PdF:SPk322 Obor: Surdopedie 1 - Informace o předmětu
SPk322 Obor: Surdopedie 1
Pedagogická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 0/0/2. 24 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Zuzana Hlavičková (přednášející)
Mgr. Marína Štibrányiová (přednášející) - Garance
- PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- DPS Doplňující studium speciální pedagogiky pro středoškolské pedagogické pracovníky (program PdF, C-CV)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPZP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je umět definovat specifika péče o osoby se sluchovým postižením od narození do konce života. Orientovat se v možnostech diagnostiky sluchových vad; umět vyjmenovat typické odchylky ve vývoji řeči u dětí se sluchovým postižením; umět odůvodnit potíže při čtení s porozuměním u osob s prelingvální sluchovou vadou a znát zvláštnosti jejich písemného projevu; orientovat se v možnostech kompenzace sluchových vad a vyjmenovat kompenzační pomůcky využívané osobami se sluchovým postižením.
- Výstupy z učení
- Očekávané výstupy:
• student umí definovat specifika péče o osoby se sluchovým postižením;
• orientuje se v možnostech kompenzace sluchových vad;
• umí popsat strukturu komplexní péče a systém vzdělávání;
• je seznámen s jednotlivými vizuálně-motorickými komunikačními systémy. - Osnova
- Hlavní témata (osnova):
- • Obor, cíl, metody, mezioborové vztahy, předmět zájmu oboru surdopedie.
- • Význam sluchu, stavba ucha, etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru, klasifikace sluchových vad, metody vyšetření sluchu, screeningová vyšetření, osobnost jedince se sluchovým postižením.
- • Ontogeneze řeči, stádia vývoje řeči u jedinců se sluchovým postižením, úroveň řeči po stránce obsahové, artikulační a gramatické, charakteristika hlasového projevu u jedinců se sluchovým postižením.
- • Charakteristika a význam mezilidské komunikace, komunikační formy osob se sluchovým postižením – přehled a popis, vizuálně motorické komunikační systémy – český znakový jazyk, znakovaná čeština.
- • Individuální sluchová protetika, přístroje pro individuální logopedickou péči, kompenzační pomůcky a jejich význam, kochleární implantát, metodika práce se sluchadly a kochleárním implantátem.
- • Průkopníci vzdělávání neslyšících (ob. 16. – 17. století), rozvoj institucí, ústavů a škol pro sluchově postižené, historický vývoj koncepcí vyučování, milánský kongres, péče o jedince se sluchovým postižením v českých zemích
- Literatura
- povinná literatura
- HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha. Praha: Portál, 2012, 159 s. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob. ISBN 978-80-262-0084-0. info
- HORÁKOVÁ, Radka. Uvedení do surdopedie. In Pipeková, J. et. al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přepracované a rozšířené. Brno: Paido, 2010, s. 141-156, 15 s. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob. ISBN 978-80-7315-198-0. info
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Jiřina KLENKOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, praktická výuka, skupinová práce, domácí příprava, diskuse
- Metody hodnocení
- Písemný test (k úspěšnému splnění je potřeba zodpovědět 75% otázek) a ústní zkouška. Součástí hodnocení budou na začátku semestru zadané úkoly (návštěva akcí v komunitě Neslyšících), jejichž odevzdání do odevzdáváren do předem zadaného termínu je podmínkou připuštění ke zkoušce.
- Informace učitele
- Doporučená literatura
Hrubý, J. (1997, 1998) Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. a 2. díl. Praha: Septima.
Jungwirthová, I. (2015) Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál.
Krahulcová, B. (2014) Komunikační systémy sluchově postižených. 1. vyd. Praha: Beakra.
Lejska, M. (2003) Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido.
Strnadová, V. (1995) Jaké je to neslyšet. Praha: Česká unie neslyšících.
Škodová, E., Jedlička, I. a kol. (2007) Klinická logopedie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál. (Část V – Narušená komunikační schopnost v důsledku vad a poruch sluchu) Zákon o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob (Předpis č. 423/2008 Sb., Úplné znění zákona č. 155/1998 Sb., o znakové řeči a o změně dalších zákonů, jak vyplývá ze změn provedených zákonem č. 384/2008 Sb.)
www.detskysluch.cz
www.cktzj.com
www.ruce.cz
www.ticho.cz
www.pevnost.com
www.lorm.cz
www.teiresias.muni.cz
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Zapisují studenti logopedie a surdopedie (sekce A1 a sekce B1). - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- SPk302 Metodika logopedické intervence u dětí s narušeným vývojem řeči
((SPk322 && SPk323) && NOW(SPk320)) || (SPk124 && NOW(SPk307)) && SOUHLAS - SPk320 Komunikace osob se sluchovým postižením
SPk322 && SOUHLAS
- SPk302 Metodika logopedické intervence u dětí s narušeným vývojem řeči
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/SPk322