
- nahlédnout specifickou povahu poznávání v pedagogice;
- vnímat problémy spojené s vymezováním předmětu a metodologie pedagogiky;
- uchopovat jevy edukační reality prostřednictvím jazyka pedagogiky;
- koncipovat a sepsat přehledovou studii vztaženou k tématu disertační práce. - Osnova
- Porozumět (Verstehen) a objasnit (Erklären) jako základní přístupy ve vědeckém poznávání – duchovní vědy a přírodní vědy a jejich metodologie: hermeneutický/idiografický a nomotetický přístup.
- Vymezování předmětu pedagogiky: konstituování filosofie výchovy, věd o výchově a praktické pedagogiky.
- Příklony pedagogiky k filosofii, sociologii, psychologii... a jejich důsledky pro metodologii – konstituování interdisciplinarity a transdisciplinarity.
- Vztahy mezi teorií a praxí a povaha pedagogického vědění: laické vědění, praktické profesní vědění, vědecké vědění; vědění popisné, vědění vysvětlující, vědění hodnotící, vědění pro změnu, vědění pro zlepšení.
- Jazyk pedagogiky: slova a pojmosloví na pomezí přirozeného jazyka, profesního jazyka a jazyka souvisejících vědních oborů (např. psychologie, sociologie).
- Literatura
- povinná literatura
- Maňák, J., Švec, V., & Švec, Š. (Eds.), (2005). Slovník pedagogické metodologie. Brno: Paido.
- Ondrejkovič, P., & Majerčíková, J. (2012). Vysvetlenie, porozumenie a interpretácia v spoločenskovednom výskume. Bratislava: VEDA.
- Fajkus, B. (2005). Filosofie a metodologie vědy. Vývoj, současnost a perspektivy. Praha: Academia.
- Švec, Š. et al. (2009). Metodologie věd o výchově. Kvantitativně-scientistické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. Brno: Paido.
- Najvar, P., Najvarová, V., Janík, T. & Šebestová, S. (2011). Videostudie v pedagogickém výzkumu. Brno: Paido.
- CRESWELL, John W. Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Fifth edition. Los Angeles: Sage, 2018, xxv, 275. ISBN 9781506386768. info
- Tippelt, R. & Schmidt, B. (Eds.), (2010). Handbuch Bildungsforschung. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
- Pelikán, J. (2011). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum.
- Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.
- Švaříček, R., & Šeďová, K. et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
- Brezinka, W. (2001). Východiska k poznání výchovy. Úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Brno: L. Marek.
- Mareš, J. (2013). Přehledové studie: jejich typologie, funkce a způsob vytváření. Pedagogická orientace, 23(4), 427–454.
- Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
- Novotná, H., Špaček, O., & Šťovíčková Jantarová, M. (2019). (Eds.), Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK.
- doporučená literatura
- Janíková, M. & Vlčková, K. et al. (2009). Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno: Paido. (kap. 1 a 2).
- Výukové metody
- přednáška, diskuse, zpracování přehledové studie.
- Metody hodnocení
- Kolokvium: posouzení písemné verze stavu poznání řešené problematiky (přehledová studie).
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SODC003