SPk409 Special Needs Education I

Faculty of Education
Autumn 2021
Extent and Intensity
0/0/1. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Supplier department: Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
To acquaint the student with the system and conditions of education of pupils with special educational needs (SVP), basic terminology and counselling services in accordance with the applicable legislation.
Learning outcomes
The student acquires basic theoretical knowledge in the field of education of pupils with the SEN; controls the basic terminology related to individual areas of special pedagogy; is oriented in the framework legislation of child/pupil education with the SEN; is oriented in the child/pupil support system with SEN.
Syllabus (in Czech)
  • Speciálně pedagogická terminologie. Vymezení základních pojmů, vztahujících se k podpoře dětí/žáků se SVP při jejich vzdělávání.
  • Rozdělení a charakteristika cílových skupin.
  • Poradenský systém: pedagogicko-psychologické poradenské služby (školní poradenská pracoviště, školská poradenská zařízení).
  • Systém vzdělávání: oblasti a možnosti podpory dětí/žáků se SVP.
  • Inkluze, rámcové podmínky pro inkluzivní výchovu a vzdělávání (legislativní podmínky inkluze, školský zákon, vyhlášky MŠMT ČR).
  • Organizační a personální zabezpečení vzdělávání žáků se SVP. Implementace podpůrných opatření.
  • Systém kurikulárních dokumentů (podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, RVP).
Literature
    required literature
  • Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných , ve znění dalších předpisů
  • Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění dalších předpisů
  • Vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních (vč. příloh), ve znění dalších předpisů
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky (Chapters from Special Education). 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 pp. ISBN 978-80-7315-198-0. info
  • Základy inkluzivní pedagogiky : dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Edited by Viktor Lechta. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 435 stran. ISBN 9788073676797. info
    not specified
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava and Marie VÍTKOVÁ. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Texty k distančnímu vzdělávání. 1. vydání. Brno: Paido Brno, 2016, 389 pp. ISBN 978-80-7315-255-0. info
  • VALENTA, Milan. Slovník speciální pedagogiky. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 317 stran. ISBN 9788026209379. info
  • KUCHARSKÁ, Anna, Jana MRÁZKOVÁ, Renata WOLFOVÁ and Václava TOMICKÁ. Školní speciální pedagog. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 223 stran. ISBN 9788026204978. info
Teaching methods
Theoretical preparation in the field of education of children and pupils with special educational needs, lecture, analysis of documents, self-study
Assessment methods
Written test with closed questions. The terms and conditions and evaluations will be specified by the teaching staff in the IS.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 12 hodin.
Listed among pre-requisites of other courses
The course is also listed under the following terms Autumn 2019, autumn 2020.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2021/SPk409