SOe112 Education for All – Experiences from Practice

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Zdeněk Janík, M.A., Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům příležitost k seznámení s edukačním systém a podmínkami vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) v zahraničí. Formou projektové práce, stáže a spolupráce se studenty partnerské univerzity získají studenti znalosti ze speciálněpedagogické praxe v zahraničí a posílí své dovednosti/kompetence týmové práce na mezinárodní úrovni. Předmět Education for All – Practicle Expericences je primárně zacílen na spolupráci se zahraničními studenty partnerské univerzity v průběhu jejich týdenní stáže na domovském pracovišti. Záměrem tohoto kurzu je zprostředkovat zahraničním studentům informace o českém edukačním systému a dále je doprovázet do vybraných škol, v nichž budou absolvovat krátkou stáž. Student domovské univerzity se tak stane pro studenta zahraničního tutorem.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu bude student schopen:Řádně charakterizovat základní rysy českého edukačního systému a prezentovat je v cizím jazyce; Popsat podmínky vzdělávání žáků v běžné/specializované instituci a popsat příklady efektivní podpory vzdělávání dětí/žáků se SVP v České republice; Efektivně spolupracovat se studenty partnerské univerzity; Zprostředkovat informace z českého edukačního prostředí v průběhu tutorské stáže.
Osnova
  • Vymezení základních charakteristik edukačního systému v České republice. Charakteristika podmínek vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (základní strategie, organizace institucí v České republice). Asistence zahraničním studentům při stáží v českých základních školách.
Literatura
    povinná literatura
  • HEWARD, William L. Exceptional children : an introduction to special education. Tenth edition. Harlow: Pearson, 2014, ii, 664. ISBN 9781292022024. info
    doporučená literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Students with intellectual disability in inclusive education settings. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 173 s. ISBN 978-80-210-6817-9. info
  • MITCHELL, David R. What really works in special and inclusive education : using evidence-based teaching strategies. Second edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2014, xvi, 347. ISBN 9780203105313. info
  • HAMMEKEN, Peggy A. The teacher's guide to inclusive education : 750 strategies for success : a guide for all educators. Thousand Oaks: Corwin Press, 2007, vi, 343. ISBN 9781890455101. info
Výukové metody
Interaktivní seminář k seznámení s edukačním systémem. Příprava a realizace krátké prezentace ve vztahu k podmínkám vzdělávání v ČR v anglickém jazyce pro zahraniční studenty. Tutorská stáž (provázení zahraničních studentů) v průběhu jejich stáží v českých základních školách.
Metody hodnocení
Aktivní účast studenta v interaktivním semináři (20 %). Příprava a realizace krátké prezentace ve vztahu k podmínkám vzdělávání v ČR v anglickém jazyce (20 %). Práce v mezinárodním týmu (10 %). Tutorská stáž – provázení zahraničních studentů v českých školách (50 %).
Vyučovací jazyk
Angličtina
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.